Håller precis på att sätta upp vindbädorna på mitt hus. Det är ett mansard tak. Jag har löst nock vinkeln men hur löser första brytet?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta så jag slipper testa mig fram.

Takets lutning är 63 och 27 grader
 
ingen som vet
 
juvefarmer skrev:
Håller precis på att sätta upp vindbädorna på mitt hus. Det är ett mansard tak. Jag har löst nock vinkeln men hur löser första brytet?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta så jag slipper testa mig fram.

Takets lutning är 63 och 27 grader
Klurigt.
Får inte in ngn bild här, men om mina beräkningar stämmer så borde du kunna gera varje vindbräda 18 grader.
Enklast är kanske att göra det på ett par brädstumpar först för att se om det funkar...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Enklast är kanske att göra det på ett par brädstumpar först för att se om det funkar...
Det stämde.
 
  • vinkel.JPG
16,3 grader om jag tänker rätt på vinklar och lutningar


Jag sällar mig till skaran som tycker 18 grader då man skall kunna skilja på gon och grader innan man yttrar sig.
 
pixel skrev:
16,3 grader om jag tänker rätt på vinklar och lutningar
Hmm, hur räknar du då?
Annat än helöa grader förstår jag inte riktigt hur du får...

Jag skulle kunna köpa ngn halv grad också i vissa beräkningar (hälften av 45 = 22.5) - men inte i detta fallet ?

Jag räknade såhär:
Givet:
27 grader på övre delen
63 i nedre
Räknat från horisontalplanet.

Gör man då ett hörn av vinklarna så har båda 27 grader in mot hörnet. Alltså där vindskivedelarna möts.
Tag sedan vinkeln mellan horisontal och vertikalplanet (90 grader) och dela i mitten (eftersom både delarna hade samma vinkel)

Detta ger 45+27 grader = 72 grader
Räkna fram gervinkel = 90 - 72 = 18 grader

Men som sagt prova först så det inte är något generaltänkfel här :)

/K
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Mammas gubbe som är byggare låter ena brädan gå upp så den ligger ovanför den andra.....och sågar till dem så det passar ihop. det där lät ju flummigt....men vitsen är att det inte blir en lodrät skarv utan de ligger lite omlott. fanken att jag inte kan förklara det bättre

titta på denna mkt taffliga bild
vet inte om det är bättre eller så.....
 
18 grader är riktigt (tack AutoCAD :))

>coss
Jag har sett att somliga gör så, personligen tycker jag det ser illa ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.