Hej och tack på förhand för er hjälp.

Jag och min sambo har flyttat in i vår ny lägenhet i somras, och nu har vi äntligen hittat den lampa vi vill ha i vardagsrummet, en fint plafond lampa. Problemet är att när vi tog bort den lampa som fanns i vardagsrummet, som kom med lägenheten, så visade sig att man har en sånt takkrok, gammaldags och kraftig. Den sticker ut typ 5cm. Vår nya lampa ska fast monteras i taket med skruvar. Finns det nån distans profil man kan använda?

Lampan är en Loom Design Lucia, 60cm i diameter. Själva montage fäste är 35cm i diameter och behöver 3 skruvar.
 
L LauraM skrev:
Hej och tack på förhand för er hjälp.

Jag och min sambo har flyttat in i vår ny lägenhet i somras, och nu har vi äntligen hittat den lampa vi vill ha i vardagsrummet, en fint plafond lampa. Problemet är att när vi tog bort den lampa som fanns i vardagsrummet, som kom med lägenheten, så visade sig att man har en sånt takkrok, gammaldags och kraftig. Den sticker ut typ 5cm. Vår nya lampa ska fast monteras i taket med skruvar. Finns det nån distans profil man kan använda?

Lampan är en Loom Design Lucia, 60cm i diameter. Själva montage fäste är 35cm i diameter och behöver 3 skruvar.

Uhm, ta bort kroken? :thinking:
 
G GoGetLost skrev:
Uhm, ta bort kroken? :thinking:
Det går inte skruva bort den, den enda andra sättet jag kan tänka mig är att skära bort den, men jag ville först kolla om det finns möjlighet att undvika det.
 
L LauraM skrev:
Det går inte skruva bort den, den enda andra sättet jag kan tänka mig är att skära bort den, men jag ville först kolla om det finns möjlighet att undvika det.
Bryt av den bara. Vill man sätta upp en ny krok så borrar man ett hål, pluggar och sätter en ny krok. Sätta distanser på 6 cm för att få ner en plafond kommer att se för jäkligt ut :p
 
G GoGetLost skrev:
Bryt av den bara. Vill man sätta upp en ny krok så borrar man ett hål, pluggar och sätter en ny krok. Sätta distanser på 6 cm för att få ner en plafond kommer att se för jäkligt ut :p
Vad skulle man kunna använda för att bryta av den?
 
L LauraM skrev:
Vad skulle man kunna använda för att bryta av den?

Polygrip eller avbitare
 
Jag har gammal krok och den kan skruvas ut, men absolut inte brytas av, det är den för kraftig för.
Det vi saknar är en bild på TS krok/uttag.

En robust silverfärgad krok med skruvgänga för montage.
 
D Dilato skrev:
Jag har gammal krok och den kan skruvas ut, men absolut inte brytas av, det är den för kraftig för.
Det vi saknar är en bild på TS krok/uttag.

[bild]
Den går att brytas av den också (y) TS har förmodligen en mycket äldre skruv, vet inte vad såna heter men de brukar sitta fast precis vid ett rörutlopp, är nästan omöjliga att få ut så bryta av dem är enda sättet
 
Den borde väl gå att såga av ?
 
Unikt namn
L LauraM skrev:
Det går inte skruva bort den, den enda andra sättet jag kan tänka mig är att skära bort den, men jag ville först kolla om det finns möjlighet att undvika det.
Varför går det inte att skruva ut den? Den är ju sannolikt inskruvad en gång i tiden. Om det sitter fast hårt kan du använda en polygrip.

Om kroken sitter fast i själva lamputtaget så borde det gå att skruva ner, och kroken ta loss från baksidan.
 

Bästa svaret

Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför går det inte att skruva ut den? Den är ju sannolikt inskruvad en gång i tiden. Om det sitter fast hårt kan du använda en polygrip.

Om kroken sitter fast i själva lamputtaget så borde det gå att skruva ner, och kroken ta loss från baksidan.
Många av dessa äldre lampkrokar som sitter rakt in betongbjälklaget har rostat och ärgat efter 50+ år och sitter stenhårt, omöjligt att skruva ur dom liksom tyvärr
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Skulle vilja tacka alla för era svar. Till slut det gick inte att skruva ut, men det gick att skära bort det. Vi var tvungna att göra hålet i själva lamp fästet lite större men nu är lampan är nu uppe och det ser ut underbart!

Tack igen, underbara människor :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.