Gör en nedsäkning av friggeboden på en halvmeter, och vips så kan du ha genast ha två våningar i den istället. 2 x 15 kvadratmeter, blir ju redigt med plats. Lägg till en källarvåning för förvaring också, så kan man ju nästan bo där sedan ;)

Saxar paragrafer i vanlig ordning. Plan- och bygglagen säger:

8 kap. Bygglov, rivningslov och marklov
Åtgärder som kräver bygglov
Generella bestämmelser
[...]
4 § Bestämmelserna i 1--3 §§ gäller inte i fråga om nedan angivna åtgärder beträffande en- eller tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra mindre byggnader (komplementbyggnader):
[...]
4. uppföra högst två komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset, om byggnadernas sammanlagda byggnadsarea inte är större än 10,0 kvadratmeter, taknockshöjden inte överstiger 3,0 meter och byggnaderna inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

Och från Svensk Standard SS 02 10 52:

Byggnadsarea (BYA)
Med byggnadsarea avses den area som en byggnad upptar på marken.
[...]
Vid beräkning av byggnadsarea inräknas inte:
[...]
· Byggnadsdelar som icke eller endast obetydligt når över marknivån, t ex ljusschakt, källaryttertrappa, terrass och underbyggd gård
 
Hur stort "taköverhäng" får man göra?

Kan jag dra ut taket en meter för att på så sätt få regnskydd för gräsklipparen etc.?
 
Saxat från ett annat inlägg, författare är Byggnissa.

"Förövrigt går det bra att hänga på ett skärmtak om 12 kvm även på en friggebdo under förutsättning att skärmtaket är över entré eller altan (PBL 8 kap 3§)."
 
Great!

Vips så blir friggan 22 kvm...

Kanske man kan spika "glesvägg" under skärmtaket?

Allt för att nyttja kryphålen.
 
Om jag nu fattat rätt så kan man alltså med de nya reglerna bygga en frigga som är på 2x15 kvm i två plan med 50 cm överhäng på taket. För att göra det enkelt att räkna, säg 3x5, med överhäng 4x6 + ett till detta kopplat skärmtack ovanför dörren på 15 kvm, 2,5x6. Dvs totalt 6,5x6 = 39 kvm marktäckande takyta på en byggnad, utan nåt krångel med tillstånd.

Eller har jag tolkat nåt fel där?.......


Det skulle bli ett fint förråd i två plan med massor av plats och en hyfsat stor carport brevid.
 
Ang utökning av byggytan till 15 m2, är det någon som vet om man kommer att ändra den max tillåtna höjden 3 m?
Jag har tänkt bygga 3,5*3,5 m och har upptäckt att taket blir rätt platt och tråkigt om man ska hålla sig inom de nu lagliga 3 metrarna.
 
Som jag fattat det är det fortfarande 3 meter som gäller tyvärr...

mvh plexi
 
3 meter i höjd från marknivå eller från golvet? Ska bygga en frigga i modern stil nästa sommar en i sluttning bredvid huset och då skulle det vara smidigt att ha ett "kryputrymme"/förråd för tex stege, byggställning osv under golvet på friggan. Är det då 3 m i nock från mitten av sluttningen eller 3m från golvnivå som gäller??

Som parentes kan jag väl fråga om det är någon som har någon snygg bild på en frigga i lite moderne stil? Något som liknar vårt hus?? www.villabroden.se
 
3 meter från marken… :(

mvh plexi
 
Då får man kanske satsa på att lägga en halv soutterrängkällare med flakt sluttande marklinje så man kommer runt markhöjdsproblemet!?
 
Har inte läst alla inlägg i tråden men är det beslutat att det blir 15 kvm friggebod utan bygglov från årskiftet 07/08?
 
Läser du första sidan så ser du att det inte är klubbat ännu
 
Enligt pålitliga källor kommer beslut kring Friggebodens storlek på 15 m2 tas idag kl 16.00. Håll tummarna.
 
Onsdag 5 december 2007


Riksdagen sade ja till regeringens förslag om ändringar i plan- och bygglagen. Ändringarna är ett första steg i arbetet med att förenkla och förtydliga reglerna för att underlätta planerings- och byggprocessen för alla berörda.

Bland annat ska man få bygga en friggebod på 15 kvadratmeter utan att söka bygglov. Idag går gränsen vid tio kvadratmeter. Andra förslag är att sanktionsavgifterna om man bryter mot bestämmelserna höjs och att miljöorganisationer ska kunna överklaga vissa beslut om detaljplaner.

Lagändringarna ska börja gälla den 1 januari 2008.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.