Jag bor i en bostadsrätt som har luftventiler av modell Fresh 80 (se bilden). De är 80mm i diameter och 300mm djupa. På senare tid har det spelats musik från andra sidan gatan där basen tränger in i lägenheten och jag misstänker att ljudventilerna släpper igenom en hel del av ljudet.

Jag har kollat på andra luftventiler, men eftersom jag bor i bostadsrätt får jag förmodligen inte byta själv hur som helst.

Fråga: Skulle det gå att på något effektivt sätt täppa igen ventilen och på så vis stänga ute basljudet? Jag har funderat på att stoppa i stenull och kanske skära till gipsskivor som lock.

(Jag har redan andra processer på gång för att få tyst på ljudet, den här frågan handlar enbart om dämpa ljudet.)

Tack på förhand för eventuella svar!
 
  • Äldre väggmonterad gasvärmare med synlig blå låga och smuts runt brännaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard. Rickard. skrev:
Det är väldigt svårt att isolera bort basljud men det finns varianter som inte helt blockerar friskluften som du kanske behöver.

T ex. [länk]
Stort tack för tipset! Ska testa det du länkade till!

Jag tänkte faktiskt att jag sätter igen helt om det krävs för att det ska bli tyst, får vädra på annat sätt.
 
Ventilen får du inte sätta igen.
Men du kan dämpa ljud genom ventilen genom att klä röret invändigt med nått mjukt, tex en bit heltäckningsmatta.
Men basen kommer du inte att få bort, den går genom väggar o fönster, inte genom ett litet rör.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ventilen får du inte sätta igen.
Men du kan dämpa ljud genom ventilen genom att klä röret invändigt med nått mjukt, tex en bit heltäckningsmatta.
Men basen kommer du inte att få bort, den går genom väggar o fönster, inte genom ett litet rör.
Tack för ditt svar!

Jag tänker att nöden har ingen lag, men jag kanske fokuserar på fel sak? Jag antog att eftersom det kommer luft rakt in igenom ventilen borde det mesta av basljudet gå den vägen.

Väggarna kan jag inte göra så mycket åt (möjligtvis en innervägg, men det är nog sista utvägen), men jag har även funderat på att sätta in ett extra innerfönster på något vis. Just nu sitter det ett extraglas utanför och två lika tjocka glas innanför. Tror inte att det är helt tätt heller.

Borde jag fokusera på att fixa fönstren istället?
 
Huh! Tur man inte bor i stan länge. Så där ser inte våra ventiler ut ens efter 20 år. :)
Det finns ljuddämpade freshventiler som har en mjuk insats. En dämpande kåpa på insidan som också har mjuk insats. En ljuddämpare behöver dock vara stor för att fånga låga frekvenser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
BirgitS
Hur högt ljud är det egentligen?
Det finns ju gränser för hur mycket det får låta. Kommunens miljöavdelning borde kunna ingripa om det överskrider något gränsvärde.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Peder Swart Paperone skrev:
Stort tack för tipset! Ska testa det du länkade till!

Jag tänkte faktiskt att jag sätter igen helt om det krävs för att det ska bli tyst, får vädra på annat sätt.
Kan flika in och säga att dessa hjälper inget alls! Testade själv och upplevde absolut ingen skillnad. Bättre att köpa bullerdämpande ventiler, de hjälper avsevärt mycket mer. Men som andra tipsat om, klä insidan av röret med något mjukt, typ skumgummi, sedan stormkåpa på utsidan (om du får byta) och någon vettig och bra ventil på insidan. Men - basljud blir nog desamma, det blir bara ljusa ljud som dämpas tyvärr.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
För att förklara basljud.
Jag hör inte mina grannar med 3 livliga ungar över huvud taget trots att vi bor vägg i vägg (radhus)
Men jag hör basen från deras ljudanläggning när de kollar film på lördagskvällar.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Huh! Tur man inte bor i stan länge. Så där ser inte våra ventiler ut ens efter 20 år. :)
Det finns ljuddämpade freshventiler som har en mjuk insats. En dämpande kåpa på insidan som också har mjuk insats. En ljuddämpare behöver dock vara stor för att fånga låga frekvenser.
Haha, jag misstänker att ventilerna inte har blivit städade sedan de sattes in för 30 år sedan. Kan man skruva ner dem och rengöra dem själv?

