Hej

Är det verkligen rätt tid att investera i solceller just nu?

För egen del så ligger merparten av mina offerter just nu på ca 235.000kr efter grönEL för ca 12.8kwp (ca 10.700kwh/år). Motsvarande har jag fått uppfattning om att låg på kring 150-170.000kr årsskiftet 2021/2022. Återbetalningstiden räknar jag på 10år för att det ska bli likvärdig(samma) kostnad som för elen idag

Det som bl.a talar för att investera nu:
* Elpriserna är som de är här i elområde SE4 där jag bor.
* Husvärdet stiger med största sannolikhet
* Har du rätt ålder inne så är installationen avbetald före du går i pension
* Politikerna har änsålänge inte visat några konkreta framsteg att lösa elpriserna
* Nya kärnkraftverk byggs inte på en dag, i bästa fall finns tillstånd och något nytt på plats om 10-15år
* Nya elledningar från norr till söder tar ett antal år att få fram
* ”Bryssel” kommer fortsätta styra och ställa

Det som bl.a talar emot:
* Säljarna ser sin chans till sälja och brer på lite extra
* Ingen har tid för installation före april/maj
* Många lycksökare/nystartade företag (påverkar kanske iofs inte)
* Efterfrågan är högre än tillgången på material (ökar tillgången på material bör priserna kunna sjunka)
* Osäkerhet kring ”60-öringen” i skattesubvention
* Höga inflationen/ränteläget (många installationer finansieras med bolån)

Hur tänker ni andra som går i tankar att investera nu, är det kanske läge att vänta 1år till aug/sept 2023 ?

/M
 
Mats-S
M mortimer skrev:
Det som bl.a talar emot:
* Säljarna ser sin chans till sälja och brer på lite extra
* Ingen har tid för installation före april/maj
* Många lycksökare/nystartade företag (påverkar kanske iofs inte)
* Efterfrågan är högre än tillgången på material (ökar tillgången på material bör priserna kunna sjunka)
Du har gett svaret själv :)
Dom seriösa tar inte emot beställningar just nu ... lycksökarna är en chansning.
Jag avvaktar i alla fall, för stor investering för att chansa på något "no name" företag utan någon slid bakgrund.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
En annan aspekt är ju att om man väntar lagom länge så hinner man se vad ny regering medför, hur effekterna av kriget utvecklar sig, vilka lycksökarföretag som faller bort, mer monteringspersonal blir tillgänglig, nedstängningar i Kina släpper förhoppningsvis m.m..
 
Vi fick offert från ett företag som anses seriöst och har väldigt goda omdömen. Den utgår från ett elpris på 2.38 kr vilket gradvis ökar till över 4 kr de kommande 30 åren. Anläggningen inkluderar laddbox till elbil, 26 moderna paneler, växelriktare samt projektering och installation. 200 tkr efter bidrag. Allt monterat och klart ger den teoretiskt 13.600 kWh per år.

Det som förvånar mig är att man baserar kalkylen på fortsatt höga (och ökande) elpriser, när det är minst lika sannolikt att priserna faller tillbaka till normala nivåer om kanske 5-10 år. Det kommer ta tid att få igång kärnkraften, men när pendeln nu slår över i hela Europa kan vi i vart fall räkna med sjunkande priser på sikt. Redan i år kan vi vänta oss subventioner från regeringens sida. Kalkylen landar i en återbetalning på över 1 miljon kronor på 30 år. Fullständigt osannolikt.

Dessvärre har en medlem på detta forum råkat ut för en mycket jobbig upplevelse vid beställning från detta företag, så vi kommer inte gå vidare oavsett vad. Enbart det faktum att de lämnade offert utan att ha varit och tittat på vårt hus gör mig beklämd.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad elpriset landar på i framtiden är ingen som kan veta eller förutspå. Man ska inte ta beslut utifrån elpriset i de olika offerterna man får, det är bara gissningar och spekulationer från företagen.
Elpriset kan både öka och sjunka mot dagens ni över tiden.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.