Att vinterstänga poolen är kanske inte vad jag skulle lista som ett av mina topp 5 helgnöjen men det var precis vad jag gav mig i kast med den gångna helgen. Följ med på en rafflande bildguide och steg för steg-berättelse om hur det gick.

Du kan läsa blogginlägget här: Vinterstänga poolen steg för steg – så gjorde vi
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T
2 - 3 veckor för att få ner tempen till 10 grader?

Jag stängde av för 4 veckor sedan och har fortfarande 20 grader och kommer inte komma ner till 10 grader förens slutet av november.

Sen tillägg, om man har pump och annat ute, plugga slangarna med handdukar eller annat för att slippa möss som kryper in och bygger bo i dom.
 
  • Gilla
lassab999 och 4 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
2 - 3 veckor för att få ner tempen till 10 grader?

Jag stängde av för 4 veckor sedan och har fortfarande 20 grader och kommer inte komma ner till 10 grader förens slutet av november.

Sen tillägg, om man har pump och annat ute, plugga slangarna med handdukar eller annat för att slippa möss som kryper in och bygger bo i dom.
Bra tipps där med att plugga slangarna (y)
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
Ja undrar samma sak som TH885. Hur fick ni ner temperaturen till 10gr så snabbt?

Edit, stänger jag av värmen i slutet av augusti brukar det ta till november innan det är 10gr i vattnet. Beroende på utetemp då såklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
U
T TH885 skrev:
2 - 3 veckor för att få ner tempen till 10 grader?

Jag stängde av för 4 veckor sedan och har fortfarande 20 grader och kommer inte komma ner till 10 grader förens slutet av november.

Sen tillägg, om man har pump och annat ute, plugga slangarna med handdukar eller annat för att slippa möss som kryper in och bygger bo i dom.
Tack för feedback, jag har förtydligat och uppdaterat i inlägget nu. Poolen har inte kommit ner till 10 grader än, åsyftar nattemperatur. Min man rättade mig att vi faktiskt haft värmen avstängd lite längre och vi har därutöver haft den utan täckning från och till. Vi brukar stänga kring den här tiden och brukar ligga en bit över 10-12 då men har aldrig haft problem med algbildning såhär långt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
U
K Kallens skrev:
Ja undrar samma sak som TH885. Hur fick ni ner temperaturen till 10gr så snabbt?

Edit, stänger jag av värmen i slutet av augusti brukar det ta till november innan det är 10gr i vattnet. Beroende på utetemp då såklart.
Tack för input, jag har förtydligat och uppdaterat i inlägget nu. Poolen har inte kommit ner till 10 grader än, åsyftar nattemperatur. Min man rättade mig att vi faktiskt haft värmen avstängd lite längre och vi har därutöver haft den utan täckning från och till. Vi brukar stänga kring den här tiden och brukar ligga en bit över 10-12 då men har aldrig haft problem med algbildning såhär långt.
 
U Ulrika M.M skrev:
Tack för input, jag har förtydligat och uppdaterat i inlägget nu. Poolen har inte kommit ner till 10 grader än, åsyftar nattemperatur. Min man rättade mig att vi faktiskt haft värmen avstängd lite längre och vi har därutöver haft den utan täckning från och till. Vi brukar stänga kring den här tiden och brukar ligga en bit över 10-12 då men har aldrig haft problem med algbildning såhär långt.
Tack för återkoppling, det låter rimligare. Tror också att det är lite marginal på att vattnet måste vara precis 10gr innan man stänger av cirkulationen. Beror kanske lite på mängd kemikalier också.
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
Är glad att min pump står i isolerat förråd intill garaget. Jag tömmer bara vattnet och låter pumpen gå på ''waste'' i typ 30 sekunder tills inget vatten kommer ut längre från slangarna sen that's it. Har pooltak och poolen är nedgrävd och gjuten men slänger ändå i typ 4-5 skivor cellplast isolering för det känns bättre.

Tackar förra husägarna för det!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
Varför stoppar man i vinterpluggar i inloppen om man ändå har sänkt vattenivån under inloppsnivån?
 
  • Gilla
sleik och 1 till
  • Laddar…
M
Inga vinterplåtar?
 
U
Vattennivån kan ju höjas vid kraftig nederbörd, vi har dessutom en ganska liten pool krävs inte jättemycket för det. Vattennivån har varit några centimeter över pluggarna när vi öppnar på våren. Vi har ribcover enligt bifogad bild.
 
  • Ribbad pooltäckning med skuggor och synliga pluggar på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
U Ulrika M.M skrev:
Tack för feedback, jag har förtydligat och uppdaterat i inlägget nu. Poolen har inte kommit ner till 10 grader än, åsyftar nattemperatur. Min man rättade mig att vi faktiskt haft värmen avstängd lite längre och vi har därutöver haft den utan täckning från och till. Vi brukar stänga kring den här tiden och brukar ligga en bit över 10-12 då men har aldrig haft problem med algbildning såhär långt.
Hur lång tid tog hela projektet?
 
U Ulrika M.M skrev:
Vattennivån kan ju höjas vid kraftig nederbörd, vi har dessutom en ganska liten pool krävs inte jättemycket för det. Vattennivån har varit några centimeter över pluggarna när vi öppnar på våren. Vi har ribcover enligt bifogad bild.
Storleken på poolen spelar ingen roll för hur mycket ytan höjs vid regn, men oavsett det är det bra att plugga inloppen.

Var i landet bor ni? Rib-cover tål ingen stor snölast. Enligt tillverkarna ingen alls, men jag har testat och en dm blötsnö var gränsfall för vår.
 
  • Gilla
Aleks12 och 1 till
  • Laddar…
M
Hep Hep skrev:
Storleken på poolen spelar ingen roll för hur mycket ytan höjs vid regn, men oavsett det är det bra att plugga inloppen.

Var i landet bor ni? Rib-cover tål ingen stor snölast. Enligt tillverkarna ingen alls, men jag har testat och en dm blötsnö var gränsfall för vår.
Jag har 3,6m spännvidd på min pool som jag reglar med 45x95 cc60 och takplåt ovanpå. Förra vintern kom det 30cm snö och 2 av reglarna gick av, snö är tungt! Som jag fattat det ska man ha plåtar för att även stänga ute solljuset för att undvika algtillväxt. Jag har kvar vanliga poolöverdraget under plåtarna. Vattnet är lika klart på våren vid uppstart som på hösten vid stängningen. Tillsätter inga kemikalier vid höststängningen.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
U
Appendix Appendix skrev:
Hur lång tid tog hela projektet?
Drygt 2 timmar :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.