Fairlane
J JohanLun skrev:
så bäst vore bidrag på tex 6.000kWh per person och år. En fyrbarnsfamilj får 24.000. Ett pensionärspar med sommarstuga får tyvärr då bara 12.000 för två hus, men kanske kan sänka tempen i de utrymmen de inte vistas i?
Får jag då bidrag för 6000 kWh, 12000 kWh eller 18000 kWh om jag har två barn varannan vecka? Barnen är inte skrivna hos mig.

Idén är inte dum, jag ser bara framför mig att oavsett hur man lägger upp systemet kommer många klaga på att det är dåligt. :D
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Får jag då bidrag för 6000 kWh, 12000 kWh eller 18000 kWh om jag har två barn varannan vecka? Barnen är inte skrivna hos mig.

Idén är inte dum, jag ser bara framför mig att oavsett hur man lägger upp systemet kommer många klaga på att det är dåligt. :D
Hur var det där ordspråket nu igen
"En bra kompromiss är där alla är lika missnöjda" ?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Får jag då bidrag för 6000 kWh, 12000 kWh eller 18000 kWh om jag har två barn varannan vecka? Barnen är inte skrivna hos mig.

Idén är inte dum, jag ser bara framför mig att oavsett hur man lägger upp systemet kommer många klaga på att det är dåligt. :D
Bara på kul kollade jag på försäkringskassans hemsida, de har ett väl utbyggt system för att hantera barn som man har delad vårdnad av, man kunde mata in en 15-20 barn och hur många dagar varje barn bodde hos respektive, så även bonusfamiljer lär systemet funka för. Läste för ett tag sen om nån tjomme som hade 2 fruar och därmed kunde få bostadsbidrag för två separata bostäder och mer eller mindre två kompletta fotbollslag i barnomfattning. (månggifte är olagligt att ingå i Sverige, men OK om man gjort det innan man flyttat hit tror jag). Men kanske ska vi inte komplicera modellen så mycket?

Det finns många olika familjekonstellationer, men jag tänker att det rimliga är att man får bidrag till den el som normalt går åt för att värma mat, vatten och bostadsyta för "en" person, gånger antalet personer i hushållet. Pensionärer kanske bor på 100kvm per person (men duschar ofta mindre) - barnfamiljer kan mycket väl bo på mindre yta per person och ändå göra av med mer el. Men nånstans tycker JAG det är rimligt att värma vatten för en kort dusch per person och dag samt ca 40-80kvm per person. Dvs bor man själv i ett hus på 150-200kvm får man räkna med att stänga några dörrar och dra ned tempen och duscha sparsamt för att klara sin kvot... Kanske ska det vara en skvätt extra per hushåll för att ett ensamhushåll kommer göra av med mer energi än en barnfamilj med fem barn. Eller så blir det för komplicerat. Men helt klart är att de flesta klarar sig på 50kvm per person i uppvärmd yta och en 5-min dusch per dag, samt två varma mål mat. Den el som går för det är rimligt att den inte är ockerdyr.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
R
Ni kan önska att det blir på olika sätt men det kommer inte hända.

För mycket administration som skulle kosta mer än att bara betala ut samt att ett ev. bidrag skulle dröja alldeles för länge med att kunna betalas ut.

Det kommer säkerligen att bli ett liknande upplägg som förra gången. Skillnaden lär bli att SE1 kommer förmodligen bli utan. Ev. SE2 med eller mindre bidrag.

priserna har ökat där med men är en piss i havet jämfört med SE3/4.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ni kan önska att det blir på olika sätt men det kommer inte hända.

För mycket administration som skulle kosta mer än att bara betala ut samt att ett ev. bidrag skulle dröja alldeles för länge med att kunna betalas ut.

Det kommer säkerligen att bli ett liknande upplägg som förra gången. Skillnaden lär bli att SE1 kommer förmodligen bli utan. Ev. SE2 med eller mindre bidrag.

priserna har ökat där med men är en piss i havet jämfört med SE3/4.

Mest troligt blir det något i denna stil då Moderaterna har gått på val på det.

"En moderatledd regering föreslår ett tillfälligt högkostnadsskydd för konsumenter under vintern 2022, enligt samma modell som i Norge. Om månadspriset överstiger en viss nivå kommer staten stå för en majoritet av den överskjutande kostnaden den månaden"
Källa: punkt 3 på https://moderaterna.se/nyhet/elpriskrisen/
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Just idag var de inte extrema!
Men alla bostäder, miljonprogrammet, renoveras med rasande fart med stambyten och då höjer de med 20-40%.
2010 bodde jag i Linnéstaden hos privathyresvärd och så kom renovering höjning med 40 %, från 8000 kr till 11200, vi flyttade till Högsbo och 2017 kom stamrenoveringar dit och de höjde med 20% från 7000 till 8400 kr och vi flyttade igen till Frölunda...

