Som rubriken antyder så försöker jag optimera mina strömförbrukare i huset iom att jag skaffat timdebitering. Det finns en hel del att tänka på om man skall få ut så mycket som möjligt ur huset utan att blåsa huvudsäkringarna.

Begränsing #1 är alltså att jag har 20A säkring i mätarskåpet. Visst, jag kan ligga över 20A ett tag, men då måste man ju kompensera med att ligga under 20A ett tag också.

Iom att jag skaffade mig en HAN-mätare så fick jag koll på strömförbrukningen på de olika faserna. Det har ju gett ett antal överraskningar. En natt när vi körde diskmaskinen och tvättmaskinen på natten så råkade de värma vatten exakt samtidigt (10A var drog de under denna tid) och vi toppade då över 20A på den fasen (L1). Det gick iofs bra, men det hade det inte gjort om någon annan större förbrukare kört samtidigt. Som tur är så kunda jag enkelt kasta om tvättmaskin och torktumlare. Torktumlaren drar mer än 3x så mycket energi, men den har inte lika kraftiga toppar (effekt) i alla fall (den drar ungefär 2,5A i 3h).

Jag har ockå upptäckt att kompressorn till FLVP (knappt 3A) ligger på samma fas (L3) som laddningen av min laddhybrid (som laddas med 16A under 3h varje natt). Inte heller så bra, det måste åtgärdas. Det blir kompressorn som får flytta på sig, den får läggas på L1. FLVP kommer inte att använda elpatronerna då jag kopplat ur dessa efter att vi skaffat en LLVP.

Sonens elmopedbil laddas med 8A på samma fas (L2) som jag kör LLVP (som toppar på 13A, men det är sällan den når dit), inte så lyckat, även om de just så pass (i praktiken) klarar sig under 20A tillsammans. Mindre bra är då att luftavfuktaren jag kör i garaget också ligger på den fasen och drar ytterligare 1A, här har vi en lastfördelning som måste åtgärdas. Sonens laddning kommer kanske att få flytta till L1 nu när den inte är så hårt lastad.

Spisen ligger på L1 & L2 och ugnen på L3, men då jag inte har några andra tunga förbrukare igång på dagen så räknar jag med att det skall gå bra. Samma sak med vattenkokare, mikro osv. De är väl utspridda och körs sällan samtidigt som något annat. Detta gäller även bastun, den används ju inte på natten. Som det ser ut nu så får vi bara använda den när elen blir riktigt billig någon helg ibland.

Nu blir det dock lite jobbigt, i denna ekvationen har jag inte tagit med att fruns elbil skall laddas ibland också, även om hon oftast kan ladda den gratis på pendelparkeringen (men ibland är det fullt där). Eftersom det inte går att komma under 6A vid laddning så har jag två alternativ:
1) att ladda den med 3x6A på nätterna (och höja strömmen över detta när det går ibland, vilket blir sällan). Detta kommer iofs att ge viss laddning, men jag måste då ställa ned laddningen på min bil till 10A (vilket kanske är OK), vilket gör att den måste ladda i 5,5h under natten istället, dvs den måste ladda hela natten mellan 00 och 06 då jag också skall hinna förvärma den lite nu till vintern och det ger lite extra laddtid).
2) sonens mopedbil laddas inte varje natt, det gör att frun skulle kunna få dela på L1 med denna. Den är också färdigladdad på ca 2-3h. Här skulle man nu kunna kräma ur 16A under en stor del av natten flera nätter i rad och ibland mer också. Detta är faktiskt också ett intressant alternativ. Det skulle minska belastningen på L3 som annars blir en flaskhals pga att min bil bara kan ladda på en fas.

Bra, då har vi en plan, eller?

