Hej!

Har en 2,5:a som jag vill konvertera till en 3:a där köket idag ockuperar ett potentiellt rum. Enl. mitt förarbete så kommer jag behöva dra nytt vatten från befintlig stamkälla(?), dvs det finns inget runt den nya föreslagna köksytan att dra rör från. Detta rör sig (hehe) om ungefär 4 meter.

Hade egentligen velat ha köket där badrummet är nu, men att bila 110-rör den distansen med platta som är 170mm djup känns väldigt riskabelt. Nu vänder jag mig till er med mer erfarenhet, ser detta ut som ett rimligt utförligt ingrepp? Ska jag utesluta tankarna om badrum i den nya föreslagna köksytan och helt enkelt köra kök där (som dock kommer kräva dragning av 50-rör)?

Bifogar rörinstallationsbeskrivning samt planlösning. All hjälp, om den skulle finnes, uppskattas! :)
 
  • Ritning av lägenhet med markerad icke-bärande vägg för rivning och framtida köksplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av en lägenhetsplan med etiketterade rum som sovrum, vardagsrum, kök och badrum samt bokstäver som markerar detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag tror att bila för 110 mm tjocka avloppsrör, som ska luta hela vägen, i betong som är 170 mm tjock inte är en bra idé. Om inte annat så blir det väldigt många armeringsrör som försvinner.

Men föreningen borde kräva att du tar in en byggkonstruktör som avgör vad som går att göra utan att äventyra huset.

Du har väl inte glömt att ventilationen måste göras om också.

Har du funderat på att i stället ta bort väggen mellan vardagsrum och kök samt göra ett nytt rum längst "upp" i vardagsrummet?
Eller ha köket längst till höger i vardagsrummet?
 
  • Gilla
joekay
  • Laddar…
Hej Birgit, och tack för välkomnandet!

Tusen tack för svaret :) Befarar just det med 110, får nog acceptera att 50 är det enda rimliga om man ska dra rör. Har diskuterat ventilationen med en byggare, men tack för påminnelsen!

Jättebra idéer! Köket till höger i vardagsrummet har jag undersökt, dock blir det lite trångt med att ta sig in till vardagsrummet om man inte leder om den gången (t.ex. via klädkammare). Satt och skissade på nytt rum högst upp i vardagsrummet efter att du nämnt det, tror dock jag ska försöka behålla den luftiga ytan. Den lösningen hade jag inte tänkt på innan dock, så tack för perspektivet.
 
Vad säger föreningen om denna ombyggnad?
 
BirgitS
J joekay skrev:
Köket till höger i vardagsrummet har jag undersökt, dock blir det lite trångt med att ta sig in till vardagsrummet om man inte leder om den gången (t.ex. via klädkammare).
Ja, du behöver nog öppna upp en del mot klädkammaren också.
J joekay skrev:
Satt och skissade på nytt rum högst upp i vardagsrummet efter att du nämnt det, tror dock jag ska försöka behålla den luftiga ytan.
Jag tror det blir en luftig känsla ändå i och med att väggen mot köket försvinner och det därmed blir två fönster och en stor öppning mot hallen. Hur stort behöver det nya rummet vara?

Var planlösningen annorlunda från början?
Det borde ju ha funnits någon anledning till den där väggbiten som går nedåt från nedre vänstra balkonghörnet, den inkräktar ju nu på vardagsrummet.
 
E Edlunn skrev:
Vad säger föreningen om denna ombyggnad?
Det är liknande projekt som iallafall planeras i byggnaden då väldigt många har att köket tar över ett rum! Har bara börjat konversationen med föreningen vid det här laget men det verkar lovande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, du behöver nog öppna upp en del mot klädkammaren också.
Jag tror det blir en luftig känsla ändå i och med att väggen mot köket försvinner och det därmed blir två fönster och en stor öppning mot hallen. Hur stort behöver det nya rummet vara?

Var planlösningen annorlunda från början?
Det borde ju ha funnits någon anledning till den där väggbiten som går nedåt från nedre vänstra balkonghörnet, den inkräktar ju nu på vardagsrummet.
Det kan mycket möjligt bli så, jag ska ta och skissa fram den lösningen på en mer detaljerad nivå! :)

Nej, det var den faktiskt inte. Har fått det informerat om att den lilla biten är bärande, vilket känns lite ovanligt? Säger detta då väggen till höger (mellan vardagsrum och befintligt kök) är bärande enl. väggutredning.
 
BirgitS
Att den lilla väggen är bärande tycker jag inte är så konstigt eftersom det är fortsättningen på en yttervägg men konstigt att inte planera rummen efter det och att ha bärande väggar så nära varandra. Men om väggen mellan vardagsrummet och köket är bärande kan det ju bli besvärligt att ta bort den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att den lilla väggen är bärande tycker jag inte är så konstigt eftersom det är fortsättningen på en yttervägg men konstigt att inte planera rummen efter det och att ha bärande väggar så nära varandra. Men om väggen mellan vardagsrummet och köket är bärande kan det ju bli besvärligt att ta bort den.
Då förstår jag! Lärt mig något nytt idag. (y)

Då är nästa steg iallafall att ta in ett utlåtande angående dragning av rör samt att skissa på ett nytt rum högst upp i vardagsrummet.
 
Lyckades du få till ombyggnationen så som du ville? Vore kul att höra hur du gjorde och se bilder på ev tekniska installationer för vatten, avlopp och ventilation för inspiration.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.