Hej,
Har haft en vattenskada i en vägg och där även en del av intilliggande golv blivit skadat. Försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) tar på sig skadan och skall ersätta. Vi har haft snickare samt golvläggare här för att bedöma läget, skickade från försäkringsbolaget. Golvläggaren anser att golvet behöver bytas, då det är för dålig kvalitet för att kunna delvis bytas och slipas). Detta har försäkringsbolaget initialt också sagt att de kommer stå för om golvläggaren kommer till den slutsatsen. Rummet är ganska stort, där golvet är ”obrutet” på en yta av ca 70-75 kvm. Får idag reda på att de har haft möte angående mitt ärende där försäkringsbolaget anser att det finns en ”naturlig” uppdelning av golvytan, där de alltså skulle kunna lägga en list, och därmed komma undan med att byta en mindre del av golvet. Se blå rand på bifogad bild.
frågan är; Är detta något man har nåt ut av att driva vidare? Vi tycker inte det känns naturligt att ha någon list där utan får väl isf bekosta resten av bytet själva. Har inte haft kontakt med försäkringsbolag kring såna ärenden tidigare så vet inte om det är normalt att försöka diskutera vad de anser, eller att bara svälja det rakt av.
 
  • Ljust vardagsrum med trägolv, matgrupp och soffhörna, belyst av sol genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett hem med trägolv, piano, vita väggar och köksinredning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade absolut bråkat om det. Det skall väl återställas till det skick det var innan? Ni skall inte behöva acceptera någon försämring tycker jag.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D dreamtheater skrev:
Hej,
Har haft en vattenskada i en vägg och där även en del av intilliggande golv blivit skadat. Försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) tar på sig skadan och skall ersätta. Vi har haft snickare samt golvläggare här för att bedöma läget, skickade från försäkringsbolaget. Golvläggaren anser att golvet behöver bytas, då det är för dålig kvalitet för att kunna delvis bytas och slipas). Detta har försäkringsbolaget initialt också sagt att de kommer stå för om golvläggaren kommer till den slutsatsen. Rummet är ganska stort, där golvet är ”obrutet” på en yta av ca 70-75 kvm. Får idag reda på att de har haft möte angående mitt ärende där försäkringsbolaget anser att det finns en ”naturlig” uppdelning av golvytan, där de alltså skulle kunna lägga en list, och därmed komma undan med att byta en mindre del av golvet. Se blå rand på bifogad bild.
frågan är; Är detta något man har nåt ut av att driva vidare? Vi tycker inte det känns naturligt att ha någon list där utan får väl isf bekosta resten av bytet själva. Har inte haft kontakt med försäkringsbolag kring såna ärenden tidigare så vet inte om det är normalt att försöka diskutera vad de anser, eller att bara svälja det rakt av.
tjena, jobbat inom försäkringsskador hos de olika bolagen som målare i snart 10år. Är de något jag lärt mig är de att hålla fast vid ståndpunkten återställning. Försäkringsbolaget gör ju enbart detta för att spara pengar. Bara stå på er och gå absolut inte me på de, dom har inget att sätta emot, tro mig
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
H
Kommer dessutom bli färgskillnader på nya vs gamla golvet utöver listen som dom vill bryta av med.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
tjena, jobbat inom försäkringsskador hos de olika bolagen som målare i snart 10år. Är de något jag lärt mig är de att hålla fast vid ståndpunkten återställning. Försäkringsbolaget gör ju enbart detta för att spara pengar. Bara stå på er och gå absolut inte me på de, dom har inget att sätta
emot, tro mig
Förutom vad det faktiskt står i villkoret, som TS accepterat i och med tecknandet av försäkringen, då.

Villkorspunkt E.2.1 Byggnaden återställs i Länsförsäkringars Villahemförsäkring:


Begränsningar

• Ersättning lämnas endast för skadade byggnadsdelar om inte särskilda krav ställs för att uppfylla gällande bygg- och branschregler.

• Vid skada på ytskikt i utrymmen med öppen planlösning, ersätts endast kostnaden för ytskikt i det skadade utrymmet fram till närmast naturliga avgränsning.

Sen att det är en horribel bedömning av vad en naturlig avgränsning är i det här fallet är en annan femma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.