Tja.

Behöver reda ut vad det är som luktar i mitt kök. Har inte lyckats motivera husvärden att ta det på allvar, så behöver något externt. Det blir liksom hens ord mot mitt och kommer ingen vart.

Hur går jag till väga för att ta reda på vad det är som luktar? Det luktar redan i trappen, men husvärden hävdar att det är trät i skåpen som luktar. Jag tror mer att hen inte har nån aning alls. Hen började först att kolla om mina sopor luktar och det säger väl något.
 
Tänker mig att det kanske räcker med att få dit någon med erfarenhet som kan identifiera lukten och så kan man ta det med hyresvärden därefter.
 
Du får beskriva det tydligare med mer detaljer. Kan du beskriva lukten? Har du flyttat in nyligen eller tidigare och lukten kom nyligen? Har det ändrats något i bostaden? Renoverats?
Är det hyreslägenhet eller BRF?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du får beskriva det tydligare med mer detaljer. Kan du beskriva lukten? Har du flyttat in nyligen eller tidigare och lukten kom nyligen? Har det ändrats något i bostaden? Renoverats?
Är det hyreslägenhet eller BRF?
Hyresrätt. Ganska nyinflyttad, en månad ungefär. Har försökt att vädra för kung och fosterland.

Lukten påminner om ett gammalt täcke som legat i ett skåp eller källare i flera år. Inte jordlukt/mögel, utan mer "äggmök". Gammal mjölk typ. Ansolut inte trälukt. Jag tänker mig typ att npn granne röker brajj eller kokar currygrytor varje dag. Svårbeskrivet, men det luktar gammalt. Det är ju subjektivt, men jag tycler det är riktigt äckligt.

Hade kunnat betala någon firma 600 spänn bara för att ta några minuter till att lukta och dela sin erfarenhet. Finns det sådana? Vet inte hur jag ska kunna lösa det här annars?

Jag funderar på att täppa igen ventilation i kök då samma lukt finns på min sida av trappen där jag bor.
 
En idë att kolla upp: om du har baksug i köksfläkten dvs att imkanalen de facto blir en tilluftskanal så kan det lukta riktigt tråkigt. Ska finnas ett spjäll där som hindrar baksug, kan hända att detta fallerar och då får man fixa det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En idë att kolla upp: om du har baksug i köksfläkten dvs att imkanalen de facto blir en tilluftskanal så kan det lukta riktigt tråkigt. Ska finnas ett spjäll där som hindrar baksug, kan hända att detta fallerar och då får man fixa det.
Finns ett självdrag vid spisen som är stängt hela tiden. Det går att öppna men stänger sig självt efter en stund automatiskt.

Den här lukten kommer liksom från bakom ett gammalt skafferi och lite gamla skåp i trä. Där någonstans kan det eventuellt finnas någon ventilation tänker jag.

Skulle verkligen behöva någon expert. Drog dit husvärden en gång som sa att han skulle fundera på vad han ska göra (sen blev det bara tyst). Andra gången ländes det som att han tog det personligt, fullständigt skiter i det eller tycker att jag är knäpp i huvudet. Behöver finna en egen lösning för att inte riskera att några missförstånd och irritation/repressalier i omogen anda uppstår.
 
Redigerat:
Kolla bakom kylskåpet, i skålen på kompressorn där vattnet från avfrostningen samlas kan det även ha runnit ut något annat som nu ligger där och gottar till sig.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Kolla bakom kylskåpet, i skålen på kompressorn där vattnet från avfrostningen samlas kan det även ha runnit ut något annat som nu ligger där och gottar till sig.
Har redan kikat och rengjort även där :(. Det är ett utrymme bakom gamla skåp och kyl som jag inte kommer åt, som det här kommer ifrån. Antingen kommer det via nån ventilation där bakom eller så är det all plywood eller golvet och väggen och sånt som ger ifrån sig det här.. eller kanske båda.

Har varit där bakom och kommer inte åt så mycket.
 
BirgitS
Har du pratat med grannarna?
Dels om de också har någon konstig lukt och dels om den som bodde i din bostad tidigare klagade på lukt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du pratat med grannarna?
Dels om de också har någon konstig lukt och dels om den som bodde i din bostad tidigare klagade på lukt.
Det är en bra idé, men jag känner dem inte. Jag kan heller inte ta reda på och kontakta förra hyresgästen, det vore väldigt konstigt. Men jag ska försöka "spring på" nån granne och fråga.. men det är ju ett jävligt konstigt första intryck.
 
BirgitS
Man kan ju alltid börja med att i allmänna ordalag säga att man gärna vill lära känna sina grannar lite och fråga om det passar för dem att komma in på kaffe och bullar någon gång.

Man kan också lägga en lapp i folks brevlådor med en presentation av sig själv som första steg.

Jag menade inte att du skulle kontakta den förra hyresgästen utan att du kunde höra med grannar om den personen hade sagt något till dem.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Död mus.
 
C
K Kalle Svensson3 skrev:
Lukten påminner om ett gammalt täcke som legat i ett skåp eller källare i flera år. Inte jordlukt/mögel, utan mer "äggmök". Gammal mjölk typ. Ansolut inte trälukt. Jag tänker mig typ att npn granne röker brajj eller kokar currygrytor varje dag. Svårbeskrivet, men det luktar gammalt. Det är ju subjektivt, men jag tycler det är riktigt äckligt.
Om du inte känner skillnad på gammalt täcke, äggmök, gammal mjölk, braj och currygryta får du nog ta dig någon annan med ett mer nyanserat luktsinne.
 
  • Haha
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.