Vad skulle ni vara beredda att betala för en senior hantverkare från Tjeckien som inte talar ett ord vare sig svenska eller engelska? Det är översättningsapp, rita, visa och kroppsspråk som gäller. Hantverkaren har gjort en del tidigare jobb och det har varit väldigt god kvalitet på resultatet. Inga rotavdrag och tänkte inte ge politikerna några mer medel, så att säga... Löpande per timme måste det bli då det är osäkert hur mycket vi gör själva. Tacksam för er input!
 
  • Arg
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Exkt noll kronor eftersom svartjobb inte är ett alternativ i min värld. Jag är inte rik men tycker det är värt alla dagar i veckan att hyra in en lokal förmåga där det går rätt till.

Trots allt handlar det här någonstans om att vi får den vård och skola man betalar för. Du vill inte lägga en spänn på skatter och sådant då borde du heller inte ta del av välfärden.
 
  • Gilla
tveksamt och 7 till
  • Laddar…
smh
Skulle inte heller betala någonting. Det jag inte har råd att betala vitt köper jag inte.
Det är ju inte "politikerna" som ska ha de skatter du inte vill betala, utan vårt gemensamma samhälle.
 
  • Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

smh smh skrev:
Skulle inte heller betala någonting. Det jag inte har råd att betala vitt köper jag inte.
Det är ju inte "politikerna" som ska ha de skatter du inte vill betala, utan vårt gemensamma samhälle.
Jag har iofs inte sagt (skrivit) svart - det är en tolkning som får stå för kommentatorerna. Även om man faktiskt kan fördjupa sig i ämnet om man så vill, t ex kan man läsa "Stealth of Nations: The Global Rise of the Informal Economy". Allt är ju som bekant inte svart eller vitt.

Är det inte lite tråkigt att vara moralist? Svenskar verkar vara fena på just det, särskilt när det gäller andra än en själv då förstås.

Ingen har iaf lyckats svara på frågan utan istället just moraliserat över en övertolkning de själva gjort.

Rätt intressant faktiskt...
 
H Handtillmun skrev:
Jag har iofs inte sagt (skrivit) svart - det är en tolkning som får stå för kommentatorerna. Även om man faktiskt kan fördjupa sig i ämnet om man så vill, t ex kan man läsa "Stealth of Nations: The Global Rise of the Informal Economy". Allt är ju som bekant inte svart eller vitt.

Är det inte lite tråkigt att vara moralist? Svenskar verkar vara fena på just det, särskilt när det gäller andra än en själv då förstås.

Ingen har iaf lyckats svara på frågan utan istället just moraliserat över en övertolkning de själva gjort.

Rätt intressant faktiskt...
Jag tar mig friheten att svara eftersom jag är den kommentator som nämnde att ditt inlägg handlar om svart arvet. Kan även tillägga att det är välkänt att det är en modern form av slaveri med arbetare som är extremt underbetald och oftast har urusel arbetsmiljö.

Jag blir lite road av att du kallar oss som faktiskt tar ansvar för samhället för moralister, vad gör det dig till tänker jag? ;)

Det är enkelt anser jag. Man gynnar lokala hantverkare, man tar det ansvar alla och envar har som sahällsmedborgare. Men framförallt gynnar man inte slaveriet för att få behålla några hundralappar i den egna plånboken. De pengar du sparar får någon annan betala. Girigare och mer egoistiskt än så är svårt att få.
Ja, som förklaring till vad det gör dig som kallar oss andra för moralister.

Jag är mycket stolt att vara moralist om det i dina ögon är vad som krävs för att bry sig om andra och ta ansvar både för sig själv, andra och samhället.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
H Handtillmun skrev:
Ingen har iaf lyckats svara på frågan utan istället just moraliserat över en övertolkning de själva gjort.
Du har fel.
Vi är flera som har svarat. Det är tydligt att du inte fick de svar du ville ha men du har de facto fått direkt svar på din fråga, kompletterat med resonemang varför man ska betala exakt noll kronor för svart arbetskraft.
 
Om man ger sitt egna inlägg "Bästa svaret", så ville man nog inte ha något svar över huvud taget. Troll?
 
H Handtillmun skrev:
Jag har iofs inte sagt (skrivit) svart - det är en tolkning som får stå för kommentatorerna.
Så vad exakt menade du med:
Inga rotavdrag och tänkte inte ge politikerna några mer medel, så att säga...
Och för att svara på frågan, exakt 0 kronor i mitt fall.
Ska jag anlita hantverkare gör jag det för det första vitt. Och för det andra skulle jag ta in hantverkare så är det för att jag vill få det precis som jag vill och jag inte själv kan göra det, då vill jag minimera risken för missförstånd. Så att välja en hantverkare/leverantör/firma där ingen pratar något av de språk som jag själv pratar är inte aktuellt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej igen

Jag tänkte att jag är "skyldig" en fortsättning. Att jag inte får göra något rotavdrag har med ägarförhållanden att göra och det med att göda politiker var ett (det erkänner jag gärna) otydligt och klumpigt sätt att säga att jag ville betala så lite som möjligt - dock inte svart (även om jag personligen inte är helt kvadratisk i frågan, vid något tillfälle kan det vara helt okej tycker jag). Jag håller med er som moraliserat över svart betalning överlag även om det är lite töntigt att fara ut med PKhet för att påvisa hur duktig man själv är?

Klokaste kommentaren/rådet, som sedan visade sig väldigt tydligt, är att minimera risken för språkförbistring. De enklare sakerna där det räcker med att peka, gestikulera och visa bilder, som t ex måla en vägg gick bra. De mer komplicerade detaljerna blev omöjliga och de jobben fick utgå. Vitt blev det ungefär 300:-/timmen (vi frågade om det hade varit svart och då hade det varit 200:-/tmmen).

Bredspackling (inte enkelt att göra, men enkelt att förklara), målning, grundarbete (borttag av gamla tapeter etc), slipning mm är utmärkt utfört. Krångligare snickerier etc (krångligare att förklara och resonera om): ingen idé att försöka ens - om man inte talar samma språk.

Summa summarum: underskatta inte språkbarriären - och enklare jobb går att få relativt "billigt"

Nästa projekt: Låta bygga en ny trappa/altan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.