Håller för fullt på att bygga mig ett lättbetonghus 1,5plans och det är dags för takstolar och gavelspetsar. Min tanke var då att fästa första och sista takstolen i gavlarna men har läst på forumet att det kan få gaveln att spricka pga rörelserna i takkonstruktionen som är av trä. Jag tänker att vinden också kan få gavelspetsen att knäckas om den inte är förankrad på något sätt mer än med tunnfogslimmet. Husets bredd är 7,30m och höjden på gavelspetsen över vägg är 4,2m så det blir ca 15m2 som ska stå emot nästa Gudrun.. tacksam om någon har tips
 
Takstolar och gavelspets hålls normalt ihop av tvärsgående läkt eller råspont. Takstolens fot fixerar man med snedspik eller vinkelplåt mot hammarbandet, om det finns ett sådant,
 
Är snickare till yrket så det har jag koll på, men har läst att man inte får skruva takstolen i gavelspetsen när det är lättbetongvägg vilket då gör att gavelspetsen inte sitter fast i takkonstruktionen alls. Alltså kan takkonstruktionwn röra sig som det gör vid skiftningar i luftfuktighet mm. Dock står gavelspetsen där för sig själv och när vinden pressar på så är det alltså inget som håller emot.
 
När jag bygger i trä så spikas ju allt ihop och gavelspets och tak hänger ihop i eventuella rörelser , men tydligen kan gavelspetsen knäckas av rörelserna om man gör så när det är lättbetong . Tänker att jag kanske monterar ett plattjärn en bit upp på gavelspetsen ner till väggen för att "sträva" den så den inte kan knäckas av vinden, alternativt borra ner armeringsjärn i varje skift ca 2 block djupt och på så sätt binda ihop det mer så inte limmet tar all kraft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.