Hej.
Vi köpte hus förra vintern och har en ny installerad Luft/vatten pump nibe vvm320.
Nu när priserna är som dom är med elen osv så fundera jag på att lösa lite pellets då vi även har en pelletspanna som är installerad och kopplas om automatiskt. Jag är bara osäker hur fan jag kan räkna och se vad man kan spara på detta..
Jag tänkte hämta en pall med 52 säckar imorgon för 4900 kr. Hur länge beräknas det att räcka?
Sen undrar jag även angående kWh, man använder fortfarande lika många kilowat om man kollar Eon osv. Hur vet jag då hur mycket jag förbrukat i ren el? Är de bara hushålls el när man kör pellets? Jag är jävligt ny på detta och ni kanske tar de som en dum fråga. Men fattar faktiskt inre hur de går till tack på förhand och hoppas någon förstår mina frågor
 
Var i landet bort ni? I södra Sverige är pumpen förmodligen billigare än pellets
 
I norra Sverige är pumpen definitivt billigare, i alla fall med de elpriser som varit nu.
 
Priset på en pall pellets verkar stiga med 1000 kr i veckan nu när alla laddar inför vintern...
 
Spara pelletsen tills det blir vinter och du har taskig Coop på maskinen. Just nu är det grymt bra verkningsgrad (den minskar vid kallare grader och drar då mer "el"). Vid minus 5 och neråt kan du dra på med pellets.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var i landet bort ni? I södra Sverige är pumpen förmodligen billigare än pellets
Vi bor i Småland, så ja södra Sverige. Så det är bäst att köra på luft o vatten pumpen nu och dra igång pellets pannan när de blir minus grader?
 
G guggen skrev:
Spara pelletsen tills det blir vinter och du har taskig Coop på maskinen. Just nu är det grymt bra verkningsgrad (den minskar vid kallare grader och drar då mer "el"). Vid minus 5 och neråt kan du dra på med pellets.
Okej ja då ska jag göra de. Men hur räknar man egentligen, ifall vi kör pellets fullt ös i vinter och köper pallar och knappt använder pannan. Får man fortfarande el räkning? För endast hushålls elen då eller? Försöker förstå men tycker de e komplicerat haha
 
J Josth skrev:
Priset på en pall pellets verkar stiga med 1000 kr i veckan nu när alla laddar inför vintern...
Jag har fixat en pall för 4800 kr. Men blir inte klok på hur jag räknar hur många kwh samt hur de påverkar el räkningen
 
Du får ut ca 3400kWh av en pall , räknat på 85% verkningsgrad i pannan. Kör pellets då det är riktigt kallt ute, så får du mest för pengarna .
 
Kibbe1993 Kibbe1993 skrev:
Jag har fixat en pall för 4800 kr. Men blir inte klok på hur jag räknar hur många kwh samt hur de påverkar el räkningen
Ca 4.9Kw/kg, 16kg per säck, 52 säck per pall. 4080Kw/pall
Så 120öre/KWh men igentligen dyrare då pannan inte är 100% effektiv då värme går ut genom skorstenen, Effekta skriver upp till 91% effektivitet men är garanterat sämre så vi säger att det går åt 25% extra för varje nyttningsbar kw.

Strax över 1.5kr för värmen pannan levererar, så när elen ligger över 4kr/kwh blir det nog pellets som gäller. Men har du bara köpt en pall så ska du nog hålla hårt i den och vänta tills vi närmar oss 10kr/kwh.

Dec, jan, feb förbrukar jag en pall i månaden.
 
  • Staplar av pelletssäckar i ett förråd bredvid en pelletspanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Oj, dör var det mycket konstiga enheter.

Dof har en helt korrekt uträkning.
Vad man ska komma ihåg är att värmepumpen ger klart mer värmeenergi än den förbrukar inköpt elenergi.
 
Hej igen. Är så kluven om jag ska hämta pellets idag, kommer de verkligen bli billigare att köra på det när det är minus grader? Ska betala 5000 för en pall.. snälla hjälp mig
 
Kibbe1993 Kibbe1993 skrev:
Hej igen. Är så kluven om jag ska hämta pellets idag, kommer de verkligen bli billigare att köra på det när det är minus grader? Ska betala 5000 för en pall.. snälla hjälp mig
Enligt uträkning ovan så kostar pellets ca 150 öre/kWh.
Detta oavsett temperatur ute, och oavsett elpris.

För luftvärmepumpen beror det av elpriset och temperaturen ute.
Vi kan för enkelhetens skull säga att värmepumpen levererar 3 kWh värme för varje kWh el den förbrukar.
Detta betyder att pellets är billigare än luftvärmepum när elpriset är högre än 450 öre/kWh. Detta lär vara fallet rätt ofta i vinter.

Om du har timpris så bör du altså slå på pelletsbrännaren, samt slå av luftpumpen när elpriset går över ca 450 öre/kWh.

Dessutom lär du slå på pelletsbrännaren när det blir riktigt kallt, och luftpumpen inte orkar själv.
Om det är kallt men lågt elpris bör termostaten för pelletsbrännaren ställas in på en lägre temp än luftpumpen, så att du är säker på att luftvärmepumpen går för fullt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.