Fairlane
Fuktkvoten i källaren är väl inget egentligt problem om man inte har reglar upp med trä utan används som källare?

Det låter som att det finns mycket jobb på huset och det kan säkert bli dyrare än väntat, men allt måste kanske inte göras direkt. Taket kan man ju hålla koll på som det står, men man måste ju ha i beräkningen att det kommer behöva bytas.

Din partner verkar inte lika kär i huset, men är ok med det som jag tolkar det som. Jag skulle fundera ett varv till kring det och vad som händer om hen ledsnar. Om man lägger ner pengar och energi på huset och sen måste sälja av en eller annan anledning, går det då att sälja utan alltför stor förlust?
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
ginogino ginogino skrev:
Tack för input. Idag är det elpatron och ved-panna med radiatorer samt luft/luft värmepump.

Förstår att det är svårt att uppskatta. Jag tänkte att om vi utgår från vad det kostar i absolut värsta fall och budgeterar för det och sen bli positivt överraskad om det blir en lättare renovering.
Fönster tror jag är mest off, skulle nog budgetera typ 300 för en 40-talskåk.

Värme, där bör/skall du byta åtminstone radiatorerna, de är garanterat för små för att funka bra med värmepump. lite plus på 200 kan det bli....
 
Kalkylen hänger väl på hur mycket du är om dig. Har ett hus från 45 som jag renoverat och byggt till konstant i 17 år sen vi köpte det. Jag har gjort betydligt mer än det du beskriver inkl omfattande utbyggnad och taklyft för någonstans 1,5-2milj. men det har inneburit MYCKET eget arbete >60% av tiden. Och väldigt mycket eget arbete gällande inköp material, mm. Det förutsätter dock även att man blir något av en projektledare även när man tar in hjälp.
Men jag tror mina moment skulle kostat det dubbla om jag släppt allt till en entreprenör. Har dock blivit något av en livsstil. Inget för alla. Byte tak på vårt hus, som då dock bara var 80m2, tror jag kosatde mig drygt 50000:- med eget jobb, betongpannor. Men då var råsponten bra. Men det är den för det mesta. Lär vara dubbelt idag dock.
En fördel med ett äldre hus är dock att man kan bo där under renovering. I vårt fall när vi köpte vårt hade vi inte råd att köpa ett nybyggt hus, eller bygga själva. I början renoverade vi upp till en acceptabel nivå att bo i. sen fick vi bättre ställt och kunde göra mer omfattande åtgärder. Nu är jag inne på andra varvet i de förstarummen...
Med tanke på att du köper ett stort hus, så är det görbart. Men alla fixar inte att köra temporärt kök i källaren i 6 månader etc. Samtidigt Fixade inte vi att vara helt utan Badrum, så det fick verkligen gå i etapper så ett fungerade. Vi har kompisar som körde spann en sommar när dom blåste badrummen i sitt projekt. Där går gränsen för oss:)

Så jag skulle säga att din budget kan räcka långt, om du inte ahr orimliga krav på nivån, samt engagerar dig end del själv i projektet.
 
ginogino ginogino skrev:
Tack för input. Idag är det elpatron och ved-panna med radiatorer samt luft/luft värmepump.
Fungerar vedpannan är det ingen vidare ekonomi i att byta ut den mot elbaserad uppvärmning i form av bergvärme. Bor du i elområde 1 eller 2 ser kalkylen bättre ut för värmepump.

Om taket läcker, vilket vissa av citaten från besiktningen indikerar, måste det åtgärdas. Högsta prioritet på det!
Resten kan ni ta allt eftersom.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Jag gör samma resa med ett 20-tals hus
Började med taket.
Fasaden får vänta, den är ful men den funkar, allt invändigt görs, el, rör, värme, ytskikt, kök, bad, blandar radiatorer och golvvärme osv.
Gör egentligen allt jobb själv, med hjälp såklart men köper bara in det absolut nödvändigaste.

