LoweW LoweW skrev:
Som vad? :geek: Jag kan definitivt ha fått tunnelseende på detta problemet så jag är öppen för förslag.
Tja, det beror lite på vad du ska provtrycka, och med vad? Antagligen borde det gå att sätta nån form av t-rör mellan anslutningen till tryckluft, och vattenledningsrören...
 
Jag vill för säkerhetsskull inflika att det inte är rekommenderat att provtrycka med luft, för en säker provtryckning ska vatten (eller annan okomprimerbar vätska) användas. Detta för att luft är komprimerbar = det finns en risk att det uppstår en sprängverkan, och ju högre tryck du ska provtrycka med desto högre risk är det. Inom industrin provtrycker vi alltid med vatten, inte ens de enklaste grejerna provtrycks med luft.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
LoweW
A Anderscurl skrev:
Gängtappen du länkar till högre upp kommer funka. Borra bara med rätt diameter på borret först. Cylindrisk invändig gänga funkar fint till konisk utvändig gänga. Det är samma stigning och profil. Så det ska täta i själva gängan. Men gängtätning kan vara bra ändå för att det inte ska smygläcka luft.
Den från braverktyg.se? Men den var ju en G 1/4, har den samma stigning som en R?
 
  • Skärmdump från cejn.com som visar jämförelse av R/Rc och G-gängans mått för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW
Jumos Jumos skrev:
Jag vill för säkerhetsskull inflika att det inte är rekommenderat att provtrycka med luft, för en säker provtryckning ska vatten (eller annan okomprimerbar vätska) användas. Detta för att luft är komprimerbar = det finns en risk att det uppstår en sprängverkan, och ju högre tryck du ska provtrycka med desto högre risk är det. Inom industrin provtrycker vi alltid med vatten, inte ens de enklaste grejerna provtrycks med luft.
Hmm det var min kompis som är rörmokare som sa att jag kunde provtrycka med tryckluft och att det är så dom gör på firman han jobbar på…

Ska undersöka detta vidare, tack för infon!
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
LoweW
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det beror lite på vad du ska provtrycka, och med vad? Antagligen borde det gå att sätta nån form av t-rör mellan anslutningen till tryckluft, och vattenledningsrören...
Jo, det går nog. Men problemet med gängorna kvarstår. Som jag har förstått det används G inom vattenledning och R & RC vid tryckluft.
 
richardtenggren
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Jo, det går nog. Men problemet med gängorna kvarstår. Som jag har förstått det används G inom vattenledning och R & RC vid tryckluft.
Jag hade nog tagit med mig det jag hade och åkt till närmaste hornbach där de har alla vvs-prylar löst och det går att plocka och prova sig fram...
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja, rörgängor är minst sagt rörigt. Har jobbat med tillverkning av dem i över 5år. Ändå måste jag konsulter ISO standarder för att få klarhet ibland. Men G och R gängor enligt ISO 7/1 och 228 är alla BSP gängor som är Withworth gängor.
Skärmdump av en webbsida med information om Svenska benämningar på Whitworth rörgängor och standarder såsom SS-ISO 228 och SS-ISO 7-1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen bok med gängtabeller för Whitworth cylindriska rörgängor och jämförelse mellan ISO och RSK-standarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell i en handbok som visar gängtyper och motsvarande håldiametrar för skärande och pressgängtappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så gängtappen du länkade till, G 1/4” skall funka. I bilden ovan ser du lämplig borr dia. Men enklast är nog som Dan skriver att plocka lämplig rördel. Men det beror på hur det ser ut där du skall koppla på manometern.
 
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
Det är förvisso härligt när ett behov hemma spårar ut till en fråga om verktygsinköp men varför inte bara bygga ihop med standard delar en "byggahusprovtryckningsmanick"? Kan inte ta äran av ursprungsidén utan denna är replikerad från någon tråd på forumet men principen.

Du behöver:
1) Samma manomenter som TS (samma princip i alla fall)
2) Bussning från manometerns gänga till gängan invändigt i din T-koppling, i detta fallet R15
3) T-koppling med invändig R15
4) Ventil med utvändig R15 (eller som i mitt fall eftersom skrotlådan inte erbjöd detta så en D-nippel samt ventil)
5) Lämplig övergång nedåt till din golvärmeslang (eller vad du nu vill provtrycka, i mitt fall en riktig fullösning med en D-nippel R15-R20 som trots sin släta ende tätar tillräckligt bra mot den koniska golvvärmekopplingen)

Andra änden av golvvärmeslangen en enkel ventil kopplad till en gardena 1/2 koppling

Manometer ansluten till rörsystem med mätområdet 0-16 bar för provtryckning av golvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
LoweW LoweW skrev:
Hmm det var min kompis som är rörmokare som sa att jag kunde provtrycka med tryckluft och att det är så dom gör på firman han jobbar på…

Ska undersöka detta vidare, tack för infon!
Inom VVS är det inte så ovanligt men man ska veta vad man gör och inte för högt tryck. Jag tror säker vatten har en guide hur dom tycker det ska göras.

Jag var inblandad i ett montage av hi-fog sprinkler för många år sedan och då gjorde vi ett förtest med luft på typ 1bar för att sedan trycka med vatten med ett par hundra bar ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
richardtenggren
M myrstack skrev:
Det är förvisso härligt när ett behov hemma spårar ut till en fråga om verktygsinköp men varför inte bara bygga ihop med standard delar en "byggahusprovtryckningsmanick"? Kan inte ta äran av ursprungsidén utan denna är replikerad från någon tråd på forumet men principen.

Du behöver:
1) Samma manomenter som TS (samma princip i alla fall)
2) Bussning från manometerns gänga till gängan invändigt i din T-koppling, i detta fallet R15
3) T-koppling med invändig R15
4) Ventil med utvändig R15 (eller som i mitt fall eftersom skrotlådan inte erbjöd detta så en D-nippel samt ventil)
5) Lämplig övergång nedåt till din golvärmeslang (eller vad du nu vill provtrycka, i mitt fall en riktig fullösning med en D-nippel R15-R20 som trots sin släta ende tätar tillräckligt bra mot den koniska golvvärmekopplingen)

Andra änden av golvvärmeslangen en enkel ventil kopplad till en gardena 1/2 koppling

[bild]
Så här har jag kört, sen gardenakopplingar på ingående och tryckt med vatten men även byggt om den för att trycka med luft :)
 
  • Tryckmätare och två kulkranar med gardenakopplingar på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.