Han är f.ö. inte heller särskilt intresserad av att skriva nåt kontrakt eftersom "han inte jobbar så" och att han inte vill riskera viten osv.

??

Jag skulle inte välja denna entreprenör. Det han säger här är ju i princip, oavsett fel så kommer vi inte åtgärda dessa eller dra ner på priset, du får acceptera!
 
Är det inte konsumenten som har rätten på sin sida om det skulle uppstå problem? Vi kan ju när som helst dra oss ur om vi skulle vara missnöjda med något.

???

Återigen, kan ni sumpa 3 mille utan problem så testa?
 
Det är väldigt stor skillnad på att HA rätt och att FÅ rätt...
 
Det låter lite grand som vår totalrenovering. Men vi fick däremot en kalkyl och ett papper på vad som skulle göras och vad som ingick och ett troligt pris.

Stöld av maskiner och material tog byggaren på sin försäkring (två gånger).

Kostnaden överskreds, men mest beroende på att vi valde en del tillägg. Tidplanen höll i stort sett, vi kunde flytta in när det var sagt, även om vissa saker inte var färdiga.

Vi är mycket nöjda med arbetet och samme byggmästare fick också bygga vårt garage.

Så visst ska man vara försiktig och misstänksam, men har man pålitliga rekommendationer är det värt mycket.

/EB
 
Jag tycker ni gör helt rätt. Vi har också planer på att bygga hus på samma sätt som er. Utan kontrakt eller anbudsförfarande. Vi bor i en by ute på landet och här finns det faktiskt hantverkare som är så seriösa som ni har fått beskrivit för er. Firman vi anlitar är ett familjeföretag som jag inte är det minsta bekymmrad att bli lurad av. De har gjort massor med jobb i mina hemtrakter i en väldans massa år med mycket goda vitsord. I små orter och ute på landsbyggden är det svårt att blåsa folk utan att det sprider sig...och det går snabbt. I stora stan är det värre : ) Det finns fortfarande byggfirmor som inte lycksöker i högkonjukturen men de är få... Ser ut som att ni har hittat en chrisnilla
 
Självklart ska ni ha ett avtal!

Men!
Ni är inte rättslösa bara för att ni inte har ett avtal. Konsumenttjänstlagen är tillämplig i sådana här fall.

51§ konsumenttjänstlagen skrev:
Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
  1. arbetets omfattning
  2. priset eller grunderna för hur priset bestäms
  3. tiden för betalning, och
  4. tiden för arbetets avslutande
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt.
Detta innebär i princip att det är entreprenören som står risken för att inte upprätta ett avtal.

Vitet är en annan sak förstås. Skadestånd har man rätt till enligt ovan nämnda lag, men inte vite.

Klart ni ska skriva avtal! Det finns bra avtal som redan är skrivna, bara att gå till en bokhandel och köpa dem eller skriva ett enkelt avtal som hänvisar till standardavtalet.
 
Så här har det gått...

Vi upprättade ett väldigt "snällt" entreprenadkontrakt som vi visade på mötet med vår entreprenör.
Han valde då att backa ur eftersom han hade andra jobb han kunde ta och såg inte varför han skulle börja med det nu när han aldrig tidigare jobbat så.
(Det är ju uppenbart att han ogillar pappersarbete)

Vi beslöt efter ett antal diskussioner att återuppta entreprenören och således köra helt utan skriftliga kontrakt.
Däremot kommer vi köra projektet som Delad entreprenad, men där han är huvudentreprenör och sköter samordningen och arbetsmiljön.

Vi är medvetna om att vi löper en viss risk, men inte i den storleksordningen den målas upp i en del inlägg i denna tråden.

Anledningen att vi valde att köra vidare på denna entreprenören är att vi litar på honom och att vi inte tror han vill riskera sitt goda rykte på en så liten ort.
Han kommer dessutom bara göra snickeridelen. Vi kan ju föra diskussioner om uppskattade priser och kontrakt med underentreprenörerna.
Han kan göra ett dåligt jobb, men han kan bara fakturera oss för max 2 veckor för det eftersom vi kommer bo på platsen och kommer följa upp hur dom jobbar och att dom jobbar.

Eftersom vi inte har något kontrakt så är det enkelt för oss att säga upp honom om vi inte är nöjda.

Det vi har begärt är kopior på hans försäkringar samt kollat upp att han har F-skattesedel.
Jag antar att vi bör göra detsamma för samtliga underentreprenörer...

Alternativet till att välja honom är att vi börjar om på ruta noll och börjar leta firmor med goda referenser och sóm har tid och möjlighet att hjälpa oss. Vi har gjort detta en gång och skickat ut förfrågningsunderlag. Två strunta helt i att svara, en hade inte tid, och den fjärde är den vi förhandlar med nu. Därför känns det rätt mörkt att försöka hitta någon annan som kan hjälpa oss som vi litar på utan att det blir fördröjt alltför mycket.
 
