Vi köpte en, för oss ganska dyr (900+) Gardenia skottkärra på Granngården. Allt är bra med den förutom att däck/slang är under all kritik. Däck-"gummit" har helt hårdnat och är fyllt med sprickor efter ett par säsonger och har nu punktering. Vad/var skall man handla istället? Vi gjorde samma erfarenhet på cykeldäck för flera år sedan. Efter att konsekvent ha gått över till Schwalbe har vi inte sett problemet igen. Vad jag vet gör vare sig Continental eller Schwalbe skottkärredäck men det måste väl finnas andra. Vad använder proffsen?
 
Det du ska leta efter är ett däck av faktiskt gummi, de flesta billiga däcken använder någon form av plast istället som inte tål våra kalla vintrar.
Jag har tyvärr inga konkreta förslag till dig dock.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag ledsnade på att byta hjul vartannat år så jag köpte ett sånt här [länk]
Tar dock emot att köpa ett skottkärrehjul för ca 500:-. Sådana hjul borde de ju ha från början, och de borde väl inte vara mycket dyrare att tillverka än skräphjulen de sätter på. Själv köper jag ny skottkärra ca. vartannat år på grund av att hjulen går sönder. Passar dock på när de säljs för halva priset vilket de gör rätt ofta, men det känns ju som ett gigantiskt resursslöseri att tillverka skottkärror med så dåliga hjul. Jag gör några hål i botten på skottkärran så kan den användas till växtodling så nån nytta har man ju av resterna.

Då fabrikanterna måste vara medvetna om hur dåliga hjul de sätter på skottkärrorna så är det lätt att misstänka att det är medvetet för att få folk att köpa nya skottkärror. Annars är det väl svårt att få tillväxt i branschen ;)
 
  • Gilla
Sörhaga
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Duro är helt okej.
[länk]
Kan ett däck ink slang för 174 spänn verkligen vara okej ??
Jag kan få ett plastdäck från Kina till min moppe för det priset.
Vill jag har kvalitet som håller, tex Schwallbe som TS skriver om, kostar det 800:- utan slang.
Bara en undran, 174:- låter för billigt.
 
M
L lbgu skrev:
Tar dock emot att köpa ett skottkärrehjul för ca 500:-. Sådana hjul borde de ju ha från början, och de borde väl inte vara mycket dyrare att tillverka än skräphjulen de sätter på. Själv köper jag ny skottkärra ca. vartannat år på grund av att hjulen går sönder.
Kvalitet kostar brukar jag säga. Min Ekeby är från 2005, står alltid ute under bar himmel, still going strong. Originalhjulet höll i 10 år iaf. Kineshjulen från Jula håller 2-3 år sedan spricker dom och punktering är faktum.

Det punkteringsfria har en fälg i plast och det enda som kan ta stryk är axeln och brickorna i stål. Får se hur länge det håller denna gången. Håller det 4-5 år så är det intjänat mot att köpa nytt vartannat år på 199kr hos Jula:surprised:

Finns budgetvarianter av punkteringsfritt från Kina också. Ser ut som det vanliga skottkärrehjulet men däcket är helgummi. Det som jag tittade på hade en fälg av plåt så då känns det inte lika livslångt som plast.
 
  • Bilden föreställer ett punkteringsfritt hjul till en skottkärra med plastfälg och helgummidäck.
B
Jag tröttnade och böt till massiva däck, likt ovan. Har varit problemfritt i många år nu, även om den inte går lika mjukt och det massiva däcket lämnar tydligare spår i gräset. Även bra däck får ju punktering av t.ex. slånbärstaggar.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Markarbetarn: Vad är det för märke på däcket?

Isakare Isakare skrev:
Kan ett däck ink slang för 174 spänn verkligen vara okej ??
Jag kan få ett plastdäck från Kina till min moppe för det priset.
Vill jag har kvalitet som håller, tex Schwallbe som TS skriver om, kostar det 800:- utan slang.
Bara en undran, 174:- låter för billigt.
Ja, min uppfattning är att det är ett bra däck, fast det inte är svindyrt.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Just dimensionen 3.50-8 används på en del skotrar vilket öppnar möjligheterna till lite bättre däck. Tveksamt däremot om det går att få tag på slang av bra kvalitet som passar. Fälgen skall ha en slang där ventilen sitter nån eller ett par cm offset. Får forska vidare helt enkelt. Eller så tillverkar man en ventilnippel som passar i hålet och kör slanglöst:D
 
M
D Daniel 109 skrev:
Markarbetarn: Vad är det för märke på däcket?
Hörby Bruk
 
Okej, det är väl rätt uppenbart att de inte tillverkat däcken själva dock.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Okej, det är väl rätt uppenbart att de inte tillverkat däcken själva dock.
Ingen aning, men dom använder sig nog av en kvalitetstillverkare då det egna varumärket förknippas med kvalitet. Inte krångligare än att Volvo använder sig av Bosch, Michelin osv.
 
Men volvo skriver inte volvo på däcken.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Kvalitet kostar brukar jag säga. Min Ekeby är från 2005, står alltid ute under bar himmel, still going strong. Originalhjulet höll i 10 år iaf. Kineshjulen från Jula håller 2-3 år sedan spricker dom och punktering är faktum.
Med tanke på att en del (minst 2) av mina gamla lik till skottkärror är märkta Ekeby kärran, Hörby Bruk så är det lite svårt att ta ditt inlägg på allvar. Modellen är i omålad plåt och rätt liten. Finns liknande från Hörby till salu för ca. 399:- så däcket på över 500 känns rätt dyrt då, särskilt om man lyckats köpa den på rea för ca halva priset.

Borde inte handla om så många kronor att använda en vettig gummiblandning istället för plastblandningen de använder till däcket då däcken inte väger mycket. Jag skulle gärna betala lite mer för att få upp livslängden på kärran från 1-2 år till säg 5-10 istället.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.