Är intresserad av att få höra lite olika åsikter kring tjänsten Prisskydd som Fortum erbjuder, som alltså innebär att låsa elpriset under november & december. Låter smart, men så klart en risk att det är bra mkt högre än vad priset faktiskt blir. Eller vad har ni för känsla, kommer vi spara pengar på detta?

Fick nyss följande erbjudande att ha detta fasta pris (SE3) under dessa månader (inte elcert etc inkl):
 
  • Textannons som erbjuder fast elpris på 540,61 öre/kWh inklusive moms för november och december.
Redigerat:
Fick också det där erbjudandet idag, vart lite paff att det var såpass högt ändå, väldigt osäker på vad man ska göra.
 
Om högkostnadsskyddet träder kraft, på sig 100 öre, får alla med höga bundna elpris ta del av det också eller är de körda?

Jag kör timpris, så har inte koll på det där men värt att kolla upp innan man binder nu
 
  • Gilla
Jöjje91
  • Laddar…
Attitudeswe
M Mdug skrev:
Är intresserad av att få höra lite olika åsikter kring tjänsten Prisskydd som Fortum erbjuder, som alltså innebär att låsa elpriset under november & december. Låter smart, men så klart en risk att det är bra mkt högre än vad priset faktiskt blir. Eller vad har ni för känsla, kommer vi spara pengar på detta?

Fick nyss följande erbjudande att ha detta fasta pris (SE3) under dessa månader (inte elcert etc inkl):
Det lät hyfsat billigt kan jag tycka. Idag 22e sept kostade elen redan 395öre och då blåste det ändå hyfsat.

Kärnkraften kommer gå på halvfart nov/dec Graf som visar elpriset på 526 öre per kWh för tidsperioden 21:00-22:00 och dagens genomsnitt på 395 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram och cirkeldiagram som visar energifördelning i Sverige kl 20:01, med andelar kärnkraft och vattenkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jöjje91
  • Laddar…
Tycker också det låter billigt, kollade elskling i helgen och de korta bundna elavtalen låg på helt hysteriska 10 kr/kWh :surprised:.

Min känsla är att marknaden är så osäker och det är så stora pengar för elbolagen om de räknar bort sig att de har en rejäl riskbuffert.

Vi kör rörligt timpris. Då har vi i alla fall vetskapen att vi kan styra kostnaden så bra det går.



Skärmdump från elskling.se som visar jämförelse av elavtal med 934,02 öre/kWh för fast pris och 9 månaders bindningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M Mdug skrev:
Är intresserad av att få höra lite olika åsikter kring tjänsten Prisskydd som Fortum erbjuder, som alltså innebär att låsa elpriset under november & december. Låter smart, men så klart en risk att det är bra mkt högre än vad priset faktiskt blir. Eller vad har ni för känsla, kommer vi spara pengar på detta?

Fick nyss följande erbjudande att ha detta fasta pris (SE3) under dessa månader (inte elcert etc inkl):
Jag har också Fortum i region SE3 och jag kollade på de dyraste snittpriset (månad/fastpris) 2021. Det var decemberfakturan där priset var 196,43 öre/kWh. Så jag är oerhört besviken på Fortums prisskydd de erbjuder nu i september och kommer avsäga mig den tjänsten. Förra året så vet jag att en del elbolag förlorade en del av sin inkomst p g a prisskydd, och antagligen så överkompenserar de med sina marignaler i år.

Även om inflationen och Tysklands behov kommer att dra upp priserna ytterligare i vinter, så tror jag knappast att medelpriset kommer ligga över 540,61 öre/kWh i två månader. Prishöjning som följd av problemen i EU och import-export förhållanden begränsas fysiskt av den låga överföringskapaciteten mellan elregionerna.

Andra i tråden nämner oerhört höga spotpriser, men Fortums medelpriser har legat strax över Nord Pools spotpriser och t ex idag (23 sep) så har genomsnittpriset varit drygt 270 öre/kWh. Och det är ju vad man till sist får betala med fast månadspris. Hittills under september så ligger medelpriset under 250 öre/kWh.

Däremot om man har timpris och hög förbrukning under de dyraste timmarna, då kanske det vara värt att kika på prisskydd? Även om dagens maxpris (435,59 öre/kWh) låg långt under det erbjudna prisskyddet.
 
Verkar ha varit rätt beslut att hoppa Fortums erbjudande om att binda nov/dec till 5,40kr/kWh? ‍♂️
 
  • Artikel om elpriser, prognos för billig el resten av året, energimarknaden påverkad av väder och gaspriser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mdug skrev:
Verkar ha varit rätt beslut att hoppa Fortums erbjudande om att binda nov/dec till 5,40kr/kWh? ‍♂️
Undrar om folk som köpt svindyr ved börjat elda också :thinking:.
 
Fast en siffra för terminspriset är inte samma sak som att det är det som är prognosen för elpriset i SE3 eller SE4 för den månaden.

https://elbolag24.se/prognos-elpris/

När terminspriset för december var 212,1 öre (31 dec) var prognosen för SE3 327,0 öre.
 
Fick erbjudande för att binda November & December nu.

Pris: 108.24 öre/kWh inkl. moms

Känns ändå intressant. Någon mer som går i samma tankar?
 
M Mdug skrev:
Fick erbjudande för att binda November & December nu.

Pris: 108.24 öre/kWh inkl. moms

Känns ändå intressant. Någon mer som går i samma tankar?
Hos vilken lev? Det är ju rätt bra pris för bara 2 månader.
 
Fortum, SE3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.