Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 57 andra personer som har gjort quizet "Hamnar du i Lyxfällan?"


Får jag påpeka att inkasso ger inga betalningsanmärkningar och frågan är felformulerad. Kronofogden ger anmärkningar och det kan ske med eller utan inkasso inblandad.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fury
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 95 andra personer som har gjort quizet "Hamnar du i Lyxfällan?"
Ränteberäkningen på solcellslånet stämmer väl inte riktigt.
Räntekostnad på 398760 och totalt 698 760 är inte helt korrekt.
Tycker nog att 98760 i räntekostnad är rimligare och 398760 totalt.
:geek:
 
Nånstans är räntan på solcellslånet felräknad.

Är även tveksam till ifall matkostnaderna är rätt räknade. Bara luncherna ute skulle utgöra en stor del av den summan som anges.
 
  • Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Räntan på solcellslånet måste vara helt tokigt uträknad.

Jag lånar 300' och betalar ~6% ränta eller ~18000 kronor första året.
År två betalar jag lite mindre ränta eftersom jag betalat av 30' av lånet, dvs räntekostnaden blir lägre för varje år som går så hur den efter 10 år kan vara ungefär 400', dvs mer än 20 ggr det man betalar i ränta första året begriper jag inte, men kanske är det lyxfällan nästa för min del.
 
  • Gilla
Martin76
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Räntan på solcellslånet måste vara helt tokigt uträknad.

Jag lånar 300' och betalar ~6% ränta eller ~18000 kronor första året.
År två betalar jag lite mindre ränta eftersom jag betalat av 30' av lånet, dvs räntekostnaden blir lägre för varje år som går så hur den efter 10 år kan vara ungefär 400', dvs mer än 20 ggr det man betalar i ränta första året begriper jag inte, men kanske är det lyxfällan nästa för min del.
Tack, nu är det ändrat. Jag tolkade det här formuläret fel, trodde inte att amortering ingick i det de kallar "kostnad". https://www.zmarta.se/lana-pengar/p...B4yOwpioZk3OVkYhLsyq0P9piPV0hPfwaAsegEALw_wcB
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
S
  • Gilla
itscire
  • Laddar…
Förstår inte hur matkostnaden/månad kan bli 2210 kr
En billig dagens lunch är typ 90kr × 20 arbetsdagar är ju 1800.
Måste vara väldigt liten i maten för att överleva.
Eller missuppfattar jag frågan?
 
  • Gilla
Dsl och 1 till
  • Laddar…
C
S snickar skrev:
En billig dagens lunch är typ 90kr × 20 arbetsdagar är ju 1800.
Framgår inte direkt tydligt, men summan exkluderar helt kostnaden för lunch vardagar.
 
C cpalm skrev:
Framgår inte direkt tydligt, men summan exkluderar helt kostnaden för lunch vardagar.
Så är inte frågan ställd.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Så är inte frågan ställd.
Nä, det är ett syftningsfel i frågan, men det är hur som helst så konsumentverket räknar.

Kan väl tillägga att inte heller konsumentverket uttrycker sig tydligt:
Tabell över matkostnader per månad för åldersgrupper 18-30, 31-60, 61-74, med/utan lunch ute.
Men det måste ju rimligtvis tolkas som att kostnaden är exkluderad, om det inte plötsligt blivit j-kligt billigt att käka lunch på stan.
 
Vad mat kan kosta per månad och person, kan ju variera rätt mycket beroende på vad man lagar hemma och vad man får betala för lunchen. Äter lite en gång efter jag kommer hem från jobbet, äter sedan på jobbet som företaget betalar lite för, så jag kommer upp kanske till 1200 kr/månad. Så det går inte att gå efter vad Konsumentverket räknar efter, det är sällan deras uträkningar stämmer. Dom går ju oftast efter en standardfamilj, 2 vuxna 2 barn typ. Men som snickar säger, en billig lunch ute, behöver inte alltid kosta över en hundralapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.