M
L lbgu skrev:
Med tanke på att en del (minst 2) av mina gamla lik till skottkärror är märkta Ekeby kärran, Hörby Bruk så är det lite svårt att ta ditt inlägg på allvar. Modellen är i omålad plåt och rätt liten. Finns liknande från Hörby till salu för ca. 399:- så däcket på över 500 känns rätt dyrt då, särskilt om man lyckats köpa den på rea för ca halva priset.

Borde inte handla om så många kronor att använda en vettig gummiblandning istället för plastblandningen de använder till däcket då däcken inte väger mycket. Jag skulle gärna betala lite mer för att få upp livslängden på kärran från 1-2 år till säg 5-10 istället.
Okej, jag har denna https://www.bauhaus.se/horby-bruk-s...SZFQTCC06zbw0EpNzNCwtwfYfzuUwU3MaAp3oEALw_wcB
Det är uteslutande den varianten vi använder på jobbet också.

Köpte denna https://www.proffsmagasinet.se/trad...96unlvWpQmnMW5iKtR8wCAyQx3tt5m9caAoNbEALw_wcB
till min far tidigt 90-tal då jag fick byta den mot komptid hos min arbetsgivare. Förvarats utomhus i +30 år, ståendes. Körde med den förra helgen då jag hjälpte honom i trädgården. Bytt hjulet några gånger genom åren men kärran är fräsch fortfarande.
 
Redigerat:
Jag antar att de sätter bättre däck på de dyrare varianterna. Men som affärsidé tror jag det är rätt korkat att sätta skitdäck som bara håller 1-2 år på sina billiga varianter då det drar ner varumärket i smutsen. Efter att ha sett kvaliteten på deras däck skulle jag aldrig våga chansa att köpa en 'dyr' skottkärra av dem.
 
Jag har en fyrhjulig ”industrivagn” två av hjulen var duro när den kom i ni ägo för 6 år sedan, de var inte nya då men ser fortfarande felfria ut. Duro är mycket seriösare däck än de som biltema och jula har. De kan man absolut köpa trotts att de inte är dyra.
 
M
Jag har en "pirra" från Hörby bruk. Minns inte när jag köpte den, men väl +15 år sedan. Visserligen förvarad inomhus för det mesta men hjulen är original fortfarande och håller lufttrycket. Transport-teknik står det på fälgarna.
Närbild av ett svart och rött punkteringsfritt hjul märkt 'Transportteknik' från Hörby bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det punkteringsfria hjulet jag köpte som marknadsförs som Hörby bruks egna (deras logga på däcket) heter Starco flex lite, en fabrik som ägs av Kenda tror jag.
Närbild av ett rött skottkärrshjul märkt "STARCO flex lite" och "HÖRBY BRUK", med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är ganska övertygad om att Hörby är måna om sitt högst kvalitativa rykte då deras produkter används av yrkesfolk i största uträckning. Så mitt tips är att köpa det som dom sätter på sina skottkärror.
Länk till Starco som är deras punkteringsfria alternativ STARCO-Flex-Lite_March-2020_ENG.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.