Tycker inte du att en hyra på 12000 kr/mån för en 4a på endast 76 kvm är dyrt!? Ingen investering som när man köper ett eget boende utan pengar som bara försvinner varje månad.
[länk]
Och idag på nyhetern sa de att att fastighetsägarna vill höja med 10% pga höga uppvärmningsavgifter, förståeligt men inte att de inte har lagt undan en massa pengar när det var solskensdagar! Festen är slut men de vill inte att festen ska slut och vill att hyresgästerna tar smällen precis som när de renoverar.
Jo 12000 är ju en del. Men standarden höjer ju hyrorna och är så överallt. Vill man bo i nyrenoverat och allt så får man acceptera det. Det är ju ingen välgörenhet de driver.
 
M maria01 skrev:
sen tillkommer en hyra av studentlägenhet om utbilningen inte finns på orten alla bor ju inte i storstaden
Många bor hemma eller om man är lite äldre bor med sambo eller i sin lägenhet och tar tåget. Var tror du alla i norra skåne pluggar om de vill gå på universitet? Jo de åker tåg.
 
R Rkarlsson skrev:
Många bor hemma eller om man är lite äldre bor med sambo eller i sin lägenhet och tar tåget. Var tror du alla i norra skåne pluggar om de vill gå på universitet? Jo de åker tåg.
jepp det fungerar även på landet.
Den kommentaren är ju på samma nivå som Sthlms Miljötalibaner "Det är ju bara att ta tunnelbana istället för bil"
Otänkt
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Okej
Högre elpriser (nu pratar vi om sportpiser över 3-4 kr ) under vintern kommer att leda till
1) Alla får mycket mindre att spendera på restauranger, kläder och annan div konsumtion., dvs alla blir relativt fattigare
2) Om tillräckligt många drar ned på restauranger, kläder och annan konsumtion kommer restauranger och butiker att läggas ned
3) Då restaurangerna / butikerna läggs ned sparkas folk som då blir arbetslösa och kan inte hitta nya jobb då det inte kommer att finnas några som vill anställa.
4) De som inte lägger ned , kommer att dra ned på verksamheten och sparka folk.
5) Industrier kommer att dra ned på verksamheten och sparka folk
6) iom att det inte köps lika mycket varor längre kommer transportföretagen att behöva dra ned och sparka folk
7) Iom att det inte kommer att finnas pengar till att fixa hus/lägenheter kommer alla hantverksbolag att behöva dra ned på verksamheten och sparka folk då ingen har råd att anlita hantverkare
8) Bilaffärer och verkstäder ... samma där de behöver dra ned och sparka folk då gemene man sparar in på alla kostnader.
9) Bor du på landet är det inte alltid bara att sälj och flytta heller då, då ingen vill köpa hus på landet pga bränslekostnader och osäkerhet kring uppvärmningskostnader.
10) Tjänsteföretag kommer att behöva dra ned för att det finns inga företag som vill betala för tjänsterna iom att de själva måste kostnadsbespara. Folk i stan blir av med sina jobb som följd.
11) Nu då hela samhället dragit ned och börjat sparka folk kommer det inte att finnas jobb för alla som ny blivit ofrivilligt arbetslösa för företagen kostnadsanpassar.

Att då som du säga "ingen kommer att bli fattig" visar extrem brist på förståelse, fantasi och att kunna tänka ett steg till.

Att hävda "de som blir fattiga pga elkostnader får skylla sig själva" visar på extrem brist på empati.

Att hävda "Fattiga i förorten behöver inte existera" visar på brist på verklighetsuppfattning. Det finns många skäl till att det finns fattiga varvid endast en minoritet är av de som inte vill jobba eller utbilda sig.
Ja det kanske var fel att säga att skylla sig själva.

Men jag vill påstå att kalla folk fattiga är en extrem överdrift, då vet man inte vad fattigdom är. Ingen in Sverige behöver vara fattig, den som är det här stor del sig själv att skylla. Det finns så klart undantag men inte så stor omfattning som man vill få det se ut som
OPopulär åsikt men jag vill påstå att kan man inte gå på restaurang så är man inte fattig.
Fattigpensinärer existerar, men inte den omfattningen många vill få det låta heller.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
jepp det fungerar även på landet.
Den kommentaren är ju på samma nivå som Sthlms Miljötalibaner "Det är ju bara att ta tunnelbana istället för bil"
Otänkt
Man kanske inte kan göra så i Frankrike. Men Frankrike är sen inte Sverige heller. Det är en del som är sämre i sverige MEN att pendla till skolan iallafall i skåne är under inga omständigheter jobbigt om man inte skulle bo flera mil ute i ingenstans, vilket är ganska omöjligt här. Bor man en bit från bussen eller tåget så kan man cykla dit.
Sambon åker raka vägen till staden hon pluggar i. Skulle de regna så kan hon ta bussen från stationen ut till skolan annars går det lika snabbt att gå.

Min kusin som bodde i skogen i dalarna flyttade ner till Perstorp och pendlade från Perstorp till lund varenda vardag och det funkade bra i över 2 års tid till han fick ett jobb vid sidan om och då flytta ner till lund. Han har inga studielån alls idag.

