Jag anlitade en firma för ca sex år sedan för att bygga ett uterum. Nu ser jag vissa brister. Panelen på utsidan ligger under jord och virket under har blivit dåligt. Går detta att lösa?
 
  • Skadad grundhörn på hus med mögel och erosion vid markkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat husgrundshörn med exponerad isolering och omgivande stenar samt markarbetesredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du anlitat en seriös firma som finns kvar åtgärdar de nog det deras anställda ställt till med även om du borde påpekat bristerna innan du betalade slutfakturan. Har du anlitat någon 'klantverkare' som man kan tro av bilden får du nog göra om det som behöver göras själv, fönsterpartierna bör ju iaf gå att demontera och återanvända i ett nytt bygge.
 
Firman är i konkurs tyvärr.
 
Det går ju att lösa såklart. Gräv ut - byt de murkna brädorna - se till att de slutar ovan mark (alternativt sänk marknivån närmast uterummet).
 
Tack för ditt råd. Om jag kapar panelen så att den hamnar över markytan, vad är det som ligger bakom den panelen och då kommer det virket hamna under markytan, eller?
 
Högst roligt ja, var har du golvnivån i uterummet i jämförelse med marken utanför?
 
Kollar upp det i morgon och återkommer. Tack för snabba svar.
 
Tyvärr så ser det ut som att golvet på uterummet är lägre än marknivå (se bifogad bild).
 
  • Uterumsgolv som är ca 10 cm lägre än marknivån, visat i relation till stensättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen sänker du marknivån, eller så bygger du en låg grundmur. Murbygge nu när uterummet står där blir rätt struligt.
Man kanske kan göra en sniklösning med trä som kläs med platonmatta (ventilerad plast) utvändigt.

Har alltså firman både byggt uterummet och fyllt med grus o jord? Inte konstigt om de gått i konkurs då.
 
Rickard.
Är det ett klassiskt uterum med typ en altan som golv skulle jag inte överdriva problemet. Börjar det ruttna uppåt så det blir fult kan man nog bara kapa bort det och ersätta med sockelskiva av Fibercement eller annat lämpligt material.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Ja, bäst blir det att få en mur upp över marknivå men det innebär att riva panelen och bygga om väggreglarna. Inget oöverstigligt men en del pyssel.
 
Tack för alla svar och förslag. Jag ska fundera lite och se vilken lösning som blir bäst.
 
Ta bort innersta raden plattor, ställ dem på högkant och gräv ut en vallgrav vid panelen, lägg lite pyntgrus i botten.
 
Det borde ju gå att kapa av hela väggen nedtill och mura på två varv leca på stenfoten och så passa in en ny syll ovanpå det.
Trävirke i ett hus skall aldrig någonsin gå ned under jord förutom när det gäller träpålar och stockbäddar under grundvattennivå.

Den som byggde det där var ingen byggare. Antingen en äkta idiot eller en bedragare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.