Se bild på hur det ser ut i taket. En väldans massa kablar. Vad kan det vara till? Vill bara koppla in en taklampa, vilka väljer jag haha?
 
  • Elanslutning med öppen dosa och synliga WAGO-kopplingar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Det finns en sannolikhet för att det är på ett visst sätt, men du har ingen möjlighet att mäta innan du kopplar?
 
Berätta mer om ditt anläggning och detta rum. Hur gammal är den? Är alla vägguttag skyddsjordade eller ojordade? Är det en grön eller en grön/gul ledare du har i taket? Du har två ledningar i taket, om den ena går till strömbrytaren, vart skulle den andra kunna ta vägen? Är taket sänkt? Är det en enda strömbrytare? Har strömbrytaren en eller två vippor, som båda används för belysningen i taket?

Man kan göra vissa antaganden här. Och man kan göra bättre antaganden med kunskap om anläggningen. Jag ser inget normal tillämpning för det vi ser i taket, möjligen om det skulle handla om en trappkoppling men jag tror inte det. Den enda vägen till kunskap är att titta i angränsande kopplingsdosor och bakom strömbrytaren för att få en bild av kretslösningen. Försök inte att mäta, det klarar bara Totte.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Stort tack för svaren! Det finns ett jordat och ett icke jordat vägguttag i samma rum. Detta är en hall precis ovanför trappen i hus på 1,5 plan, ovanplanet tillbyggd i efterhand (när vet jag inte men över 10 år sedan). Finns ett kablar även i trappen för inkoppling av armatur enl bild.

Är väl safe för mig att skruva bort vägguttagen och fota kablaget om jag stänger av strömmen i huset? Brytarna/knapparna vet jag inte hur man får bort men man kanske bara tar en kniv och fipplar lite?

Dubbel vägguttag ovanför trägolv och vit sockel i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett jordat och ett icke jordat strömuttag i en vägg ovanför trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vita strömbrytare monterade på en vägg, en ovanför den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkablar framdragna ur en öppning i en vägg för framtida inkoppling av armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blandningen av skyddsjordade och jordade uttag är besvärande. Finns det någon orsak till det, t.ex om man har slagit ut en vägg så att hallen blivit större? Vilket uttag är närmast anslutningspunkten i taket? Och den gröna i taket, är den grön eller grön/gul?

Jag ser två strömbrytare på bild. Vilken är aktuell här? Dvs vilken av dem har ingen funktion idag? Kanske är båda overksamma och går till varsin anslutningspunkt i taket och i trappen?

Man kan som sagt göra vissa antaganden som att blå i modern ordning är neutralledare och svart i halvmodern ordning är fasledare, i modern ordning tändtråd eller både och. Dvs svart kan vara tändtråd även i taket. Men vad är då grön(gul) och vit? Jag vill ju gärna att man vet även om det kanske inte händer något farligt om man provar sig fram. Det är djupt olyckligt att förra ägaren lämnade det så här(?).

Det man ser i taket är heller inga kablar, utan man har trätt en kabelmantel utanpå FK. Det kan alltså finns en dold kopplingsdosa ovan taket där.

För att montera bort strömbrytaren ska vippan bändas loss. Det brukar gå att göra med fingrarna, men jag känner inte igen detta fabrikat. Sedan lossar man ramen genom att bända lite i flärparna som håller fast den. Det bör även finnas en kopplingsdosa någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.