Nja, det finns några förbrukare kvar...
- Då vi har eget vatten så har vi vattenpump till brunnen, jag räknar dock bort denna då den drar så lite ström och så pass korta stunder.
- Nästa bekymmer är att jag håller inglasningen på 4-5 grader på vintern. Idag har jag ett oljeelement för detta, men frågan är hur jag skall lösa det framöver. Jag har funderat på att bygga en ackumulatortank av två plastkärl i varandra och att använda en doppvärmare på ca 5A för att värma upp dessa på natten, men när jag nu tittar på min elförbrukning på natten så kanske jag får leva med att ställa ned effekten det det elementet (3A är minsta läget) och köra det en stor delen av dygnet när det är riktigt kallt. Man kanske får ställa dörren tll inglasningen på glänt och låta LLVP värma även det rummet? Jag har redan skaffat bättre gummilister och även bottningslist för att isolera upp dörrarna en aning bättre. Den är soluppvärmd så den värmer upp sig själv bra på dagarna under största delen av året, men vinternätterna brukar normalt sett vara lite elaka mot elräkningen även innan vi fick dyr el. En idé kan kanske vaa att sätta blomlampor i garaget i vinter och att låta de frostkänsliga plantorna få flytta dit istället. Då behöver jag bara värma upp inglasningen till nyår och ett fåtal andra tillfällen.
- vi har elslingor som golvvärme i badrummen (i det ena finns vattenvärme också) och i farstun. Jag tror jag kan köra den en stund på morgonen så att det inte är alltför kallt i alla fall. Vid den tiden bör alla de andra förbrukarna ha laddat klart/förvärmt duschvatten osv. Så de bör vara OK att köra golvvärmen en halvtimme eller två i alla fall.
- det finns rätt gott om datorer och elektronik i huset, dessa bortser jag dock ifrån även om exempelvis sonens speldator kan dra en hel del, men förhoppningsvis inte på nätterna.
- Jag ignorerar också kyl och våra två frysar. Så även TV-apparaterna. Garaget behöver inte mer uppvärmning än vad luftavfuktaren ger (hoppas jag, den kör färre timmar per dygn denna vintern). Nej, jag tror nog att jag fått med allt nu.

Förra året hade vi en förbrukning på 19MWh. Slår man ut det över året så blir det ca 52kWh per dygn. Nu i slutet av september ligger vi på runt 32-33 kWh per dygn, men det var inte så mycket lägre i somras heller. Av denna förbrukning så har vi lyckats flytta över så att nästan 2/3 ligger mellan 00-06. Ytterligare förbrukning har vi lyckats lägga in mellan 13-15 på dagen då de två billigaste timmarna under arbetsdagen brukar infinna sig. Uppvärmningen i vinter kommer också till stor dela att hamna på de billigaste timmarna (både natt och dag).

Vi får se hur jag lyckas med detta projektet, men jag har ju iom denna sammanställning insett att det faktiskt finns ett visst belägg för exempelvis Göteborgs Energi att ta effektavgifter på natten. Jag kommer ju att nästintill maxa ur mitt abonnemang på 20A per fas under vissa nätter.

Hmm, nu skall jag bara bestämma mig för hur frugans elbil skall få ladda också...
...men det blir en senare fråga. Bygget av egen laddbox till henne ligger lite på is iom att man hamnade i det väldigt tidskonsumerande projektet med att gå över till timdebitering och att optimera elanvändningen i huset. Jag måste dock gräva ned rören och dra elen innan det blir för blött och/eller kallt. Till sommaren kan hon kanske få ladda med 11kWh...

Som sagt, det blir tight. Huvudsäkringarna har ju ibland flugit, men jag hoppas att jag skall komma runt det nu. Jag har ju möjlighet att styra nästan alla stora elförbrukare, antingen binärt eller genom att påverka måltemperaturer, laddströmmar osv. Men energin på natten skall ju räcka till allt också. Men det är klart, det finns ett alternativ till också, man kan ju skaffa 25A huvudsäkringar. Det kostar ca 950kr extra per år jämfört med 20A. Det tjänar man ju snabbt in med timtaxan i dessa tider. Men det alternativet sparar vi undan som plan C.
 
Jag insåg att jag ju har ett alternativ till, eftersom jag bygger frugans laddbox själv så kan jag styra om den skall gå på en eller tre faser (om jag stoppar in en extra kontaktor). Så om tillgänglig ström på den högst lastade fasen understiger 6A, då är det bättre att köra på en fas. Egentligen så bör man kanske jämföra maximal effekt på den fas man väljer att lägga som ensam med maximal effekt över alla tre faser. Exempelvis så är ju 3*6A > 1*16A och 1*10A >3*0A.

Här måste man ju dessutom vara snabb med att reagera då tvättmaskinen och diskmaskinen drar 10A mer eller mindre momentant när de börjar att värma. Men jag får ju siffror var tionde sekund från elmätaren, det bör ju räcka.

Nästa sak att fundera över är när och hur mycket man skall ladda. Optimeringar efter kommande dygns elpris är ju svåra när man inte kommer över priset förrän strax före kl 14. Här kan man ju tänka sig lite olika algoritmer också, exempelvis att man minimum laddar X watt per natt. Sedan kan man ju optimera så att när nattpriset ligger under senaste veckans snittpriser så tillåter man sig att ladda mer. Men här saknar man ju en del data som man skulle vilja ha för att göra detta riktigt smart. Hur laddat är batteriet? Det är ju A&O att veta för att kunna optimera på detta på ett bra sätt. Att manuellt mata in det varje dag är ju ingen bra metod heller. På min laddhybrid är ju fullt batteri alltid rätt svar, men med frugans bil som kommer 30+ mil på en laddning så finns det en del att tjäna om man gör rätt.
 
