Tomture61
F fribygg skrev:
Finns det eldstäder/skorstenar som går att montera tillräckligt lufttätt för att kunna monteras i ett passivhus? Vilket märke/modell?
Nu har jag inget passivhus men diffplast i klimatskalet .
Alla skorstenstillverkare (troligtvis) har möjlighet att täta när man passerar tex diffplast .
Jag monterade en gummiduk när jag monterade min skorsten (följde med)
Tätas / monteras med åldersbeständig tejp (följde med)
Köpte Premodul
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu har jag inget passivhus men diffplast i klimatskalet .
Alla skorstenstillverkare (troligtvis) har möjlighet att täta när man passerar tex diffplast .
Jag monterade en gummiduk när jag monterade min skorsten (följde med)
Tätas / monteras med åldersbeständig tejp (följde med)
Jag undrar vilket märke/modell som klarar passivhuskravet, 'troligtvis' räcker inte om man ska provtrycka bygget och kolla lufttätheten.
 
Tomture61
F fribygg skrev:
Jag undrar vilket märke/modell som klarar passivhuskravet, 'troligtvis' räcker inte om man ska provtrycka bygget och kolla lufttätheten.
Jag har tilluft via grunden , ansluts på kaminens undersida med en värmebeständig isolerad slang .
Vet dock ej hur tät tilluften är i kaminen (fråga kamintillverkare)
När rökröret passerar klimatskalet (diffplast) tätas det med en gummiduk (lufttät) som monteras med tejp (lufttät)
Yttermanteln på rökröret har gummitätning i alla skarvar (lufttät)
Vet dock ej hur tätt det blir vid anslutningen till kaminen .
Men det halvisolerade röret som sitter närmast kaminen vilar på startröret som har en fläns som såg lufttät ut .
 
Har inte kollat på det. Bor bra och kommer inte bygga nytt. Men man har ju lekt med tanken.
 
Tomture61
F fribygg skrev:
Jag undrar vilket märke/modell som klarar passivhuskravet, 'troligtvis' räcker inte om man ska provtrycka bygget och kolla lufttätheten.
Hur provtrycks ett hus som har köksfläkt eller FTX ?
 
K
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur provtrycks ett hus som har köksfläkt eller FTX ?
Antar att man pluggar köksfläkt och skruvar igen ventilerna...
 
A
martin43 martin43 skrev:
Vattenburen golvvärme och luftvärmepump med hög verkningsgrad. Även golvvärme på övervåningen. Tätt förlagt för att minimera framledningstemperaturen så att pumpen jobbar med högt COP. Välisolerad platta på mark. FTX-ventilation.
35C i framledning vid -10C eller så...
Smart styrning av pumpen mot timpriset, nyttja plattans tröghet. Solceller och timspot för att betala elräkningen året runt.
Eller vill du ha nåt mer manuellt?
Vedeldat och enorma acktankar?
Den lösningen hade jag också satsat på, med tillägg att jag även skulle ha kamin, så att jag inte fryser ihjäl när vi börjar få rullande frånkopplingar, eller någon storm slår till.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Kul med drag i tråden! :D

Helt ok att diskutera sidospår, men jag blir glad om vi håller det på konceptuell nivå utan för mycket detaljer om väldigt specifika saker.

Några kommenterar storleken på hus och andra mitt mål med detta, då vill jag förtydliga. Jag vill inte bli en murvel som skall isolera mig från omvärlden med min familj och leva off grid. Jag vill inte behöva laga mat på vedspis eller vara tvungen att elda i spisen för värme.

Jag är ute efter att optimera boendet efter idag gängse normer och förutsättningar samt i så hög utsträckning som möjligt vara minimalt beroende av kommunala system och elbolag även om det i det senare fallet är omöjligt.
Vi behöver 5 rum (sov + hemmakontor) ett allrum uppe, ett vardagsrum nere och ett större kök, då är man snabbt uppe i 180-200m2. Någon specifik plats finns inte idag, men givetvis vore det önskvärt att hitta en optimal tomt för ändamålet.

Det stora problemet som jag ser det är att sy ihop ett system med flera input och optimera detta för den mest kostnadseffektiva lösningen. Den Danska multistyrningen som @Johannes Carlsson länkade till ovan är intressant, men jag har inte hunnit läsa så mycket ännu.

Välisolerat
Solceller med batterilagring (helst med ö-drift och möjlighet att koppla in dieselgenerator)
LvVp
FTX
Vattenmantlad kamin mot acc
Kombinerad el/gas spis/ugn
Egen borrad/grävd brunn
Eget avloppssystem, (gärna utan pumpar som någon skriver ovan)

Sen kommer vi förmodligen vilja ha pool, stort dubbelgarage etc :cool::p:giggle:
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Tomture61
K Kallebo skrev:
Antar att man pluggar köksfläkt och skruvar igen ventilerna...
Kanske det går att göra ngt dylikt med en braskamin / rökrör .
 
U
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kanske det går att göra ngt dylikt med en braskamin / rökrör .
ja det görs, föräldrarna har ett hus som var bland Sveriges tätaste när de provtrycktes. Kaminen var inte monterad när huset provtrycktes och skorstenen var pluggad (tätad med plastlock och tejp). Samma sak som med köksfläkten.
 
F fribygg skrev:
Jag undrar vilket märke/modell som klarar passivhuskravet, 'troligtvis' räcker inte om man ska provtrycka bygget och kolla lufttätheten.
Det lär typ alla varianter göra? Att ha det tätt är ju standard. Vårat är inget passivhus förutom att det vid provtryck var bättre än ett passivhus. Då har vi skorsten o jag bemödade inte ens att täta alla vp rör för utebelysning när provet gjordes.
 
J Joonazz skrev:
Det lär typ alla varianter göra? Att ha det tätt är ju standard. Vårat är inget passivhus förutom att det vid provtryck var bättre än ett passivhus. Då har vi skorsten o jag bemödade inte ens att täta alla vp rör för utebelysning när provet gjordes.
Det där är ju också en tro, jag önskar ödmjukt veta vilken skorsten i kombination med vilken eldstad som klarar passivhuskravet.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag har tilluft via grunden , ansluts på kaminens undersida med en värmebeständig isolerad slang .
Vet dock ej hur tät tilluften är i kaminen (fråga kamintillverkare)
När rökröret passerar klimatskalet (diffplast) tätas det med en gummiduk (lufttät) som monteras med tejp (lufttät)
Yttermanteln på rökröret har gummitätning i alla skarvar (lufttät)
Vet dock ej hur tätt det blir vid anslutningen till kaminen .
Men det halvisolerade röret som sitter närmast kaminen vilar på startröret som har en fläns som såg lufttät ut .
Måttligt intressant, verkar närmast standard och berör varken ämnet 'Mest effektiva uppvärmningen i nybyggt hus eller min fråga vilken eldstad i kombination med vilken skorsten som klarar passivhuskraven.
 
Tomture61
F fribygg skrev:
Måttligt intressant, verkar närmast standard och berör varken ämnet 'Mest effektiva uppvärmningen i nybyggt hus eller min fråga vilken eldstad i kombination med vilken skorsten som klarar passivhuskraven.
Vet inte riktigt vad du vill men svarade på en fråga i tråden .
Har du ngt emot detta :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet inte riktigt vad du vill men svarade på en fråga i tråden .
Har du ngt emot detta :thinking:
Nejdå, om du citerar frågan du besvarar blir det lättare att följa, nu framstår det bara som att du beskriver din situation och den lär ju inte hjälpa TS i sin fundering på vilket som är den mest effektiva uppvärmningen i ett nytt hus.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.