Det är ju lite så att allt blir inte automatiskt dåligt bara för att någon köper det...
Tycker det svåraste kan vara att ha en plan och hålla fast vid den samt kommunikationen med min sambo, det är ju jag som ville ha ett renoveringsobjekt och även om hon var med på att det var mycket jobb så har vi jobbat oss igenom ett par sammanbrott för att det är SÅ mycket jobb.
Det finns inte på kartan att det funkar om planen är att jag jobbar och hon solar, vi får mata på tillsammans tills det är klart, och då får vi åka på semester typ.
Man kan inte heller kolla för mycket på pintrest, instagram och allt vad det heter. de fina inredningsbilderna och den prunkande trädgården med saftflaskor i bersån kan vi ha, men inte nu, inte nästa år men kanske om 2 och då har vi redan jobbat på i 2 år. Bevarar också så mycker detaljer det går, renoverar dörrar, socklar, måar med linoljefärger och sånt, det äter tid....
Vi har valt att ta byggpaus annat om andan faller på under semester och sommar månaderna, då renoverar jag möbler och hon solar :) man behöver paus också lättare då om den är planerad.
Första året jobbade jag halvtid ett par månader för att vi skulle komma igång, då jobbade vi sommaren också.
Sedan har vi kört 2 rum i taget, haft en plan med värmen framförallt tagit den med oss och kopplat på efter hand, kört lite elradiatorer som förstärkning där det behövts och haft det lite kallare i vissa rum än man ibland kunde önska. Tagit dem mest meningslösa/tråkiga rummen först om det gått, började på ovanvåningen så långt bort från ytterdörren det går och så jobbar vi oss emot den.
Har nästan hela tiden bott i den röran också, det var från början 2 lägenheter så tänkte vi bor på en sida renoverar den andra.... det höll sådär länge kan man säga....

Vet inte vad jag vill ha sagt med allt ovanstående egentligen men sammanfattningsvis så är det inte så svårt att renovera om man har lite logiskt tänkande och vågar testa. Finns mycket pengar att spara och det är svårt att komma ifrån och det är enklare än man kan tro. Men båda måste vara helt på det klara med vad som krävs och vilka förväntningar man har.

Och så får jag väl säga nåt om dina siffror också.
Även om jag jobbar som kalkylator och räknar hus hela dagarna så är det inte så ofta jag räknar på så små saker som villor. Men som någon innan tyckte är dina siffror generellt låga, speciellt fönster om du tänker det är inkl arbete, bara ställning för ett takbyte eller fasadrenovering är betydligt högre siffror än man tänker sig. samtidigt behöver det inte vara så högt räknat om du gör det själv, men då går det tid istället och du behöver ha ett par bra polare som finns till hands oftare än man egentligen vill fråga. Tegelpannor är ju sällan dåliga, de går lägga upp igen osv.
Har kommit undan bra själv med att ha farsan och svärfar, båda pensionärer såklart som haft lite gubbdagis här under coronan när alla pro-aktiviteter varit inställda.

Du kan kolla igenom min Instagram om du vill se hur jag gjort (ja jag har ett sådant konto ändå, skicka ett pm isf, har den mest för egen del och de närmaste) försöker få med de mesta delarna i byggandet.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Fungerar vedpannan är det ingen vidare ekonomi i att byta ut den mot elbaserad uppvärmning i form av bergvärme. Bor du i elområde 1 eller 2 ser kalkylen bättre ut för värmepump.

Om taket läcker, vilket vissa av citaten från besiktningen indikerar, måste det åtgärdas. Högsta prioritet på det!
Resten kan ni ta allt eftersom.
Var typ detta jag tänket skriva också, få inte och kör ner er i nånting som går på el om ni har vedpanna med dagens elpriser som bara kommer å blir värre. Kanske en effektivare vedpanna istället vore nåt men jag kan inte sia om det.

Taket och avrinningen och dräneringen är viktigast enligt mig. Fönstren är det inte sagt de måste bytas, fasaden kan man säkert vänta med också.

Sen kanske man kan undra om det är ett bra val med ett hus som kräver så mycket åtgärder, för den som inte vill eller kan göra mycket själv. Eller är det planen?
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
omdränering ska du vänta med för den kanske inte ens behövs. Börjar du elda i vedpannan så blir källaren väl vädrat och torrt. Gamla hus byggdes med källaren där det var minst risk för översvämning och grunden tättades med kall asfalt. Markfukten kan du inte dränera dej ifrån och så länge det inte står vattenpölar på källargolvet efter regn så ser jag ingen anledning att dränera. Spara din rygg och pengar till vettigare renoveringsjobb :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.