Tror tyvärr inte att jag får göra något ingrepp själv, men kanske ska höra med styrelsen. Har sett att det finns Fresh 80-ventiler med ljuddämpning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur högt ljud är det egentligen?
Det finns ju gränser för hur mycket det får låta. Kommunens miljöavdelning borde kunna ingripa om det överskrider något gränsvärde.
Japp, jag håller på att kolla på det parallellt.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Kan flika in och säga att dessa hjälper inget alls! Testade själv och upplevde absolut ingen skillnad. Bättre att köpa bullerdämpande ventiler, de hjälper avsevärt mycket mer. Men som andra tipsat om, klä insidan av röret med något mjukt, typ skumgummi, sedan stormkåpa på utsidan (om du får byta) och någon vettig och bra ventil på insidan. Men - basljud blir nog desamma, det blir bara ljusa ljud som dämpas tyvärr.
Aha, jag som precis har beställt dem. De var iofs väldigt billiga.

Eftersom jag bor i bostadsrätt får jag inte göra något åt ventilationen alls själv, men jag är ändå beredd att testa de som behövs. Vet du om det går att skruva ner själva kåpan som täcker hålet och sedan sätta upp den själv igen? På så vis kan man alltid göra något med det befintliga röret.
 
Isakare Isakare skrev:
För att förklara basljud.
Jag hör inte mina grannar med 3 livliga ungar över huvud taget trots att vi bor vägg i vägg (radhus)
Men jag hör basen från deras ljudanläggning när de kollar film på lördagskvällar.
Jag förstår, men det här är enbart luftburet basljud, eftersom det kommer från andra sidan gatan. Som jag har förstått kan basljudd även gå via fasta material och då vara ännu svårare att dämpa.
 
Peder Swart Paperone skrev:
Jag förstår, men det här är enbart luftburet basljud, eftersom det kommer från andra sidan gatan. Som jag har förstått kan basljudd även gå via fasta material och då vara ännu svårare att dämpa.
Och har man oflax med dimensioner på ett rör så kan du förstärka basljudet. Hej å hå. Basens ägre frekvenser och längre våglängd spelar stor roll här. Alla väggar släpper igenom ljud i en eller annan form. Låga frekevnser är svårast att bli av med.
tvärtäta ventilen och lyssna. Bättre? Mycket bättre? Det kanske redan gjort det och konstaterat att det är ventilen.
Allt går att lösa det är bara en kostnadsfråga
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
I Installation skrev:
Och har man oflax med dimensioner på ett rör så kan du förstärka basljudet. Hej å hå. Basens ägre frekvenser och längre våglängd spelar stor roll här. Alla väggar släpper igenom ljud i en eller annan form. Låga frekevnser är svårast att bli av med.
tvärtäta ventilen och lyssna. Bättre? Mycket bättre? Det kanske redan gjort det och konstaterat att det är ventilen.
Allt går att lösa det är bara en kostnadsfråga
Jag hoppas det inte är väggen, men det kommer visa sig, då får det bli en innervägg av gips och stenull. Det är sista utvägen. Min fru och jag har en pågående diskussion om jag får skruva ner själva kåpan eller vad man ska kalla det. Jag tänkte skruva ner den och fylla röret med en kombination av tillklippta gipsskivor och stenull i olika omgångar.

Jag har också kontakt med en glasfirma som erbjudit sig att sätta på ett 10 mm ljudglas, Nordic House om någon har erfarenhet av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.