Råd som vi hört och som visat sig stämma: Det finns alltid en anledning, byggfirmor där de har mycket att göra kanske är bättre? OIm priset är högre kanske de är noggrannare! Det finns ALLTID en anledning.......

Värt att betänka. Vi var tvugna att ta in en firma (godkänd iofs) snabbt för åtgärd av vårt fuktskadade badrum, och det har baaara varit problem....Kanske för att de hade tid? Det var inga andra som anlitat dem? Vem vet! Jag kan självfallet ha fellll lite moment 22.
 
Berätta gärna hur det har gått för er när allt är klart. Känslan jag har är att ni inte behöver känna er värst oroliga för denna entreprenör.
 
Vill han hellre snickra än vända papper är ju det ett gott tecken. Man vet ju aldrig säkert förrän efteråt men är såna här killar bra brukar dom vara j**lit bra...
 
chrisnilla skrev:
Så här har det gått...

Vi upprättade ett väldigt "snällt" entreprenadkontrakt som vi visade på mötet med vår entreprenör.
Han valde då att backa ur eftersom han hade andra jobb han kunde ta och såg inte varför han skulle börja med det nu när han aldrig tidigare jobbat så.
(Det är ju uppenbart att han ogillar pappersarbete)

Vi beslöt efter ett antal diskussioner att återuppta entreprenören och således köra helt utan skriftliga kontrakt.
Däremot kommer vi köra projektet som Delad entreprenad, men där han är huvudentreprenör och sköter samordningen och arbetsmiljön.

Vi är medvetna om att vi löper en viss risk, men inte i den storleksordningen den målas upp i en del inlägg i denna tråden.

Anledningen att vi valde att köra vidare på denna entreprenören är att vi litar på honom och att vi inte tror han vill riskera sitt goda rykte på en så liten ort.
Han kommer dessutom bara göra snickeridelen. Vi kan ju föra diskussioner om uppskattade priser och kontrakt med underentreprenörerna.
Han kan göra ett dåligt jobb, men han kan bara fakturera oss för max 2 veckor för det eftersom vi kommer bo på platsen och kommer följa upp hur dom jobbar och att dom jobbar.

Eftersom vi inte har något kontrakt så är det enkelt för oss att säga upp honom om vi inte är nöjda.

Det vi har begärt är kopior på hans försäkringar samt kollat upp att han har F-skattesedel.
Jag antar att vi bör göra detsamma för samtliga underentreprenörer...

Alternativet till att välja honom är att vi börjar om på ruta noll och börjar leta firmor med goda referenser och sóm har tid och möjlighet att hjälpa oss. Vi har gjort detta en gång och skickat ut förfrågningsunderlag. Två strunta helt i att svara, en hade inte tid, och den fjärde är den vi förhandlar med nu. Därför känns det rätt mörkt att försöka hitta någon annan som kan hjälpa oss som vi litar på utan att det blir fördröjt alltför mycket.
Jag får rysningar iutefter hela ryggraden efter att ha läst ditt inlägg. Jag var precis i dina kläder för tre-fyra år sedan med en positiv inställning till människor, dock inte lika positiv som din eftersom jag trots allt skrev avtal enl konstens alla regler men ändå blev helblåst! Nu visade sig att vår "traktens son" entreprenör ville blåsa oss och det kanske inte er vill men ändå så många saker som kan gå snett....Läs gärna min dystra historia
http://www.byggahus.se/forum/refere...478-hur-man-inte-ska-vaelja-entreprenoer.html
 
Freco skrev:
Detta innebär i princip att det är entreprenören som står risken för att inte upprätta ett avtal.
Jo, risken ligger främst hos entreprenören eftersom kundens tolkning/uppfattning av vad som överenskommits gäller framför entreprenörens tolkning om inte annat kan bevisas. (som genom skriftliga överenskommelser)

Visst kan det gå bra, men det finns också en risk.

Viktigt är iallafall att ORDENTLIGT kontrollera referenser, soliditet etc. och att inte betala ett enda öre i förskott. Betala alltid i efterskott, det är er lagliga rätt. På så sätt riskerar man endast försening av färdigställandet om entreprenören faller ifrån under resans gång.
 
Chrisnilla
Jag kan bara säga att gör ingenting utan papper och riktiga kontrakt.. Lita aldrig på någon hur bra det än känns.. Läs min blogg så får du se hur det går om man litar på oseriösa personer. Har jag vetat det jag vet idag så hade jag byggt LB-Hus istället och säkert bott kvar. /Linda
www.umeasnickare.blogg.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.