Det enda med kollektivtrafiken är ju om man jobbar i någon by och börjar tidigt, då kan kollektivtrafiken ställa till det som i mitt fall.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ja det kanske var fel att säga att skylla sig själva.

Men jag vill påstå att kalla folk fattiga är en extrem överdrift, då vet man inte vad fattigdom är. Ingen in Sverige behöver vara fattig, den som är det här stor del sig själv att skylla. Det finns så klart undantag men inte så stor omfattning som man vill få det se ut som
OPopulär åsikt men jag vill påstå att kan man inte gå på restaurang så är man inte fattig.
Fattigpensinärer existerar, men inte den omfattningen många vill få det låta heller.
Du har helt rätt i att den typen av fatighet du refererar till inte är välutbredd i Sverige, men med höga elpriser kommer att öka kraftigt. Av de anledningar jag skrev ovan.
De som legat en bit över gränsen till fattigdomen kommer att vara de fösta offren. De har inte råd med inflationen + elpriserna + räntehöjningarna.
Sen kommer många att gå från att ha hyffsat ok till just över gränsen.
På det kommer alla uppsägningar om elpriserna kvarstår för höga.
Du måste se vad saker får för konsekvenser i flera steg, och kombinations konsekvenser.
Har inte påstått att inte ha råd att gå på restaurang flera gånger i veckan är fattigt , läs det jag skrev.
Att folk drar ned på den restaurang besöken betyder att restaurangerna måste dra ned på verksamheten / lägga ned och sparka folk .
Och det har skett redan i närtid... covid och förra vintern innan covid lättingarna komme.
Redan glömt hur det påverkade restaurang sektorn.
Detta kommer att bli samma, fast mycket värre.
Corona restriktionerna slog rakt av mot restauranger & fysiska butiker, men Svensk ekonomi hölls under vingarna mha låg ränta samt folk kunde lägga pengar på hantverkare, bilar etc etc
Detta kommer inte att ske nu. Nu försvinner pengarna till elbolagen inte brett ut till div företag i Svenska samhället.
Kvar blir uppsägningar och fattigdom. personlig KK för de som måste sälja på exekutiv auktion.
Osv osv
Tänk längre än näsan räcker.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ni kan önska att det blir på olika sätt men det kommer inte hända.

För mycket administration som skulle kosta mer än att bara betala ut samt att ett ev. bidrag skulle dröja alldeles för länge med att kunna betalas ut.

Det kommer säkerligen att bli ett liknande upplägg som förra gången. Skillnaden lär bli att SE1 kommer förmodligen bli utan. Ev. SE2 med eller mindre bidrag.

priserna har ökat där med men är en piss i havet jämfört med SE3/4.
Ingen mening med bidrag som ska vara så krångligt räkna ut så det ska komma långt i efterhand. Det måste isåfall gå att räkna av på fakturan. Inte som förra gången då alla fick långt efteråt och vi i norr fick minusfakturor men någon skrev att vi då kunde slösa med elen men jag känner då ingen som gjorde det. Vi visste för det första inte att vi skulle få något sedan och så är det ju det med att en dyr faktura ska ju ändå betalas direkt och den som betalar 5-6000 en kall vintermånad kan ju inte ge sig till att slösa bara för att ev. få tillbaka en del sedan. Det måste ändå vara ett annat system. Sedan får man tänka på att vi ju har betydligt kallare vintrar så elräkningarna blir rätt höga ändå trots lägre priser och de som fick minusfakturor var de som inte har så våldsamt höga räkningar ändå
 
Nu är detta inte så mkt ett bidrag, snarare en överbeskattning. Staten har dragit in enorma summor pga av de höga elpriserna. Att denna återbetalning bara skall gå till de som bidrar minst till det gemensamma samhället är absurt.Det är en illusion att många människor är så rika, det kanske är 1 procent av samhället som är verkligt rika, resten, oavsett om vi tjänar 1m per år eller 300k kämpar på. Vi har olika stora hus kanske, eller snarare olika dyra, men att dela upp människor och bestraffa dem som betalar för samhället än en gång vore helt idiotiskt.
Jag hoppas verkligen inte TS får rätt.
 
  • Gilla
Malafor och 4 till
  • Laddar…
R
Absolut är det så men som det är just nu så kanske ni ligger på 1kr/kwh.
När det då i se3/4 ligger på 4-5kr/kwh och kanske uppåt 10kr/kwh om regeringen inte gör nått till vintern.

För egen del så skulle det innebära att om jag använder 2000kwh som var min december användning 2021 även iår så skulle det innebära 20 000kr för en månad.
I SE1 så hade samma kanske hamnat på 6000kr.
Så om de inte sätter pristak för hela Sverige så bör SE3/4 prioriteras.

Vi är trots allt ett land, hela Sverige har röstat gällandes politik, kärnkraft etc.

Att ha en sån extrem skillnad är helt absurt.
En viss skillnad som det alltid varit absolut men när samma livsnödvändiga tjänst skiljer så extremt beroende på var i landet du bor är inte hållbart
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.