Nån som kan förklara varför vattnet slutar koka om man sänker effekten i ett svep på plattan?
Om man kokar upp på Powerläget och vet att det sedan kokar lagom på 4, går det inte att sänka direkt till fyra. Då slutar vattnet koka. Jag måste sänka i steg, kanske till 10, 8, 6, 4 under en minut eller två för att hålla igång kokningen.
Jag får inte ihop fysiken här.
Stora viktiga frågor, jag vet! :D

/Höghus
 
BirgitS
Jag tror att det kan bero på att kastrullen fortfarande är kall så en del av den tillförda energin i början går till att värma upp kastrullen men när den väl har blivit varm så minskar det extra energibehovet.

Jag är rätt säker på att det har varit likadant på tidigare sorters spisar också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det kan bero på att kastrullen fortfarande är kall så en del av den tillförda energin i början går till att värma upp kastrullen men när den väl har blivit varm så minskar det extra energibehovet.

Jag är rätt säker på att det har varit likadant på tidigare sorters spisar också.
Ja nåt sånt kanske. Men kastrullen är ju såpass varm att vattnet kokar iaf.

Det funkar inte så på gamla gjutjärnsspisar de är ju supertröga i värmeregleringen.
Inte heller de keramikhällar jag använt beter sig så.
Hur är det med gashällar?

/Höghus
 
BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Men kastrullen är ju såpass varm att vattnet kokar iaf.
Ytan mot vattnet är nog rätt nära 100 grader (brukar väl mest bubbla i mitten först) men med tiden så kommer ju hela tjockleken av kastrullens vägg att bli het.
 
När vattnet kokat upp är potatisarna fortfarande ganska kalla och kyler ett tag till och därför krävs det mer effekt i början
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
När vattnet kokat upp är potatisarna fortfarande ganska kalla och kyler ett tag till och därför krävs det mer effekt i början
Exakt så. Och eftersom en induktionshäll reglerar så snabbt märket man det tydligt. På en järnplatta håller plattan värmen så länge att potatisarna hinner bli mer genomvarma.

Stör du dig på det kan du koka upp på lägre effekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Exakt så. Och eftersom en induktionshäll reglerar så snabbt märket man det tydligt. På en järnplatta håller plattan värmen så länge att potatisarna hinner bli mer genomvarma.

Stör du dig på det kan du koka upp på lägre effekt.
Nä, inte störd men nyfiken, ett av mina ordspråk är "Mot bättre vetande!".
Potatiskylningseffekten kombinerat med kallkastrullefekten känns som trolig förklaring.

/Höghus
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.