Har byggt ett attefallshus där jag vill mäta elförbrukningen per timme.

Har kollat på Schneider Wiser energy men är lite säker på vad jag behöver. Finns ju även mågot som heter smartlink.

Räcker det med denna + någon powertag som kan mäta inkommande el?
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...-electric-smartlink-si-d-koncentrator-3043140

Eller behöver man ett kit likt detta?
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...e/schneider-electric-we3118-energikit-3040446

Eller kan man köpa enbart en PowerTag och koppla upp mot HA?

Eller något annat som kan mäta förbrukningen digitalt? Kommer inte komma åt och läsa mätaren fysiskt.
 
Tänkte shoppa lite i helgen, vad tror ni? Kanske får bli att köpa ett helt kitt för ca 5000? Då får man ju luxen att läsa varje säkring om man så önskar..
 
G gimmok skrev:
Har byggt ett attefallshus där jag vill mäta elförbrukningen per timme.

Har kollat på Schneider Wiser energy men är lite säker på vad jag behöver. Finns ju även mågot som heter smartlink.

Räcker det med denna + någon powertag som kan mäta inkommande el?
[länk]

Eller behöver man ett kit likt detta?
[länk]

Eller kan man köpa enbart en PowerTag och koppla upp mot HA?

Eller något annat som kan mäta förbrukningen digitalt? Kommer inte komma åt och läsa mätaren fysiskt.
vi har Wiser energy-kitet, ska bygga ut mer men inte blivit av och snart ska man ju slippa gatewayen och få in powertags i deras vanliga gateway tydligen.

du sätter en powertag iaf på inkommande så får du hela tiden förbrukningen i appen, och sen de övriga på andra olika poster som du vill mäta hur mycket de förbrukar eller få larm om de inte förbrukar något alls.
 
Det låter ju väldigt smidigt att bara behöva köpa en gateway för den har jag redan köpt till de andra Wiser-produkterna.

Då räcker det att enbart köpa powertag? Vet du när denna övergång kommer ske? Sparar ju ganska mycket på det
 
G gimmok skrev:
Det låter ju väldigt smidigt att bara behöva köpa en gateway för den har jag redan köpt till de andra Wiser-produkterna.

Då räcker det att enbart köpa powertag? Vet du när denna övergång kommer ske? Sparar ju ganska mycket på det
senaste svaret var under sommaren, vilket vi passerat nu så vet ej. Vet att vissa lyckats få in powertags fast dom är under beta men har inte lyckats med de själv. Du kan ju köpa bara powertags och testa, funkar de inte så köp gateway och para ihop de i eSetup-appen.
 
Powertagsen är zigbees specialvariant greenpower. Funkar direkt till zigbee2mqtt nu.
 
G gimmok skrev:
Det låter ju väldigt smidigt att bara behöva köpa en gateway för den har jag redan köpt till de andra Wiser-produkterna.

Då räcker det att enbart köpa powertag? Vet du när denna övergång kommer ske? Sparar ju ganska mycket på det
R Ro36 skrev:
senaste svaret var under sommaren, vilket vi passerat nu så vet ej. Vet att vissa lyckats få in powertags fast dom är under beta men har inte lyckats med de själv. Du kan ju köpa bara powertags och testa, funkar de inte så köp gateway och para ihop de i eSetup-appen.
Jag fick in Powertags i Wiser by se gatewayn, de ligger i beta, så vet inte ifall det saknas någon funktionalitet. Men funkar bra för mig, mäter huvudsäkringen med en trepolig och sen luftpumpen med en en polig
 
S Str90 skrev:
Jag fick in Powertags i Wiser by se gatewayn, de ligger i beta, så vet inte ifall det saknas någon funktionalitet. Men funkar bra för mig, mäter huvudsäkringen med en trepolig och sen luftpumpen med en en polig
hur lyckades du med de? Lyckas ej men kanske för att mina är ihop med deras gateway som följde med förr?
 
R Ro36 skrev:
hur lyckades du med de? Lyckas ej men kanske för att mina är ihop med deras gateway som följde med förr?
Tror du måste ta bort dem ur tidigare systemet så att de blir nollställda? Kan inte vara knutna till två olika GW samtidigt. Mina kom in direkt när de blinkade gult.
 
S Str90 skrev:
Tror du måste ta bort dem ur tidigare systemet så att de blir nollställda? Kan inte vara knutna till två olika GW samtidigt. Mina kom in direkt när de blinkade gult.
med kan vara så ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.