Jag försöker installera en Danfoss Ally smart termostat på gammalt element. Se bild på ventilen. Satsen jag köpte kommer med flera adaptrar (RA, M30, RAV och RAVL), men ingen av dem fungerar. Kan någon identifiera från bilden vilken adapter man behöver? tack så mycket!

Närbild av en mässingsventil på en vitmålad radiator, visar detaljer och åldertecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du någon bild på termostathuset som satt där tidigare? Kan eventuellt göra det enklare.
 
  • Gilla
XavierGD
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har du någon bild på termostathuset som satt där tidigare? Kan eventuellt göra det enklare.
Hej , tack för svaret , . Här är ett foto av den förra thermostathuset. Det är M28. Så tänker jag att köpa en adapter m28->m30 (Se nedre)
 
  • M28 termostatventil monterad på ett värmerör bredvid en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Adapter M28 till M30 för termostat, visas digitalt på en försäljningssida med pris och betyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, det var bra att se. Då är det som sagt M28 och en adapter till M30 behövs. Känner inte igen själva ventilen. Kanske någon har bytt insatsen till MMA M28 tidigare(?)
 
  • Gilla
XavierGD
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej. Jag har haft samma MMA M28 termostat på alla mina element och sedan bytte jag till Honeywell elektroniska för 10 år sedan. Dessa krånglar nu mekanisk så jag gick ut på jakt efter moderna varianter och fastnade för Danfoss Eco2 (betalade 449:-/st från Harald-Nyborg) som har samma mekaniska interface som din Danfoss Ally men bara styrbara via Bluetooth och en app lokalt i huset. Tog en utflykt till Bauhaus och köpte ett exemplar av Eco2. Hos lokala Bauhaus fanns det bare ett exemplar av Danfoss M30-M28-adapter i metall (denna detalj har utgått och ersatts av en plastgrunka) och ett exemplar som på bilden tidigare i detta ämne. Jag provade båda och på mina ventiler passar den "anonyma" modellen bäst detta beroende av hur långt mina radiatorventilers pinne sticker ut. Så nu har jag 9:surprised: termostater igång som fungerar perfekt. Men det är lite pill att få det korrekt. Originaladapterns pinne sticker så långt ut att den glappar i sidled detta beroende på positionen på radiatorventilens pinne i öppet läge. Så jag använder bara den modell som finns i tidigare inlägg

Så här följer min lilla monteringsföljd på mina specifika MMA M28x1.5 koppels radiatorventiler:

1 Kolla att radiatorventilen isig fungerar med slaglängd ca 2mm.
2. Köp M30-M28 adaptern på Hornbach som tar 42:-/st om Du köper minst 5st
3. Köp O-ringar ytterdiameter 28mm och materialtjocklek 3mm och stoppa in dem i adapterns 28mm gänga
4. Skruva på adaptern med monterad O-ring och dra med skiftnyckel tills stiftet i adaptern nuddar stiftet på radiatorventilen. Det skall vara ett litet glapp. Markera på adapterns yttering med en färgpenna så Du vet rätt läge ifall det skulle rubbas senare. Utan O-ring når Du inte mekaniskt stopp utan att ventilen stängs. Med O-ring får Du en glappfri gänga som inte fyttar på sig.
5. Montera din M30 adapter i plast som följde med i Ally termostaten. Det är inte helt lätt att få gängan i plasten att komma rätt i Ally´n. Var väldigt försiktig och dra den till stopp.
6. Nu passar Ally´n på metalladaptern men greppa metalladaptern med en polygrip och håll fast ordentligt när Du skruvar på termostaten medurs. Håll om plasthöljet nära adaptern. Drag till Du känner ett tydligt knäpp.
Kolla att metalladapterns färgmarkering inte rubbats
7. Vrid termostaten moturs (knäppande ljud) tills du ser "tangenten" och tryck på den och drag av bakdelen så att batterifacket blir synligt. Stoppa i två AA batterier och vrid bakdelen moturs till Du ser displyen igen. Tryck på bakre plashöljet.
8. Resten av startuppen får Du läsa i din bruksanvisning (Jag har ju en Eco2 som är annorlunda funktionellt)

På din bild av ventilen ser pinnen ut att sticka ut ganska långt. Om detta leder till att metalladaptern inte får tillräckligt med gängvarv på ventilen kan Du pröva att plocka ur adaperns pinne (hålls med den lilla gummiringen) och kolla hur mycket som ventilpinnen sticker ut från adaptern (utan sin egen pinne)

Lycka till om Du inte redan har gjort montaget.

Metalladapter för radiatorventil på träyta, använd för anpassning mellan olika termostattyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett set med 407 O-ringar i olika storlekar i en röd sorteringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalladapter TA 50357-530 M28-M30 för radiatorventil, med synlig gänga och stift, visad i webbutiksgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
XavierGD
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.