Hej,
Precis som i stort sett alla andra som inte har VP än har jag börjat se mig om efter en.
Och precis som många andra upptäckt att det är.... lite svårt just nu :). Vad jag fått höra är att flera tillverkare inte pratar om leveranser förän nångång nästa sommar, vilket gör att man alltså "förlorar" den möjliga besparingen nu i vinter.

Jag har iaf. lyckats få en offert hos ett i området (västsverige) etablerat företag som tror sig kunna skrapa fram en VP inom en månad. Då är det en Clivet Sphera Evo 2.0.

Det verkar dock inte vara särskilt många som installerar Luft-vatten pumpar från Clivet och jag hittar typ inga omdömen, vilket känns lite olustigt.

Så alla kunniga personer här, tankar om Clivets LVVP?
 
Tänk på att det kan bli problem i samband med service och reservdelar om man har ett udda märke. Kanske ingen som kan/vill försöka ge service(?) Kolla upp det noga tycker jag annars kan det bli väldigt dyrt. En luftvattenvärmepump kostar så pass mycket. När det gäller luftluftvärmepump är det inte samma sak och man kan chansa mer. Kanske ett alternativ om man snabbt behöver en hyfsad energibesparing.
 
  • Gilla
treborh
  • Laddar…
A
många clivet har jag sett som gått sönder efter några månader och inga garantier gäller enligt säljare.
de flesta blir blåsta
vill du bli en av dessa?
 
  • Gilla
treborh
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
många clivet har jag sett som gått sönder efter några månader och inga garantier gäller enligt säljare.
de flesta blir blåsta
vill du bli en av dessa?
det vill jag naturligtvis inte. Vad har det varit för argument för att garantie inte skulle gälla i fallen du sett?
 
Hej,

läst på väldigt mycket om Clivet evo sphere 2.0. Som märke är de stora globalt och levererar för större anläggningar. Nya på småhus marknaden men kompetensen verkar finnas där. Kollade upp vad den levererar vid 15 minus och det var 6,1 Kw. Rätt nära swm80 ecodan. Men detta enligt data från leverantören så man får se vad verkligheten säger. Mycket pekar mot att det är en bra produkt hursomhelst.
 
Är i kylbranschen och har hållt på med Clivet när det gäller renodlade kylaggregat. Största felet med dessa är att de byggs av italienare som inte använder kopparrör i tum. Kunskap hos svenska importören finns vad gäller dessa prylar.

Till din fråga, jag hade ingen erfarenhet av att Clivet tillverkade villa-produkter. Det är inget litet fabrikat som inte kommer kunna leverera reservdelar i framtiden. Men det finns inte samma kunskap om produkterna hos tekniker i jämförelse med de vanliga fabrikaten. Det kan skapa mer problem i framtiden om man behöver reparation.
 
Havi_ Havi_ skrev:
Hej,

läst på väldigt mycket om Clivet evo sphere 2.0. Som märke är de stora globalt och levererar för större anläggningar. Nya på småhus marknaden men kompetensen verkar finnas där. Kollade upp vad den levererar vid 15 minus och det var 6,1 Kw. Rätt nära swm80 ecodan. Men detta enligt data från leverantören så man får se vad verkligheten säger. Mycket pekar mot att det är en bra produkt hursomhelst.
Om du kollat, vad har du sett för prisnivåer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.