Har ni köpt den ultimata tomten?

Där vi ska bygga finns knappt några officiella tomter att få tag på, utan det gäller att kolla ut en bit mark och tala vänligt med markägaren.
Detta tycker vi är jättesvårt, det känns som om det hade varit lättare att åka runt och titta på säg 5 st tomter och sen välja en.

Jag undrar om ni fick den där känslan (när ni tittade ut er tomt/valde tomt) att det var självklart att det var där ni skulle bygga ert hus.

Det känns lite konstigt att vara så där nöjd med tomten när vi ska bygga ett hus som i vårt tycke kommer att kosta en mindre förmögenhet. Fast när huset väl står på plats så kanske vi bir jättenöjda.

Någon som hänger med i mina förvirrade tankar?
 
Jäpp! Jag förstår dina förvirrade tankar ;D. Jag köpte en 'andrahandstomt' och nu, med huset på plats, blev det över förväntan bra!
 
Hemmakatten
Nja, lite förvirrat var det. ;) Förstod inte riktigt om du redan hittat en tomt eller om du fortfarande letar.

Som jag förstod på tidigare inlägg så har ni redan bestämt er för vilket hus ni vill bygga. Jag trodde då att ni redan hade en tomt. För oss har det varit självklart att hitta en tomt FÖRST för att SEDAN hitta ett hus som passar till tomten och omgivningen.

Oavsett detta så är det nog olika "känsla" för tomten beroende på sin egen situation. Vi ville ha en större tomt, helst sjötomt, i vacker omgivning, gärna utanför stan men inte längre än att man kan köra till jobbet varje dag på rimlig tid. Vi var förhållandevis flexibla och kunde tänka oss många olika orter. När vi, efter nära två års letande, hittade vår tomt kände vi med en gång att det var denna tomt vi ville ha, detta var tomten med stort T!

Andra kanske bara kan tänka sig ett eller ett par olika områden beroende på närhet till dagis, skola, kommunikationer, släkt (barnvakt ;) ), arbete etc och vill gärna bo i villaområde med nära till grannar och lekkamrater och vägar med belysning. Då är man oftast hänvisad till de kommunala tomtområden som finns (om de nu finns) eller husföretagens tomter. I detta fallet kanske tomten inte ger lika hög WOW-känsla som i vårt exempel. Men det behöver inte vara fel för det. Även en liten, plan tomt i ett villaområde kan bli den oas och pärla man eftersträvar.När hus är på plats, en första grovplanering av tomten gjord, så är jag säker på att lyckokänslan infinner sig. Det som jag dock skulle kolla extra noga är att försäkra mig om att det finns sol tomten - även på vintern då solen står lågt.
 
Hemmakatten skrev:
Nja, lite förvirrat var det. ;) Förstod inte riktigt om du redan hittat en tomt eller om du fortfarande letar.

Som jag förstod på tidigare inlägg så har ni redan bestämt er för vilket hus ni vill bygga. Jag trodde då att ni redan hade en tomt. För oss har det varit självklart att hitta en tomt FÖRST för att SEDAN hitta ett hus som passar till tomten och omgivningen.

Oavsett detta så är det nog olika "känsla" för tomten beroende på sin egen situation. Vi ville ha en större tomt, helst sjötomt, i vacker omgivning, gärna utanför stan men inte längre än att man kan köra till jobbet varje dag på rimlig tid. Vi var förhållandevis flexibla och kunde tänka oss många olika orter. När vi, efter nära två års letande, hittade vår tomt kände vi med en gång att det var denna tomt vi ville ha, detta var tomten med stort T!

Andra kanske bara kan tänka sig ett eller ett par olika områden beroende på närhet till dagis, skola, kommunikationer, släkt (barnvakt ;) ), arbete etc och vill gärna bo i villaområde med nära till grannar och lekkamrater och vägar med belysning.  Då är man oftast hänvisad till de kommunala tomtområden som finns (om de nu finns) eller husföretagens tomter. I detta fallet kanske tomten inte ger lika hög WOW-känsla som i vårt exempel. Men det behöver inte vara fel för det. Även en liten, plan tomt i ett villaområde kan bli den oas och pärla man eftersträvar.När hus är på plats, en första grovplanering av tomten gjord, så är jag säker på att lyckokänslan infinner sig.  Det som jag dock skulle kolla extra noga är att försäkra mig om att det finns sol tomten - även på vintern då solen står lågt.

