Jag köpte huset som ligger Centralt i Sjöbo. Avloppet är kopplad till kommunala
men vattnet är från grundvatten.

Kvaliten är ej så bra tycker jag och min fru. Det kostar 45.000 kr att koppla in till
kommunala vattennätet.

Är det en "värdeförhöjande" investering för huset med samma siffra eller är den på 0 kr?

Jag personligen vid visning av hus sätter jag inget värde på om huset har grundvatten eller kommunalt.
Jag skulle ej betala mer bara för den är kopplad till kommunalt. Men hur tolkar ni andra och mäklare
och ev. värderingsmän?

//Thomas
 
Självklart är det positivt om huset har komunalt vatten, man kan slippa många problem. Men jag tror inte att det är det som avgör om jag köper huset eller inte. I ena huset kopplade jag på det komunala när pumpen gick sönder. just bara för att slippa "bry" mig om den biten i framtiden. Dessutom blev det bra tryck i kranarna, 6 bar istället för max 4 gjorde gott uppe på tredje våningen. Men som sagt jag tror inte typen av vattentillförseln är direkt viktig när man letar hus.
 
Vattnet spelar nog ingen större roll, kommunalt anslutet avlopp är däremot ett plus, man slipper ha en massa näbbstövelförsedda näbbgäddor från miljöförvaltningen rännande runt knutarna och hitta på en massa stollprov.
 
Personligen skulle jag nog vara villig att betala en högre slant för ett hus med kommunal VA-anslutning, men detta är ju givetvis högst individuellt.

Jag tror att det finns många husköpare som inte ens har vidare stor koll på skillnaden mellan enskilt och kommunalt system och därför inte värderar det olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.