Tomture61
F fribygg skrev:
Nejdå, om du citerar frågan du besvarar blir det lättare att följa, nu framstår det bara som att du beskriver din situation och den lär ju inte hjälpa TS i sin fundering på vilket som är den mest effektiva uppvärmningen i ett nytt hus.
Ser nu att det var du som ställde frågan ang kamin till passivhus .
Vilket gör det ännu konstigare ang spåra ur om TS fråga .

Men för att svara på din urspårade fråga , täta tilluft till kamin + täta skorsten .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men för att svara på din urspårade fråga , täta tilluft till kamin + täta skorsten .
Tror inte du förstår frågan "vilken eldstad och vilken skorsten är godkänd för passivhus' eftersom du ger ett nonsenssvar. Jag undrar alltså över märke och modell på produkter som passar till passivhus., dina erfarenheter är säkert värdefulla för dig men hjälper knappast TS i hans funderingar eller besvarar min fråga.
 
Tomture61
F fribygg skrev:
Tror inte du förstår frågan "vilken eldstad och vilken skorsten är godkänd för passivhus' eftersom du ger ett nonsenssvar. Jag undrar alltså över märke och modell på produkter som passar till passivhus., dina erfarenheter är säkert värdefulla för dig men hjälper knappast TS i hans funderingar eller besvarar min fråga.
Du ska nog starta en helt egen tråd ang din fråga . TS verkar inte vara inne på passivhus .
 
Semiproffset Thiger skrev:
Kul med drag i tråden! :D

Helt ok att diskutera sidospår, men jag blir glad om vi håller det på konceptuell nivå utan för mycket detaljer om väldigt specifika saker.

Några kommenterar storleken på hus och andra mitt mål med detta, då vill jag förtydliga. Jag vill inte bli en murvel som skall isolera mig från omvärlden med min familj och leva off grid. Jag vill inte behöva laga mat på vedspis eller vara tvungen att elda i spisen för värme.

Jag är ute efter att optimera boendet efter idag gängse normer och förutsättningar samt i så hög utsträckning som möjligt vara minimalt beroende av kommunala system och elbolag även om det i det senare fallet är omöjligt.
Vi behöver 5 rum (sov + hemmakontor) ett allrum uppe, ett vardagsrum nere och ett större kök, då är man snabbt uppe i 180-200m2. Någon specifik plats finns inte idag, men givetvis vore det önskvärt att hitta en optimal tomt för ändamålet.

Det stora problemet som jag ser det är att sy ihop ett system med flera input och optimera detta för den mest kostnadseffektiva lösningen. Den Danska multistyrningen som @Johannes Carlsson länkade till ovan är intressant, men jag har inte hunnit läsa så mycket ännu.

Välisolerat
Solceller med batterilagring (helst med ö-drift och möjlighet att koppla in dieselgenerator)
LvVp
FTX
Vattenmantlad kamin mot acc
Kombinerad el/gas spis/ugn
Egen borrad/grävd brunn
Eget avloppssystem, (gärna utan pumpar som någon skriver ovan)

Sen kommer vi förmodligen vilja ha pool, stort dubbelgarage etc :cool::p:giggle:
Generellt sett är systemen för bostäder väldigt underutvecklade. Styrning av värmesystem, framförallt koppling mellan dessa. Så det är antingen ett ihopsynkat som Nilan, annars tycker jag det är klokare att köra enklare fristående enheter.

Kombinerad spis etc. Känns mest bara som krångel. Skulle kört allt på el, dvs. Induktionshäll om du ändå överväger batteripack och solceller.
Sen en vedspis endast som mys/backup.

Tänk på att med bergvärme finns möjlighet till frikyla, och man slipper en utedel som "låter" avisas och tar plats.

Nu under hösten är det snart dags att slå på värmen i mitt hus, lite som en sport att se hur länge man kan hålla ut. Jag har välisolerat och just nu saknar jag en vedspis/kamin för lite myseldning.

En LLVP hade funkat bra i mitt hus också, det är så mycket snabbare att reglera om man vill hålla extravärme på ett minimum. Golvvärmen är tämligen seg
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det där är ju också en tro, jag önskar ödmjukt veta vilken skorsten i kombination med vilken eldstad som klarar passivhuskravet.
Då är det ju bara att läsa på. Vet ju vad jag har för grejjer o husleverantören bygger bara passiv o nästan passivhus. Att vara dryg tillför ju inte så mkt tyvärr.
 
J Joonazz skrev:
Då är det ju bara att läsa på. Vet ju vad jag har för grejjer o husleverantören bygger bara passiv o nästan passivhus. Att vara dryg tillför ju inte så mkt tyvärr.
OT:Jag frågade ödmjukt, om du uppfattar det drygt är det nog du som har problem.
Om inte TS anser att mina förslag på effektiv uppvärmning i nybyggt hus vore läsvärt tror jag knappast han hade gillat mitt inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.