F
Jävla gansters. Antingen kan man sjöfrakt eller så blir man blåst. Har också importerat en gång och det var ett jävla kackel. Jag kom ur det hel men hade konsultation av en bekant som är speditör. Det är en gangsterbranch och det där med att svenska lagar gäller kan väl starkt ifrågasättas.
 
B Baas Henry skrev:
Hej,

Ska försöka hålla detta kort.

Bakgrund.
Har köpt ett större gods ifrån Kina. Frakten är betald via leverantören. Godsen har nu ankommit via båt i en container till Göteborgs hamn.

Arbete innan container ankommit Göteborg.
Har fått offerter från över 10 bolag.
Den högsta kostnaden på en offert för att få ur containern från hamnen var på 8000SEK.
Den lägsta låg på 3500SEK.
Prisbilden har alltså legat mellan 3500SEK samt 8000SEK.

Anlitar företag N samt S.
Jag bestämmer mig för att låta företag N stå för arbetet i hamnen, samt transporten till landterminalen. (3500SEK)
Företag S får sköta frakten till min ort. (5000SEK)

Containern anländer till Göteborgs hamn.
Företag N hör av sig, och kan inte påbörja arbetet. Någon annat företag har redan påbörjat arbetet.
Nu kommer företag T in i bilden, företag T har tydligen påbörjat arbetet med containern.
Jag ringer upp företag T och förklarar att jag vill att företag N ska ta hand om hela förloppet, utan företag T:s iblandning.
Jag får rådet av företag T att betala en faktura på det lilla jobbet de gjort hittills, så fixar de överlåtningspapprerna till företag N som får ta över.

Notera
Att företag T och N är konkurrenter, där företag T skapats ifrån tidigare arbetare på företag N Om jag förstod de som var sagt över telefon korrekt (Magkänslan säger att de varit en del diskussioner / gräl emellan dem)

Fakturan inkommer ifrån företag T
Fakturan dyker upp på 17000SEK ifrån företag T. Mer än dubbelt så dyrt som det högsta offertpriset jag fått, och då har de inte en gjort allt arbete som ingick i dessa offerter.

Ringer upp företag T
Företag T säger
* Det finns inget att göra åt fakturan
* Måste betalas för att företag N ska ta över
* Betalas den inte omgående så tillkommer avgifter för lagring

Här kommer företag G in i bilden.
Företag T nämner att de fått en faktura från företag G, som de inte kan styra över.
När jag börjar fråga hur företag G stavades så pratas frågan bort. Jag frågar hur företag G kan kontaktas, företag T personen blir irriterad och säger att det går inte att kontakta företag G.
Vi kommer överens att det inte går att göra något.

Efter samtalet börjar jag googla efter företag G. Företag G och företag T är inom samma koncern, med samma adress och telefonnummer i Sverige. På frakthandlingarna står företag G samt T angivna som samma företag.

Kan det vara så att företag T tar överpris och skyller allt på företag G, som sedan visar sig vara samma företag? (Självfakturering ?)


Tack på förhand!
Okej, erkänner direkt att jag läst tråden lite med ett halvt öga. Och inte läst alla svar till 100%. Men jag förstår ditt problem och har haft liknande trassel. Lärt mej två, kanske tre saker..
1: se till att driva affären på ett sånt sätt att säljaren äger ansvaret till det du köpt står på den plats du pekar på. Går i 99% av fallen till fullt rimligt merkostnad och lite tjat.
2: vid första minsta stök, kontakta ALLTID säljaren så du har fakta hur/och/om dom löst det på plats.
3: vid andra omgången stök, kontakta juridisk hjälp. Du anar inte hur mycket folk det finns i detta land som har svart bälte i problemlösning och som inte gör annat 8h om dagen.

När jag satt i samma sits som dig, pratat med hur mycket folk som helst på olika företag som inte kunde göra något för att nån annan inte gjort något först osv. Då goggla jag lite, hittade vad jag gissade att jag sökte. Ringer ett telefonnummer, pratat 20min. Mailar en fullmakt. Knappt 3 dagar senare var alla mina problem lösta till en kostnad av 9tusen kronor.

