Hej

Ska bygga ett uterum, får startbesked på mitt bygglov av kommunen om jag kan visa att taket uppfyller EI30.

Bor i Radhus och det är krav från kommunen att taket ska klara EI30, har varit i kontakt med Willabgarden och skånska byggvaror men de har inte vad som krävs

Vet någon här någon här en återförsäljare som kan garantera (alt. har rapport på) EI30 på något typ av kanalplast eller liknande, så man får ljusinsläppet?

Tacksam för alla tips eller lösningar

Mvh
Gustav
 
Du kan inte köpa kanalplasttak som kan stå emot 30 min brand. Du får bygga ett täckt tak. Möjligt att velux har takkupoler som klarar EI30.
För att nå EI30 så behöver du antingen Ett lager gips och 120mm isolering ELLER Två lager med gips i undertaket.
 
Det är just ljusinsläppet jag vill ha, svårt att hitta även glastak. Finns det takglas till rimliga priser som skulle kunna fungera? Pris för brandglas jag har förhört mig om kostar runt 4000kr/m2 vilket i mitt fall skulle landa på runt 95000-100000kr, tok för dyrt.

Mvh
 
Brandklassat glas är enda lösningen om du inte har täckt tak. Hur kommer det sig att de kräver brandklassning över huvud taget? Har du granne nära uterummet?
 
A
Du löser inte tak i EI30 av glas till rimlig peng. Är du inte gjord av pengar, så måste du bygga solitt tak.

Är det inga krav på väggar, dörrar och fönster?
 
G Gustav Ersbrand skrev:
Hej

Ska bygga ett uterum, får startbesked på mitt bygglov av kommunen om jag kan visa att taket uppfyller EI30.

Bor i Radhus och det är krav från kommunen att taket ska klara EI30, har varit i kontakt med Willabgarden och skånska byggvaror men de har inte vad som krävs

Vet någon här någon här en återförsäljare som kan garantera (alt. har rapport på) EI30 på något typ av kanalplast eller liknande, så man får ljusinsläppet?

Tacksam för alla tips eller lösningar

Mvh
Gustav


Har du hittat någon lösning på det? Har samma problem.
 
Brandglas tål inte att frysas. Funkar om du har värme på insidan.

För att ha det som tak ovanför människor måste det även vara både härdat och laminerat.
 
  • Gilla
EBF22
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Brandglas tål inte att frysas. Funkar om du har värme på insidan.

För att ha det som tak ovanför människor måste det även vara både härdat och laminerat.
Finns någon annat lösning än glas då? Att ha EI30 brandskyddad tak i uterum som får ljusinsläppet?
 
Är det bara taket så brukar uterum vara ganska så ljusa även utan glastak och dessutom svalare under högsommaren.
Vår/höst så kommer solen in lägre och fortsätter lysa upp och värma dagtid.

Annars så kolla om ljusbrunnar eller glasfiber klarar klassningen.
 
EBF22 EBF22 skrev:
Finns någon annat lösning än glas då? Att ha EI30 brandskyddad tak i uterum som får ljusinsläppet?
Ingen jag känner till.

Lampor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.