Har monterat på min sommarhus lärk fasad
Och älskade dess utseende från början.bifogar första bilden som visar det.
Sedan efter ett år har min fasad blivit fult grå missfärgat av regn.
Bifogar bilden nr 2.
Sedan slipade jag med maskin en del av fasaden och fick tillbaka den utseende som var från början men inte riktigt bra.
Den arbete med proffs rondell slipmaskin var ohyggligt jobbigt och tog två dagar och nu måste jag vila armarna två dagar.
Jag applicerade trä lasyr vattenbaserad och det blev ok men på alla ställe som var skruvat kom mörka / svarta fläckar !
Bifogar bild nr 3 bara slipad och bild nr 4 behandlad.
Jag har minst 200 kvm fasadyta att slipa och det för blir långtids projekt.
Tacksam för alla tips hur jag kan få min fasad som på bilden nr 1.
 
Vad hände med bilderna?
 
yonna yonna skrev:
Vad hände med bilderna?
Sorry
Jag är inte så händig
Nu kommer det
 
  • Trähus med svart takpannor, nedbrunna växter i förgrunden, stege lutad mot huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sommarstuga med vit träveranda, röd bil framför och stenmur längs uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet trähus med svart takpannor och synliga stenfundament omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästuga med stenfot och en skorsten, omgiven av grönska och träd under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hondo skrev:
Har monterat på min sommarhus lärk fasad
Och älskade dess utseende från början.bifogar första bilden som visar det.
Sedan efter ett år har min fasad blivit fult grå missfärgat av regn.
Bifogar bilden nr 2.
Sedan slipade jag med maskin en del av fasaden och fick tillbaka den utseende som var från början men inte riktigt bra.
Den arbete med proffs rondell slipmaskin var ohyggligt jobbigt och tog två dagar och nu måste jag vila armarna två dagar.
Jag applicerade trä lasyr vattenbaserad och det blev ok men på alla ställe som var skruvat kom mörka / svarta fläckar !
Bifogar bild nr 3 bara slipad och bild nr 4 behandlad.
Jag har minst 200 kvm fasadyta att slipa och det för blir långtids projekt.
Tacksam för alla tips hur jag kan få min fasad som på bilden nr 1.
 
  • Nybyggt trähus med veranda och solpaneler, omgivet av träd och en friggebod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta var bild nr 1 från början
Zooma bilder så ser du skillnaden
Mvh
 
Virke grånar över tid och lärk är nog inget undantag. Om bild nr 1 är när det är trärent och nytt så kommer det nog aldrig att se ut så igen. Å andra sidan, jag har en bod på lagårdsbacken med brädväggar av gran som är drygt 100 år. Den står torrt och ljust och har stenfot så att det kan inte krypa upp någon fukt. Den har aldrig sett röken av en pensel utan den har fått gråna i fred. Jag har prövat den med en knivsudd och det är bara den yttersta millimetern som grånat, resten är helt friskt. Jag tycker den är fin. Det enda underhåll tror jag den fått var att jag bytte tegeltaket som var slut mot korrugerad tjärpapp. Du kan väl ge dina väggar några år på sig att gråna, jag tror att det kommer att jämna ut sig.
 
H Hondo skrev:
Zooma så ser du skillnaden
Den naturliga "förgråningen". Den kommer att bli ännu gråare med tiden. Att behandla lärk är ett misstag.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Du kommer få slipa varje eller vartannat år om du vill ha det ursprungliga utseendet…. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.