Jag har svårt att hitta tid för privata saker under dagarna ibland, så jag kan jaga folk efter kl 5, o då har dom gått hem..
 
Uppdatering och mitt sista inlägg i denna tråd.

Jag kommer att betala fakturan.

Har lagt ner otroligt många timmar senaste dagarna, med kraftig ångest som påverkar hälsan.

Lärdom när ni ska importera container, hade jag anlitat t.e.x Schenker som hade planerat i början, så hade de drivit detta vidare mot företag T. Jag valde som privatperson att dela upp ansvaret mellan 2 företag, utan fackmanna kunskaper om något skulle gå tokigt.
 
  • Ledsen
redep och 5 till
  • Laddar…
B Baas Henry skrev:
Uppdatering och mitt sista inlägg i denna tråd.

Jag kommer att betala fakturan.

Har lagt ner otroligt många timmar senaste dagarna, med kraftig ångest som påverkar hälsan.

Lärdom när ni ska importera container, hade jag anlitat t.e.x Schenker som hade planerat i början, så hade de drivit detta vidare mot företag T. Jag valde som privatperson att dela upp ansvaret mellan 2 företag, utan fackmanna kunskaper om något skulle gå tokigt.
Skall du ta hem en container är det bästa att sköta frakten själv. Finns inga pengar att tjäna på att låta leverantören göra det. Då blir du tvingad till överpriser i hamnen då företagen vet att du är desperat med att få ut containern.

Kontakta en svensk speditör och få ett totalpris till avställningsplatsen och tömning.
Frakten består då av:
1/ Kostnader för att få containern på fartyget
2/ Frakten
3/ Införselhandlingar i Sverige
4/ Teminalkostnader i hamnen
5/ Utkörning OBS du har bara en timme på dig att lossa därefter ca 450:-/timmen. Kan du inte lossa medan bilen väntar blir det två körningar. Du har ca 3 dagar på dig att tömma containern mellan körningarna därefter är det containerhyra.
För att få ut containern måste du ha en BL. Den skickas fysiskt när du betalt. men du kan också få en s.k telexrelease.
Frakten är faktiskt bara ca 60% av kostnaderna. En container 20" från Kina lgger på ca USD 3500 i frakt för tillfället. Har sjunkit med över 70% sedan i våras.
 
Det bör ju påpekas att detta gäller om man handlar med stora varor. Sånt som går i containers och nästan kräver båtfrakt.
Beställer man smågrejer, enstaka kartonger och sånt så är det nästan alltid fördelaktigare att köpa frakt utomlands. Av leverantör eller på annat sätt.
I övrigt så anlitar man en fraktagent hemmavid som sköter allt.
 
F
S Stefan1972 skrev:
Det bör ju påpekas att detta gäller om man handlar med stora varor. Sånt som går i containers och nästan kräver båtfrakt.
Beställer man smågrejer, enstaka kartonger och sånt så är det nästan alltid fördelaktigare att köpa frakt utomlands. Av leverantör eller på annat sätt.
I övrigt så anlitar man en fraktagent hemmavid som sköter allt.
Det är rätt stökigt att köpa mindre gods i "del av continer" med faktiskt.
 
F fsn skrev:
Det är rätt stökigt att köpa mindre gods i "del av continer" med faktiskt.
jo det såklart men jag jämförde främst med normala pakettjänster och containerfrakt.
 
T Teea skrev:
Bestrid fakturan från företag T omgående? Du har inte beställt något jobb från företag T, de har påbörjat arbetet på eget bevåg och utan befogenhet. De får lösa det hela så att företag N kan påbörja det beställda arbetet. Under tiden får företag T stå för eventuella lagringskostnader. Surt för dem att de gjorde ett misstag och nu får de betala för det.
Strålande :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.