För mer än två år sen så sålde jag ett hus där betalaren skulle ”hyresköpa” Han slutade betala efter några månader och skulle egentligen ha betalat sista summan sommaren 2021. Jag försökte kontakta en advokatfirma angående detta, men märkte snabbt att det blev för dyrt, för att fastigheten inte är värd så mycket.

Nu i efterhand har jag börjat få fakturorna på huset.

Jag är ganska säker på att han aldrig hade som avsikt att betala. För att han har flera miljoner i skulder, så om han skulle ha betalat så skulle huset ha gått till kronofogden. Jag är också försiktig för att jag vet att en av hans kompisar, som är jurist, skrev detta avtalet och misstänker hänger på detta forum.

Jag är fortfarande ägaren av huset och för ett år sen fick jag hjälp av en advokatfirma att skriva ett kravbrev. jag fick snabbt svar att han bestrider mitt krav på att han skulle flytta.

Från här, vet jag inte var jag ska ta vägen. Anlita en advokat kommer kosta flera hundra tusen kronor och låta han vara där kommer också göra så att jag blir skuldsatt. Jag ber vänligen någon kunniga här för vägledning. Jag har varit skötsam i hela mitt liv och är trött på att tänka på röran.

För ni som vill hjälpa mig, jag ber inte om mycket, bara kortfattat hur jag ska göra vidare. Helst via PM för som sagt jag tror någon av hans bekanta hänger runt här.
 
Hur såg "köpekontraktet" ut egentligen?
Och kan du inte bar sätta en grov kedja plus lås för ytterdörren, så han inte kommer in?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur såg "köpekontraktet" ut egentligen?
Och kan du inte bar sätta en grov kedja plus lås för ytterdörren, så han inte kommer in?
Jag kan skicka via PM.

Jag frågade juristen om det där och han sa det endaste valet för mig var att häva kontraktet. Jag vet inte om det var han som ville ha pengar från mig, men vad vet jag.
 
Om du inte är det redan så kan du gå med i villaägarna så får du någon timmes gratis juridisk rådgivning.

Frågan är ju vad det står i avtalet?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
varför detta upplägg från början? Hyrköp är ju det dummaste man kan göra typ om man inte vet till 100% att det finns en ordnad ekonomi. I det stora hela så är det ju du, säljaren alltså som agerar bank åt köparen. Det kanske fungerar för banker som har kapital att ta av men för en vanlig dödlig slutar det ofta i katastrof. Spelar ju ingen roll vad det står i avtalet egentligen. Uppförsbacken är lika lång för det. Kan ta flera år att få en boende avhyst via kronofogden. Under tiden får du som sagt betala allt.
Dessutom låter det nästan som att du är lite förvånad att du fortfarande äger huset?
 
  • Gilla
MIKE THE HAMMER och 1 till
  • Laddar…
Det lättaste om du bara vill bli av med problemet är sannolikt att överlåta huset tillköparen. Men att belöna sådant beteende är knappast något man ska göra.
 
Jag skulle råda dig till att ringa kronofogden för hjälp i detta ärende.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det lättaste om du bara vill bli av med problemet är sannolikt att överlåta huset tillköparen. Men att belöna sådant beteende är knappast något man ska göra.
Han hade aldrig som avsikt att köpa huset för att han själv är skuldsatt. Dem kommer utmäta huset.


D dennis1 skrev:
Jag skulle råda dig till att ringa kronofogden för hjälp i detta ärende.
Det har jag redan gjort. Det är inte så mycket dem kan göra.
 
Det bästa rådet hittils i tråden är att rådgöra med juristerna på villaägarförbundet.

Nu vet vi ju inte hur avtalet är skrivet. Men troligen bör du börja med att häva avtalet pga. avtalsbrott. Sedan får du gå till kronofogden för att få personen vräkt från huset.

Lite beroende på hur avtalet är skrivet kan det vara exakt samma procedur som när en hyresgäst inte betalar sin hyra och blir vräkt, eller så är han en ren ockupant, utan någon rätt att vistas i huset. Proceduren skiljer lite tror jag. Men det beror som sagt på avtalets konstruktion.