Med en dygnsförbrukning på 50 kWh och säg 8 timmar lågt pris på natten så ligger du på 2 kW per fas. Du har alltså marginal och kan fördubbla förbrukningen på dina 20 A säkringar, och dygnet har dyra timmar också. Tvätt o tork har sin fasta förbrukning men elbilen kan man kanske styra lite, bara man uppnår den körsträcka man måste ha. Många "tillfälliga" förbrukare med en gångtid på några minuter kan man räkna bort, den måttliga och tillfälliga överbelastningen får man ta.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med en dygnsförbrukning på 50 kWh och säg 8 timmar lågt pris på natten så ligger du på 2 kW per fas. Du har alltså marginal och kan fördubbla förbrukningen på dina 20 A säkringar, och dygnet har dyra timmar också. Tvätt o tork har sin fasta förbrukning men elbilen kan man kanske styra lite, bara man uppnår den körsträcka man måste ha. Många "tillfälliga" förbrukare med en gångtid på några minuter kan man räkna bort, den måttliga och tillfälliga överbelastningen får man ta.
Ja, det är relativt kort överbelastning. Bekymret är när man drar upp i närmare 30A för att tvättmaskinen kör när man laddar bilen. Visst, det är en relativt kort stund, men det blir ändå risky så jag måste övervaka och styra billaddningen på de två bilar där det går (den tredje är rent binär). Det stora problemet i mitt hus är ju att man skall hinna ladda tre bilar...

Men som sagt, kan jag bara få in LLVP, mopedbil och laddhybrid på olika faser och att frugans bil ligger på samma fas som mopedbilen så skall nog detta vara rätt lätt att få ihop ändå. Samt att jag stoppar in både enfas och trefas kontaktor i laddboxen för frugans bil så att jag kan optimera laddningen utifrån övrig last, då kan det gå ihop sig.

Inatt har frugans bil fått ladda på en fas och efter 9,5h så hade den nått 96%. Här är ju då nästa sak, man måste räkna med att behöva ladda över flera nätter om batteriet är tomt. Men detta är under förutsättning att jag inte kan växla mellan enfas och trefas för laddningen av den. Men i slutänden så blir det ju som man säger om laddhybrider, ABC - Always Be Connected. Dvs, om du alltid är inkopplad så kan laddningen optimeras och maximeras.

Då är det bara det med att förutse de nattliga elpriserna framöver som behövs också...
 
Ja du får väl göra ett schema för vem som får belasta med hur mycket ström på vilken fas under natten :)

Jag tror inte ett ögonblick på att låga priser på natten kommer att vara speciellt länge, kanske inte ens året ut.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja du får väl göra ett schema för vem som får belasta med hur mycket ström på vilken fas under natten :)

Jag tror inte ett ögonblick på att låga priser på natten kommer att vara speciellt länge, kanske inte ens året ut.
Jag tittade efter just detta innan jag bestämde mig för att optimera.

Här är ett exempel från december -20 och ett från januari -20:
Graf över elpriser per kWh från 14 till 20 december 2020 med volatila toppar, via Vattenfall-appen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Histogram över elpriser för en vecka i januari 2020 från Vattenfall-appen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är två slumpmässigt valda veckor.

Visst finns det pengar att spara, men inte alls som idag. Jag kollade på elpriserna på terminerna, de antyder att vi är tillbaka på en mer normal nivå år 2024 (om än dyrare än 2020).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte ett ögonblick på att låga priser på natten kommer att vara speciellt länge, kanske inte ens året ut.
Intressant. Varför då?

Hur mycket av förbrukningen behöver flyttas till natten, och hur stor förmåga har exempelvis industrin i praktiken att flytta sin förbrukning till natten. Vilka företag kommer orka med att flytta produktion till nattskift med allt vad det innebär i att hitta folk som vill och kan jobba då?

Så länge som elproduktionen är relativt stabil (eller icke-påverkbar i alla fall) har jag svårt att tro att vi får över så mycket förbrukning till natten att priserna helt jämnas ut.
 
Därför att staten missar skattepengar och Fortum får mindre inkomster. Dom kommer att hitta på ett skäl till att höja priset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.