Hej.

Jag skulle behöva några råd. Jag bor i ett tagelradhus som befinner sig uppe på en kulle, men gräsmattan sluttar på några ställen mot huset. Huset är byggt på 80-talet. Mot gaveln står en rad med träd ungefär 0,7 meter från huset (5 meter höga). Det finns ingen dränering eftersom huset står så nära berggrunden. Vi är nu oroliga att träden orsakar skada på huset om de drar åt sig vatten, eller är det så att träden suger upp det vatten som annars skulle ligga mot husfasaden?

Frågan är: ska vi ta bort träden eller ska vi låta dem vara kvar? Vad skulle ni rekommendera att vi gör?
 
Hannes123123 Hannes123123 skrev:
eller är det så att träden suger upp det vatten som annars skulle ligga mot husfasaden?
det tror jag på, träd kan dra åt sig rätt så mycket vatten
 
Träd "suger" upp vatten som finns... det blir inte blötare pga av att man har träd utan torrare...

Dock växer ju både träd och rötter och rötterna letar ju fukt. så i teorin kan de väl växa in i/under grunden och kanske skapa problem.

generellt är väl 0.7m från husväggen ganska lite och träden kan väl ställa till med andra problem om de blir för stora...

/ATW
 
Ja rötterna är problemet, dom kan spräcka en grund om oturen är framme. Och utöver det är det ju lätt att det blir påväxt på fasad, och senare tak.
Ta bort träden….
 
Vad är det för träd som har så liten krona som inte förstör fasaden?
 
Jag har inga träd närmare huset än 10 meter bortsett från ett par fruktträd som hålls låga och beskurna. Större träd som björk och tall ger bara problem med löv som lägger sig i rännor och kottar som minerar gräsmattan.

En rad med träd upp mot fasaden?? Har du inte problem med påväxt av alger o.dyl där träden skuggar?
Hos mig hade träden åkt direkt och eftersom radhusträdgårdar inte brukar vara stora hade jag hållit mig till mindre fruktträd.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Vad är det för träd som har så liten krona som inte förstör fasaden?
Osäker, planterat före vi flyttat hit men liknar mest Brakved.
 
K Kapsyl skrev:
Jag har inga träd närmare huset än 10 meter bortsett från ett par fruktträd som hålls låga och beskurna. Större träd som björk och tall ger bara problem med löv som lägger sig i rännor och kottar som minerar gräsmattan.

En rad med träd upp mot fasaden?? Har du inte problem med påväxt av alger o.dyl där träden skuggar?
Hos mig hade träden åkt direkt och eftersom radhusträdgårdar inte brukar vara stora hade jag hållit mig till mindre fruktträd.
Faktiskt inte. Bara problem med fågelskit eftersom många fåglar är där och äter trädens bär.
 
Nu behövs en bild!
 
Träden borta, tror det var ett klokt beslut. Tack för era svar!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.