Om du kontaktar juristenra på villaägarförbundet, så har jag för mig att du kan skicka in avtalet (skannat), och ev. andra relevanta dokument i förväg till den tid du bokar. Skriv dagbok, om alla kontakter du har i ärendet, gör daterade minnesanteckningar om allt som sägs av ockupanten och ev. ombud för ockupanten. Försök rekonstruera anteckningar även bakåt i tiden, men där det tydligt framgår i dagboken att det är "gamla minnen".

Och som "lärdom" till andra. Gå inte in i ett "hyrköpsavtal", varken som säljare eller köpare. Det är väldigt svårt att formulera ett sådant avtal så det verkligen är giltigt (du blir blåst som ärlig köpare). Och det är svårt som säljare att "beivra" avtalet när köparen slutar betala.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det bästa rådet hittils i tråden är att rådgöra med juristerna på villaägarförbundet.

Nu vet vi ju inte hur avtalet är skrivet. Men troligen bör du börja med att häva avtalet pga. avtalsbrott. Sedan får du gå till kronofogden för att få personen vräkt från huset.

Lite beroende på hur avtalet är skrivet kan det vara exakt samma procedur som när en hyresgäst inte betalar sin hyra och blir vräkt, eller så är han en ren ockupant, utan någon rätt att vistas i huset. Proceduren skiljer lite tror jag. Men det beror som sagt på avtalets konstruktion.

Om du kontaktar juristenra på villaägarförbundet, så har jag för mig att du kan skicka in avtalet (skannat), och ev. andra relevanta dokument i förväg till den tid du bokar. Skriv dagbok, om alla kontakter du har i ärendet, gör daterade minnesanteckningar om allt som sägs av ockupanten och ev. ombud för ockupanten. Försök rekonstruera anteckningar även bakåt i tiden, men där det tydligt framgår i dagboken att det är "gamla minnen".

Och som "lärdom" till andra. Gå inte in i ett "hyrköpsavtal", varken som säljare eller köpare. Det är väldigt svårt att formulera ett sådant avtal så det verkligen är giltigt (du blir blåst som ärlig köpare). Och det är svårt som säljare att "beivra" avtalet när köparen slutar betala.
Hyrköp avtal är inte giltiga för fastigheter om de är på mer än 2 år.
Kollade på det då jag försökte sälja ett hus i Norrland för en 10-15 år sen.
Jordabalken sätter stopp
https://lawline.se/answers/hyreskop-av-fastighet
 
I och med det kan du inte tvinga han att köpa huset.
Du kvarstår som ägare.

Det du kan göra nu är att säga upp hyresgästen med hänvisning till ej inbetalda hyror.
Sen efter viss tid (kommer inte ihåg hur länge det var) så har man rätt att ta kronofogden till hjälp med avhysning.
Been there , done that! (i sagda fastighet i Norrland jag ville sälja)

Men rådet att prata med jurister så att allt blir rätt i hur du säger upp och sedan tar kronofogden till hjälp för avhysingen.
 
  • Gilla
dennis1
  • Laddar…
Kan inget om juridik, men jag hade skickat en skriftlig uppsägning/hävning av kontraktet. Sedan hade jag sagt upp elavtal/vatten mm. Dessa kontrakt lär ju stå på dig.
 
Vad är det du vill uppnå? Vill du ha tillbaka kontrollen över huset och få ut ockupanten? Eller vill du bli av med huset?
 
K Keski11 skrev:
Kan inget om juridik, men jag hade skickat en skriftlig uppsägning/hävning av kontraktet. Sedan hade jag sagt upp elavtal/vatten mm. Dessa kontrakt lär ju stå på dig.
Jag har ringt kommunen och kan ej säga upp vatten och avlopp. Elavtal är privat och det står han på inte jag.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är det du vill uppnå? Vill du ha tillbaka kontrollen över huset och få ut ockupanten? Eller vill du bli av med huset?
Jag vill bara bli av med huset.
 
RoTe
L Ludwig von Mises skrev:
Jag vill bara bli av med huset.
På legal väg är du redan körd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.