Hej

Har en varmvattenberedare där säkerhetsventilen sitter monterad i botten nere vid golvnivå. Efter att vi har förbrukat lite större mängder varmvatten så droppar det ut lite. Vill såklart leda bort det.. Varmvattenberedaren sitter i en gammal matkällare så det finns tyvärr ingen golvbrunn. Men någon gång under årens lopp så har ett vattenfilter monterats och när det spolas så leds det bara ut i ett avloppsrör som sticker ut ca 1,5m över golv. Frågan är om det är lämpligt att dra ett rör från vvb säkerhetsventil upp till röret?
 
Rickard.
Nej det är inte lämpligt, skvallerröret ska ha fall så det töms.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nej det är inte lämpligt, skvallerröret ska ha fall så det töms.
Attans, vad är risken om man inte har det? Vatten kommer såklart stå i röret, men gör det något?
 
Rickard.
R Raymoon skrev:
Attans, vad är risken om man inte har det? Vatten kommer såklart stå i röret, men gör det något?
Bra fråga. Jag tänker att det som definitivt kommer hända är att det blir sunkigt och äckligt i röret. Jag vet inte hur säkerhetsventilen skulle må av att vara ”under vatten” men det är helt klart inget den normalt är=är tillverkad för.
 
Redigerat:
R Raymoon skrev:
Attans, vad är risken om man inte har det? Vatten kommer såklart stå i röret, men gör det något?
Har man otur kan den fastna om den inte är dränerad. Det frestar på tanken med övertrycket om backventilen som sitter på KV sidan fungerar som den ska.

I slutänden är det ju en säkerhetsfunktion så man bör försöka göra rätt och hålla den i skick.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Bra fråga. Jag tänker att det som definitivt kommer hända är att det blir sunkigt och äckligt i röret. Jag vet inte hur säkerhetsventilen skulle må av att vara ”under vatten” men det är helt klart inget den normalt är=är tillverkad för.
GK100 GK100 skrev:
Har man otur kan den fastna om den inte är dränerad. Det frestar på tanken med övertrycket om backventilen som sitter på KV sidan fungerar som den ska.

I slutänden är det ju en säkerhetsfunktion så man bör försöka göra rätt och hålla den i skick.
GK100 GK100 skrev:
Har man otur kan den fastna om den inte är dränerad. Det frestar på tanken med övertrycket om backventilen som sitter på KV sidan fungerar som den ska.

I slutänden är det ju en säkerhetsfunktion så man bör försöka göra rätt och hålla den i skick.
Förstår...

Någon som har en vettig lösning på mitt problem? Rätt tröttsamt att hålla efter vattnet som rinner ut på golvet.
 
Rickard.
R Raymoon skrev:
Förstår...

Någon som har en vettig lösning på mitt problem? Rätt tröttsamt att hålla efter vattnet som rinner ut på golvet.
Varför står VVB i matkällaren? Jag var för några månader sen med om ett haveri där jag fick suga upp nästan 100L 60° vatten så det är inte överdrivet att dom ska enligt branchreglerna vara i rum där det finns golvbrunn och ett vattenläckage faktiskt kommer dit (detta var mitt problem som nu är åtgärdat)
 
kulle
Du kanske kan göra en liten sjunkbrunn under/eller vid sidan om vvb.
Hugg upp ett hål i cementgolvet och gräv ur en halvmeter, stick ner ett 110 avloppsrör och fyll upp runt röret med grusen du grävt upp. Du kan sen anpassa och mura in en vanlig golvbrunnssil som avslutning.
Det är förmodligen tillräckligt för att ta hand om vattnet från vvb.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Varför står VVB i matkällaren? Jag var för några månader sen med om ett haveri där jag fick suga upp nästan 100L 60° vatten så det är inte överdrivet att dom ska enligt branchreglerna vara i rum där det finns golvbrunn och ett vattenläckage faktiskt kommer dit (detta var mitt problem som nu är åtgärdat)
Jadu, litet hus och det gjordes väl för att spara plats. Det är inget alternativ att flytta på varmvattenberedaren just nu.
 
Rickard.
kulle kulle skrev:
Du kanske kan göra en liten sjunkbrunn under vvb.
Hugg upp ett hål i cementgolvet och gräv ur en halvmeter, stick ner ett 110 avloppsrör och fyll upp runt röret med grusen du grävt upp. Du kan sen anpassa och mura in en vanlig golvbrunnssil som avslutning.
Det är förmodligen tillräckligt för att ta hand om vattnet från vvb.
Ja men väldigt obra om säkerhetsventilen går sönder och börjar släppa vatten okontrollerat. Finns ett fåtal skräckhistorier men med tanke på hur ofta trådar kommer upp här på forumet om trasiga säkerhetsventiler så är det ingen bra lösning.

En liten pump kombinerat med vattenfelsbrytare är väl kanske den bästa lösningen men dom är dyra… vattenlarm är mycket billigare men mindre säkra.
 
Redigerat:
kulle
Rickard. Rickard. skrev:
Ja men väldigt obra om säkerhetsventilen går sönder och börjar släppa vatten okontrollerat. Finns ett fåtal skräckhistorier men med tanke på hur ofta trådar kommer upp här på forumet om trasiga säkerhetsventiler så är det ingen bra lösning.

En liten pump kombinerat med vattenfelsbrytare är väl kanske den bästa lösningen men dom är dyra…
Jo... men det är ju inte så bra nu ??
 
B BSOD skrev:
Finns små kondensatpumpar som du kan placera i en behållare och pumpa till avlopp.
Lite mullemeck lösning dock...

[länk]
Ja, hela matkällaren är mullemeck så det gör mig inget om samma stil används igen Någon gång i framtiden ska det fixas ändå. Vore skönt att slippa gå ner där varje vecka.
 
En lite udda lösning, som dock kräver 12V DC, är att vattnet från säkerhetsventilen samlas upp i ett tråg ( diskbalja ?) och att man i den sätter en liten länspump avsedd för små båtar och låter vattnet gå upp till befintligt avlopp. Inte så snyggt kanske, men fungerar ju för lite större läckor också.
 
R Raymoon skrev:
Förstår...

Någon som har en vettig lösning på mitt problem? Rätt tröttsamt att hålla efter vattnet som rinner ut på golvet.
Sätt ett slags fat som fångar upp vattnet och är så brett som möjligt. Då dunstar det bort utan att rinna runt på golvbeläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.