Ska förtydliga mig :)
Vi vet i vilket område vi vill bo, men just här finns inga färdiga tomter (landet), så då måste man själv titta ut en lämplig bit mark och sen höra sig för med markägaren om man skulle kunna få köpa den.
Vi har valt ut huset vi ska bygga redan. Huset passar vår stil, strl, området osv.
Problemet är att vi hade tänkt att köpa tomt på ett ställe, men där var det nobben från kommunen som håller på och "tramsar". Nu är vi återigen ute på tomt jakt dvs. åker runt med bilen i området och letar efter den ultimata gläntan. Vi pratar tomt strl 3-4000 kvm men vi hittar inget som känns 100% rätt, utan bara sådär...

Jag är bara så rädd för att om vi väljer en plats som känns så där, att vi ska behålla missnöjdhets känslan även när huset är färdigbyggt.
 
En aspekt du definitvt ska tänka på då du åker runt och kikar på tomter är markförhållandena.

Då du hittat en markbit ni tycker är ok så gräv en grop och kika vad som finns under backen. Eller ta dit ett proffs som kan bedöma marken, innan ni köper tomten och styckar av mm. Ditt hus kan bli mycket dyrt om marken inte är lämplig att bygga på och då ni köper på "landet" har ingen gjort någon markundersökning som ni kan kika på.

I övrigt är det alltid svårt med att hitta just den perfekta tomten, för mig går inte min krav att förena så jag får kompromissa.

Ex.
Vi vill bo i ett villaområde så våra barn får kamrater.
Vi vill ha bra kommunikationer, vägar, bussar, flyg och tåg.
Vi vill h aett "lugnt" område utan mycket trafik så barnen kan vara ute och leka.
Vi vill ha nära till arbete, vänner och familj.
Vi vill ha nära till grundskola och förskola.
Vi vill ha ett "platt" område så man kan promenera lite lätt på kvällar osv.
Vi vill ha utsikt och öppna vyer (gärna vatten) ifrån vårat hus.
Vi vill ha en "platt" tomt som är lättskött.
Vi vill ha en solig tomt hela dagen.

Det blir mycket som man vill ha och allt kan man inte få. Tex så är det näst intill omöjligt att hitta tomter med havsutsikt utan att det blir mycket kuperad terräng. Det blir svårt att få bra kommunikationer och närhet till skolor ocm man absolut ska ha öppna vyer att se ut över på morgonen. Sedan spelar också ekonomin in i detta.
Så nu blev det en ordinär kommunal tomt som har i stort sett allt vi ville ha förutom att utsikt och öppna vyer är ett minne blott. (vi har havsutsikt i vår bostadsrätt idag)

Ni får göra en kravspec och fundera på vad ni måste ha för att tomten ska bli godkänd och vad ni kanske kan pruta lite på. Tror att väldigt få har hittat en tomt som har allt de drömt om.
 
Hej där!
När vi köpte tomt det ända vi visste var att vi inte ville ha en kommunal tomt på max 1000kvm då vi bygger ett stort hus och vi ville inte ha grannar rätt inpå oss plus att vi visste vilken del av stan vi gärna vilja ha mark i. Vi la ut lite krokar med några som vi visste kände markägarna därute. En kväll satt jag och såg två "tomter" till salu i tidningen och vi åkte ut och tittade. Tomterna visade sig vara ett dödsbo med mer skrot, stugor och grovsopor än vad någon som inte har sett det tror är sant. MEN! Vi fick den där visionen du pratar om, att här vill vi bygga och bo.

Vi ringde nästa dag, fick infot och bestämde oss att lägga bud men då på bägge tomterna, 4500kvm st. Efter några dagar ägde vi bägge tomter och efter 3 års slit, tårar och mycket skratt är det nu på väg att bli vårt framtide hem på 9000 kvm med 3 km i till jobbet och 5 km in till Örebro city.

Vi har redan haft någon som har ringt för de ville köpa våran andra tomt, men den är inte till salu;););)

Så visst går det att hitta!!

Lycka till!!!!
 
Tolkar jag frågan rätt, så undrar DeSaKo om man kan vara för kräsen när man väljer tomt.

