Jag har till fritidhuset fiber indraget och vill ha en tv som behöver digitalbox för att kunna se gratiskanalerna.
Hur gör jag??
 
En tv med hdmi-ingång och chromecast-dongle är vad jag har.
Då kan man titta på det som kan streamas.
SVT play, UR play och TV4 play, allt på Youtube med mera.
Telefonen eller datorn blir fjärrkontrollen.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Jag tror att TS är ute efter att se dom fria kanalerna linjärt (heter det så, på det gamla viset) och inte några playkanaler. Det går väl ändå inte att göra via div. playtjänster?
 
Om du har telia då har jag en box till salu.
Jag tror den fungerar att se 1 2 4an oavsett operatör.
 
F
I Ingvar Persson1 skrev:
[länk]
Sådan här tv har jag. Är det då digitalbox för vanlig takantenn som gäller. Vilken box skall jag då ha??
Den TVn har ingen digital mottagare inbyggd. Så för att kunna ta emot kanalerna via din vanliga TVantenn så behöver du en mottagare som klarar DVB-T2
https://www.google.com/search?q=dvb-t2+mottagare
Exempelvis https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/digital-tv-mottagare/digital-tv-box
eller https://www.jula.se/catalog/hem-och...ild/digitalboxar/digital-tv-mottagare-004807/
*edit*
Läste att du har fiber indraget och eventuellt inte har TVantenn.
Som det skrivs så är en den nyaste modellen av chromecast med fjärrkontroll rätt enkel
Då kan du se kanalerna live med SVT appen och TV4 play
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S
B Bästerortarn skrev:
Det går väl ändå inte att göra via div. playtjänster
Jodå, "tablå-TV" funkar där också, ligger iofs typ 20 sekunder efter live
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag tror att TS är ute efter att se dom fria kanalerna linjärt (heter det så, på det gamla viset) och inte några playkanaler. Det går väl ändå inte att göra via div. playtjänster?
jo de flesta playtjänsterna visar också det som visas just nu i tablån, så det är bara att titta på.
 
F fac skrev:
Den TVn har ingen digital mottagare inbyggd. Så för att kunna ta emot kanalerna via din vanliga TVantenn så behöver du en mottagare som klarar DVB-T2
[länk]
Exempelvis [länk]
eller [länk]
*edit*
Läste att du har fiber indraget och eventuellt inte har TVantenn.
Som det skrivs så är en den nyaste modellen av chromecast med fjärrkontroll rätt enkel
Då kan du se kanalerna live med SVT appen och TV4 play
En tv-antenn finns på taket, med kabel dragen till tv:n
 
I Ingvar Persson1 skrev:
En tv-antenn finns på taket, med kabel dragen till tv:n
Antingen kör du p tv då går det lver internet eller så kör du via antenn men det är olika boxar.
 
F
I Ingvar Persson1 skrev:
En tv-antenn finns på taket, med kabel dragen till tv:n
I så fall kan du använda en vanlig digitalTVmottagare som har stöd för DVB.-T2
Då tar du in kanalerna på samma sätt som du gjorde tidigare då du använde den inbyggda tvmottagaren.
Bara istället för att ansluta tvantennkabeln i tvn som du gjorde tidigare så ansluter du tvantennkabeln i en ny digitaltvmottagare för marknätet likande de jag länkade tidigare i tråden.
Om du då har bra signal från TVantennen så kan du gratis se SVT1, SVT2, TV4, barnkanalen, kunskapskanalen och SVT24 direkt i din TV via digitalmottagaren utan att använda internetanslutningen.
TV6 var tidigare en fri kanal, men den har nu blivit en betalkanal via marknätet.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1 och 1 till
  • Laddar…
F fac skrev:
I så fall kan du använda en vanlig digitalTVmottagare som har stöd för DVB.-T2
Då tar du in kanalerna på samma sätt som du gjorde tidigare då du använde den inbyggda tvmottagaren.
Bara istället för att ansluta tvantennkabeln i tvn som du gjorde tidigare så ansluter du tvantennkabeln i en ny digitaltvmottagare för marknätet likande de jag länkade tidigare i tråden.
Om du då har bra signal från TVantennen så kan du gratis se SVT1, SVT2, TV4, barnkanalen, kunskapskanalen och SVT24 direkt i din TV via digitalmottagaren utan att använda internetanslutningen.
TV6 var tidigare en fri kanal, men den har nu blivit en betalkanal via marknätet.
Vilken box vill du rekommendera?
 
F fac skrev:
I så fall kan du använda en vanlig digitalTVmottagare som har stöd för DVB.-T2
Då tar du in kanalerna på samma sätt som du gjorde tidigare då du använde den inbyggda tvmottagaren.
Bara istället för att ansluta tvantennkabeln i tvn som du gjorde tidigare så ansluter du tvantennkabeln i en ny digitaltvmottagare för marknätet likande de jag länkade tidigare i tråden.
Om du då har bra signal från TVantennen så kan du gratis se SVT1, SVT2, TV4, barnkanalen, kunskapskanalen och SVT24 direkt i din TV via digitalmottagaren utan att använda internetanslutningen.
TV6 var tidigare en fri kanal, men den har nu blivit en betalkanal via marknätet.
Vilken digitalbox rekommenderas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.