Hej.

Jag har fått fyllnadsmassor som innehåller en del asfalt. Jag har fått från olika ställen,
Det jag är rädd för är att det kan vara tjärasfalt, grävaren har sprayat på kanten av asfalten (kolla bifogade bilder) och även uppepå, men gav mest utslag på nybruten kant som jag ringat in på bilderna, har även ringat in där han spraya uppepå biten men där ser de vit ut.

Ett lass var från en bostadsrättförening enligt grävaren. Området byggdes 70-71 och asfalten och massorna låg under en veranda intill huset säger grävaren. Jag har påpekat att det kan innehålla tjärasfalt och han har nu sprayat med asfalt spray (laddar upp bilder)
Jag litar inte på denna grävare då han ljuger hela tiden om när allt ska bli klart och det har gått 2 år nu, och han är ännu inte klar..... svarar inte i telefonen bara ignonerar mig tills han får lust att komma och gräva... jag borde ringt någon annan men nu är det som det är.

Jag har även fått 6 lass till innehållande asfalt som kom från en tomt i närheten dom fyllde upp för 10-15 år sen.

Jag laddar upp lite bilder. Grävaren säger att det brukar bli lite gulbrunt på vanlig ny asfalt också?.
Han använde denna spray https://turocompany.se/produktsortiment/kemikalier/asfalt/asfaltspray/

Det står så här på burken:
Om asfalt med PAH (tjära) finns, uppkommer en gulbrunfärgad yta inom ett par sekunder.

På asfalt utan PAH uppkommer en vitaktig yta.

Den ändrade färg snabbt, det ser ut som gulbrun? jag vet inte hur det ska se ut och han säger att de inte är någon fara....
Han provade spraya på kanten på den nya gatan som är nylagt sen 2 år och där blev de puttelite gulbrun men inte som på asfalten han lagt där verandan ska vara.
Han menar att de blir färgförändring på ny asfalt också.

Någon som kan detta ? Blir stressad av detta... då han ska gräva ner allt nu och även lägga det under verandan.
De inringade områdena har han sprayat på, på kanten av asfalten där den är nybruten ändra den färg, inte uppepå för där var det mest smuts av jord?

Hoppas någon kan och vet hur det ska se ut. Vill stoppa han tidigt då han kommer göra klart allt nu :(
 
  • En närbild av en sten med teckning och texten "Spray" i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenar och grus med röda markeringar som visar var asfaltspray och jord har applicerats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenar markerade med röda streck där landskapsspray använts, med en fot synlig i bildens nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skyddad asfalt på betongstenens kanter och sprutad asfalt på marken runt stenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av grov, porös stenstruktur i skuggan, med skiftningar i brunt och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sprucken och ojämn betongyta med olika texturer och färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en asfaltbit med ojämna kanter och porös textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spelar det någon roll vad det är för sort om den skall ligga under verandan?
 
  • Gilla
lassedanne
  • Laddar…
Men all asfalt innehåller olika sorters kolväten, typ tjära och bitumen, det är det som är bindemedlet. Vad jag vet är det inte förbjudet att använda bindemedel med polycykliska aromatiska kolväten (PAH).
Däremot kan gammal asfalt innehålla stenkolstjära, det förbjöds 1975 eftersom det är cancerframkallande.

Sen är frågan hur mycket den krossade asfalten lakar ur av de skadliga ämnena. Det kan du bara ta reda på genom att skicka ett prov för analys och laktest, och det kostar många tusen för ett prov.

Din kommun kan ha negativa synpunkter på om du använder asfalt med misstänkt stenkolstjära som fyll på din tomt.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men all asfalt innehåller olika sorters kolväten, typ tjära och bitumen, det är det som är bindemedlet. Vad jag vet är det inte förbjudet att använda bindemedel med polycykliska aromatiska kolväten (PAH).
Däremot kan gammal asfalt innehålla stenkolstjära, det förbjöds 1975 eftersom det är cancerframkallande.

Sen är frågan hur mycket den krossade asfalten lakar ur av de skadliga ämnena. Det kan du bara ta reda på genom att skicka ett prov för analys och laktest, och det kostar många tusen för ett prov.

Din kommun kan ha negativa synpunkter på om du använder asfalt med misstänkt stenkolstjära som fyll på din tomt.
Det är den innehållande stenkoltjära jag är rädd för att de är området är från 30 talet.
Jag vill inte att mina barn ska leka där om det skulle va så men jag vet inte hur man bäst ser det.

Det blev gubrun rätt snabbt inom några sekunder men bara svagt, vet lixom inte hur startk färgen ska se ut för att de ska va den gamla asfalten innehållande stenkoltjära.

Sen vet jag inte hur pass farlig de är om det är så att man måste ta i den för att den ska va cancerframkalande? eller räcker det att man vistas runt om kring den som att sitta på verandan och den ligger under.
 
G Grymsi skrev:
Det är den innehållande stenkoltjära jag är rädd för att de är området är från 30 talet.
Jag vill inte att mina barn ska leka där om det skulle va så men jag vet inte hur man bäst ser det.

Det blev gubrun rätt snabbt inom några sekunder men bara svagt, vet lixom inte hur startk färgen ska se ut för att de ska va den gamla asfalten innehållande stenkoltjära.

Sen vet jag inte hur pass farlig de är om det är så att man måste ta i den för att den ska va cancerframkalande? eller räcker det att man vistas runt om kring den som att sitta på verandan och den ligger under.
Ska du veta säkert är det provtagning och analys på labb som gäller. Sprayen stod inte exakt hur den fungerar och det verkar inte vara helt solklart vad den detekterar och hur.

En kan undra vad det är för entreprenör du hittat, som använder privata villatomter som deponi för misstänkt stenkolstjär-asfalt? (En som vet vad det kostar att tippa på en riktig deponi, förmodligen...)

Stenkolstjäran är bunden i asfalten, men det kan laka ut i vissa fall. Det är inte farligt att röra vid asfalten, men jag hade inte ätit frukt/bär/grönsaker vars rötter kommit i kontakt med sådan asfalt. Jag hade inte låtit barnen hålla på med den heller.
Asfalt bör inte ge ifrån sig hälsofarliga ångor.

Skulle miljöförvaltningen på kommunen få nys om det här, kan det bli jobbigt för dig som fastighetsägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.