Hej. Köpte ny tvättmaskin märket Hoover. Tog bort transportskruvar och installerade den. Men man hör oljud när den centrifugerar. Har varit i kontakt med företaget och dom säger att det är "normalt" ljud för denna tvättmaskin med denna motorn?!
Dom sa att dom kan skicka en tekniker med troligtvis kommer jag behöva betala den eftersom dom tror inte det är nån teknisk fel.

Innan hade jag en äldre Hoover tvättmaskin (ca 8 år gammal) och den lät inte ens i närheten så här högt.

Vad tror ni, låter den bra? Är det okej att en tvättmaskin låter så här?
 
  • Gilla
99nissehult och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Tycker att det låter som att det inte är riktig balans på tvätten, alternativt att trumman inte är helt rund och touchar något vid varje varv :thinking: Låter inte helt OK tycker jag ... dvs OK om det händer enstaka tvättar, men inte OK om det är ett generellt ljud oavsett typ av tvätt.

- Har du kört flera tvättar och upplever samma ljud oavsett typ av tvätt?
- Uppstår ljudet vid alla centrifugeringshastigheter?
- Kan du höra ljudet även när maskinen kör långsamt under själva tvätten?

Märklig kommentar att du skulle få stå för kostnaden för teknikern om han inte hittar något fel ... det är ju dom som ska vara experten och bedöma problemet, väljer dom att skicka en tekniker så är det ju för att dom misstänker ett fel.

Gör lite mer felsökning, ring igen och vägra betala någon "teknikergaranti"
Maskinen är ju helt ny, ska ju vara felfri då. Vad är det för företag som inte vill ta sitt ansvar och felsöka?
 
Redigerat:
  • Gilla
dzoran
  • Laddar…
Tvättade minst 15 gånger nu, varje gång låter det vid centrifugering, inte vid vanlig tvätt. Vid högre centrifugeringshastighet är oljud bara "snabbare".

Köpte tvättmaskin på Tretti, mailade med hoover - candy kundservice. Märkligt är att dom svarar bara på norska.
Deras svar var: "Det er ganske normalt for denne typen maskin å lage litt høy lyd på grunn av motoren som den har.

Jeg kan godt avtale et møte med teknikere men jeg kan ikke garantere at du ikke skal betale for deres besøk, siden lyden høres ganske normalt ut."
 
Fairlane
Rörande ljudet har jag ingen aning, men att man får betala för teknikern om det inte är något fel är nog standard. Irriterande kanske, men jag tycker det är rätt rimligt upplägg egentligen.
 
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
Köpte nyligen en ny LG tvättmaskin som sakta men säkert började låta högre och högre vid centrifugering. Det visade sig vara en av vikterna som lossnat och som trumman slog emot. Ett tämligen vanligt fel enligt reparatören så den blev skrot efter bara 6 mån. och en ny på garanti men den blev en Bosch.
 
  • Gilla
dzoran och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Fairlane Fairlane skrev:
men att man får betala för teknikern om det inte är något fel är nog standard
Ja, om det är bortom allt rimligt tvivel att produkten är HELT felfri. I det här fallet är det mycket tveksamt, vilket även svaret intygar att man kan skicka en tekniker.
N nissebrun skrev:
Det visade sig vara en av vikterna som lossnat och som trumman slog emot.
Är inne på samma linje, eftersom ljudet uppstår oavsett typ av tvätt så tror jag att det är någon "inbyggd" obalans eller något som slår emot.

@dzoran
Testa att köra maskinen tom. Låter det även då så är det något fel. Påtala det och kräv en tekniker på plats för felsökning.
 
  • Gilla
dzoran
  • Laddar…
Efter jag skickade dom den här video när den tvättar utan tvätt i sa dom att det är normalt för den här tvättmaskin.

Sista svaret jag fick av dom när jag frågade om den ska verkligen låta så där är:
"Vi kan bestille en tekniker for deg og hvis denne feilen/lyden som høres er en teknisk feil og er ikke foråsraket av dårlig installasjon eller overbelastet vask, vil du ikke betale noe."
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
A
Du har ett allvarligt fel.
Det skall gå på garanti även hos hover.
 
  • Gilla
dzoran
  • Laddar…
Fairlane
Mats-S Mats-S skrev:
Ja, om det är bortom allt rimligt tvivel att produkten är HELT felfri. I det här fallet är det mycket tveksamt, vilket även svaret intygar att man kan skicka en tekniker.
Som sagt, det är nog standard att man tar betalt om det inte är ett garantiärende och om det är ett garantiärende så är det gratis. Inget konstigt egentligen och det är väl bra om man är tydlig med det från början.

Jag säger Inget om ifall det är ett garantiärende eller inte i detta fall, troligen är det ett garantiärende. Jag konstaterar bara att det är så det fungerar i sådana här ärenden. Jag har själv varit med om det och bad teknikern komma då jag var övertygad om att det skulle gå på garantin, vilket det också gjorde.
 
  • Gilla
dzoran
  • Laddar…
Det finns minst två fel på den maskinen.

1. Motorn låter inte frisk alls, ska inte låta som ett jetplan. Möjligen lagerfel.

2. Trumman har problem med att det slår, någon allvarlig obalans där.
 
  • Gilla
dzoran
  • Laddar…
Låter det eller skaver det något när du drar runt trumman förhand?
 
  • Gilla
dzoran
  • Laddar…
F fisgris8 skrev:
Låter det eller skaver det något när du drar runt trumman förhand?
Nej, kan inte höra något. Inte när den tvättar heller, bara vid centrifugering.
 
Känns som att det är något som sitter löst nånstans då den börjar vibrera. Du har även mätt in den med pass så den står hundra?
 
F fisgris8 skrev:
Känns som att det är något som sitter löst nånstans då den börjar vibrera. Du har även mätt in den med pass så den står hundra?
Gör inte som mig, glömde att ta bort transportsäkringarna dvs pinbultarna
Hoppsan :crysmile:
 
Transportskruvar är borta och kollade med pass så den står bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.