Ni som har byggt eller är nästan klara: Är det något ni nu i efterhand kanske ångrar att ni gjorde? Skulle ni ändra på något om ni fick chansen att göra om?
Kan vara intressant att höra, eftersom man lär av sina misstag...
 
Talar inte av personlig erfarenhet för vi har inte byggt hus ännu. Min svåger, däremot, byggde ett Ä-hus och säger nu i efterhand att han ångrar att de inte satsade på inredd övervåning från början...De ville fixa till övervåningen direkt och nu har det gått fyra år och det är fortfarande mycket kvar att göra.
 
Hur kommer det sig att ni vill bygga i sten nästa gång?

Vi är mest inne på att bygga ett enplanshus, men något större 160kvm, med vardagsrum, allrum och 4 sovrum + ett rymligt kök. Vi vill inte ha 1 1/2plan eftersom där vi bor idag har vi en trappa och den är vi less på (för mycket spring)
Men det var kul att höra era erfarenheter Nell! Tack
 
Claes: Vilka 1-plans hus har ni hittat som uppfyller era krav?

Claes skrev:
vardagsrum, allrum och 4 sovrum + ett rymligt kök.
 
Borgenhard var finfin! Har ni något pris?
 
Tyvärr har jag inget pris på favoriten borgenhard. :( Skickade in till Värsåsvillan för dryg månadsedan men de har inte svarat.
tycker dock om den planlösningen och kan tänka mig bygga efter den planlösningen själv. Man kan ju alltid höra med andra leverantörer om de kan bygga ett sådant hus
 
Åter till tråden: Jag har diskuterat med mina föräldrar om just denna frågan. Vad tycker ni är bäst med ert hus (som de byggde för 18 år sedan)?

De svarade att dubbla handfat i badrummet var en höjdare och att göra ett så pass stort kök så att det rymmer en liten síttgrupp har varit perfekt. Om de skulle bygga igen, skulle de göra kombinationen kök/allrum ännu större, för det är där man hamnar hela tiden. Vardag som fest!
 
HEJ HEJ
Min svägerska har byggt, de är glada över att de satsade direkt på mycket belysning.

De har spottar i taket, i en par rum. Ställbara spottar i köket.
Stora fösnster som släpper in mycket ljus, även på vintern... Belysning ovanför köksskåpen.MM
Dimmer på all belysning har de också.
Belysning är en riktig stämningshöjare och förstörare. Har man lysrörs belysning vid fel tillfälle- förstör man rätt mycket av stämningen.
Det här kan man ju ändra i efterhand, men man kan ju även tänka på det från början!

MVH SABINA
 
Nell!

Låter ju inte kul med er havererade pump och läckaget i golvvärmen. Är detta normalt efter så kort tid? Var det någon som klantat sig vid installationen??

Mvh Stefan
 
Wow Nell! Jag är imponerad. Vilket projekt. Lycka till :D
 
Nell skrev:
Tex vill vi ha ett tvåvåningshus, med hög takhöjd i bottenvåningen - 2.80/3 m. Hur lätt är det att fixa med trä?
Minst lika enkelt.
 

Hej!

Är det någon av er andra som har samma erfarenheter av dålig kvalité på värmepumpar som Nell?

Nell: Vi planerar också att bygga i lättebetong. Hur långt har ni kommit i ert planerande? Maila gärna på stefan_janpar@hotmail.com så kan vi byta lite information och idéer!

Mvh Stefan
 
Några fler som har byggt, eller åtminstone kommit ganska långt och ångrar något? Skulle vara intressant att jämföra med sina egna idéer och än så länge är det inte för sent för oss....
 
Ett tips är att inte enbart titta på bygglovsritningarna utan även titta på konstruktionsritningarna. Annars kan man få små överaskningar såsom synliga bjälkar och VA-rör som måste kläs in i en "låda".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.