Hej

Jag har en fundering som jag kanske inte är ensam om.
Jag ska om någon månad få solceller och ett batteri till dessa. Solcellerna ska placeras på det oisolerade vagnslidret och batteriet i vagnslidret. Problemet är att batteriet helst ska ha en ganska jämn temperatur som aldrig understiger 5 plusgrader eller överstiger 40 plusgrader för att må bra. Batteriet är stort som ett kylskåp ung.
Jag kommer ha wifi över området så jag skulle kunna övervaka temperaturen men hur ska jag få till ett bra rum som reglerar det.

Jag bor i mellansverige.

Kan ni hjälpa mig med några idéer?

Mvh
Christian
 
Ett förslag är att bygga ett isolerat skåp och ställa in en frostvakt.
Det borde vara ganska enkelt att få till om skåpet kan stå under tak och det finns tillgång till el.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Tack för snabbtsvar. Jag funderade på det också men fastnade i hur jag gör för att det inte blir för varmt på sommaren sedan. Batteriet alstrar ju en del värme när det laddas.
 
S Saints skrev:
Tack för snabbtsvar. Jag funderade på det också men fastnade i hur jag gör för att det inte blir för varmt på sommaren sedan. Batteriet alstrar ju en del värme när det laddas.
Får man fråga hur du löste det? Ska placera såväl växelriktare som batterier i ett isolerat, men ouppvärmt, garage. Funderar på att bygga in utrustningen i ett isolerat skåp med frostvakt, för att undvika minusgrader på vintern. Vad ska man tänka på? Det är ju hyfsat svalt i garaget på sommaren, men det kanske ändå måste finnas ventilationshål för att leda bort överskottsvärme?

mvh
Johan
 
Hej Johan
Jag byggde en ram med isolerade väggar och tak som jag sedan kan kan ta bort när det blir plusgrader. Ramen omsluter endast batteriet och har en frostvakt nära batteriet. Jag satte även in en telldus-termometer som jag kan läsa av i app och som varnar om temperaturen går under 5 grader och för att se om det blev någon risk för att det blev för varmt. Det var tur eftersom att frostvakten inte riktigt orkade med när det var som kallast i vintras (under -20). Då fick jag sätta in ett extra element. Växelriktaren (Solar Edge) sitter utanför ramen en bit från batteriet (ca 2 meter) för den blir ganska varm när solcellerna producerar som mest. Den kan jag rekommendera att kunna ventilera på något sätt. Min sitter mot en oisolerad yttervägg och det är mycket luftigt i vagnslidret.
 
  • Gilla
svenungsson
  • Laddar…
Tack för snabbt svar - värdefullt!
 
  • Gilla
Saints
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.