Jag har en bärande stolpe bakom kaminen som det blivit stora sprickor i och dom blir större ju mer jag eldar i kaminen. Stolpen har också vridit sig en del.
Bör jag byta ut den till en i stål istället? Eller bär den fastän det är stora sprickor och den vrider sig?

Tacksam för råd!

Kamin med svart rör framför tegelvägg i ett hörn med träpanel och kedjor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klinkergolv i mörkgrått med synlig dörrkarm och öppen dörr i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Står den löst på plattorna eller vad?
 
Om sotaren godkänt montaget och du inte ser några tecken på att stolpen blir bränd/ändrar färg kan du låta det vara. Stolpen bär tillräckligt även med sprickan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Står den löst på plattorna eller vad?
Den står inte direkt plattorna, där stolpen går ner är det ingen klinkers och om den är fäst någonstans vet jag faktiskt inte.
 
F fribygg skrev:
Om sotaren godkänt montaget och du inte ser några tecken på att stolpen blir bränd/ändrar färg kan du låta det vara. Stolpen bär tillräckligt även med sprickan.
Sotaren sa att han var fel person att svara på om stolpen fortfarande bär, han sa däremot att inte tyckte att det fanns tecken på att stolpen blivit för varm för då hade färgen bubblat mer och blivit bränd som du säger.
Borde jag ha kolla på om sprickorna blir ännu större eller den vrider sig ännu mer?
 
kristoffer12 kristoffer12 skrev:
Den står inte direkt plattorna, där stolpen går ner är det ingen klinkers och om den är fäst någonstans vet jag faktiskt inte.
Men då måste den ju varit vriden från början? Plattorna ser ju ut att vara dikt mot stolpen. Sprickor blir det dessutom på mycket stolpvirke på det viset. Är ju bara titta i gamla timmerhus hur virket ser ut där.
 
kristoffer12 kristoffer12 skrev:
Sotaren sa att han var fel person att svara på om stolpen fortfarande bär, han sa däremot att inte tyckte att det fanns tecken på att stolpen blivit för varm för då hade färgen bubblat mer och blivit bränd som du säger.
Borde jag ha kolla på om sprickorna blir ännu större eller den vrider sig ännu mer?
Nej, om huset stått i hundra år eller mer kommer det fortsätta stå om du inte bränner ner det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Men då måste den ju varit vriden från början? Plattorna ser ju ut att vara dikt mot stolpen. Sprickor blir det dessutom på mycket stolpvirke på det viset. Är ju bara titta i gamla timmerhus hur virket ser ut där.
Har haft stugan i ca 1½ år, sprickorna har definitivt blivit större och stolpen har vridits mer också (bifogat bild för 1½ år sen)
Är medveten om att det blir sprickor men om du kollar på stolpen på mittemot så är det inte en enda spricka i den, därför jag blivit lite fundersam om det.
Det är utskärt i plattorna för stolpen men syns inte riktigt på bilden.

Sprickor i vitmålad stolpe bredvid svart kakelugn och stenvägg, inga sprickor i stenväggen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Vad är den bärande för? Nock eller mellanbjälklag?
 
G grusgång skrev:
Vad är den bärande för? Nock eller mellanbjälklag?
Den bär timmer upp till nock, det ser ut så här.
Inredning med timmerbjälkar som sträcker sig upp mot taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
kristoffer12 kristoffer12 skrev:
Den bär timmer upp till nock, det ser ut så här.
[bild]
Jag tänker så här,

Att försöka begränsa framtida värmetillförsel mot pelare. Kanske något med halvtum sten som skyddsskärm mot pelare?
Använda konstruktionsskruv av modell längre för att ”dra ihop” fibrer så att pelarens skikt kan ”samverka” igen och sedan spackla igen skallar och måla om

Bärigheten på pelaren med den korta knäcklängden är väldigt hög. Om du kan förhindra vidare sprickbildning behöver du inte oroa dig anser jag
 
Redigerat:
G grusgång skrev:
Jag tänker så här,

Att försöka begränsa framtida värmetillförsel mot pelare. Kanske något med halvtum sten som skyddsskärm mot pelare?
Använda konstruktionsskruv av modell längre för att ”dra ihop” fibrer så att pelarens skikt kan ”samverka” igen och sedan spackla igen skallar och måla om

Bärigheten på pelaren med den korta knäcklängden är väldigt hög. Om du kan förhindra vidare sprickbildning behöver du inte oroa dig anser jag
Har funderat på och sätta skiffer utanpå den med en luftspalt bakom, men nackdelen men det är ju att jag inte ser av som sker med stolpen då. Kanske lika bra att försöka byta ut den helt?
 
G
kristoffer12 kristoffer12 skrev:
Har funderat på och sätta skiffer utanpå den med en luftspalt bakom, men nackdelen men det är ju att jag inte ser av som sker med stolpen då. Kanske lika bra att försöka byta ut den helt?
Ja kanske det, du slipper ju oroa dig.
Tänkte du använda en stålpelare med samma dimension (dyrt) som den andra för att uppnå symmetri? Ditt klinker var väl satt runt om pelaren?

Kom ihåg att lägga ut en skiva som fördelar ut trycket över golvet så du inte spräcker det när du ska stämpa.
 
Hej
Du kan sluta oroa dig, den där stolpen kommer hålla huset ut.
Att stolpen senaste åren erhållit lite andra förutsättningar, värme, fukt etc gör nog att den rör lite på sig.
Tycker du att det ser fult ut får du helt enkelt byta stolpe, det är inte hela världen, men det måste göras försiktigt förstås.

Jag hade inte gjort något, och som sagt, styrkan i stolpen är helt inom ramarna, även med lite vridning och sprickor.
 
  • Gilla
Frasse07 och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Du kan sluta oroa dig, den där stolpen kommer hålla huset ut.
Att stolpen senaste åren erhållit lite andra förutsättningar, värme, fukt etc gör nog att den rör lite på sig.
Tycker du att det ser fult ut får du helt enkelt byta stolpe, det är inte hela världen, men det måste göras försiktigt förstås.

Jag hade inte gjort något, och som sagt, styrkan i stolpen är helt inom ramarna, även med lite vridning och sprickor.
Jag har inga problem med att det blir sprickor i trä, har ju timmer på gavlarna, i väggen i mitten och taket som det är fullt med sprickor i, inget som jag tycker ser fult ut.
Att jag reagerat på denna stolpe är för den som är på andra sidan öppningen inte har 1 enda spricka i sig, det måste ju betyda på att denna stolpe sprickor och vriditi sig pga av värmen från kaminen.
Så du menar att den bär lika bra som den som sitter mittemot som är helt utan sprickor även fast det är sprickor som går längs hela och är är säkert upp till 5cm djupa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.