Mitt svar är NEJ! Leta vidare tills ni VET att ni hittat rätt tomt.
 
Håller med billy_baver:
Huset kan man ändra på - läget/tomten får man dras med...

Sen brukar man väl iopf först titta på tomt o sen på hus ? Fast har man nu fastnat för ett hus så kanske det funkar det med- man kanske får ändra sig om den perfekta tomten dyker upp men inte passar huset då :)

/K
 
Vi gjorde som ni o fann först vilket hus vi ville ha, med vissa självklara önskemål om hur tomten skulle se ut för att passa oss o hus, t ex ej sluttning, samt i vilket område (stort!) vi ville bo. Sen ägnade vi MÅNADER åt att resa runt o titta på både bebyggda o obebyggda tomter, lära känna områden för att få en känsla för respektve samhälle etc.. (Eftersom vi ville bo på landet fanns många fritidshus som alternativ till ren tomt, där klar VA, el etc kunde kompensera för högre pris.)
När vi slutligen fann den var det av en ren slump, men så fort vi klev ur bilen tittade vi på varandra o sa att "DETHÄR är vad vi har letat efter!" Platsen kändes som "hemma" redan innan vi köpte den. :)

LÄGET ÄR DET ENDA SOM INTE GÅR ATT FÖRÄNDRA! Kom ihåg det. Det är därför vi nu slåss så för/om vårt hus; vi vill ju bo just där.
 
För oss var det egentligen tomten som gjorde att vi byggde hus.

Samhället vi bor i ligger på en ö i Mälaren (eller, ena halvan - halvan vi bor i - ligger på en ö). Vi trivs bra här och ville inte flytta, speciellt ville vi inte att barnen skulle behöva byta dagis och vi ville ha fortsatt nära till all släkt som bor här, vilket innebar att våra möjlighetet till flytt var begränsad. Till och med en flytt till andra halvan av samhället hade inneburit kommunbyte och länsbyte, vilket vi inte ville.

Eftersom vi bodde på en ö hade vi dock alltid drömt om att kunna flytta ner till vattnet någon gång. Problemet är dock att husen vid vattnet i princip aldrig kommer ut på öppna marknaden utan går i arv, och om något en gång kommer ut så kostar de skjortan och mer där till, utan att vara precis det man vill ha.

Vi hade dock ända sedan vi flyttade till samhället gått och småspanat på en igenvuxen tomt med ett gammalt ruckel på som låg nere vid sjön, rakt ner från vårt hus, bara 200 meter från där vi bor. Många gånger tänkte jag att den tomten vore perfekt, men att den säkert skulle gå i arv eller på annat sätt bli omöjlig att få tag på.

Då hände det plötsligt en dag. "Vår" tomt låg ute på annons! Efter mycket om och men och efter att först ha vunnit och sedan förlorat budgivningen och efter att säljarna hamnat i en intern släktfejd om hur de skulle göra med tomten, så blev den till slut vår, många månader efter att vi hade gett upp hoppet om den. Och då var vi ju tvungna att bygga ett hus på den förstås.

Så för oss var det tomten som var helt avgörande för att vi valde att bygga hus.
 
Letade tomt i ett drygt år innan vi hittade DEN tomten. Och japp, det kändes rätt med en gång när vi väl stod på den.

Visste tidigt vilket hus vi ville bygga (långt innan vi hittat en tomt). På inrådan av ett av de tillfrågade husföretagen så skrotade vi de ursprungliga skisserna helt ("get rid of your darlings", typ) och började om helt från början. Denna gång med tomten som utgångspunkt. Blev så långt ifrån det ursprungliga huset som man kan komma, och vi är helnöjda.
 
Vi tittade på ett tiotal tomter innan vi fastnade för vår nuvarande tomt. 1800 kvm längst in på en återvändsgata med sjöutsikt. Visserligen en sluttningstomt men det sa bara klick!!

Kolla bilder på hemsidan så kan ni se hur en tallbacke förvandlas till en "beboerlig" tomt med ett nybygge på!
 
Vi letade efter en sommarstuga. Hittade en tomt. Där tänkte vi bygga vår sommarstuga. Men, efter att ha spenderat en massa tid på tomten, kapat träd och börjat bygga upp visioner så spårade det ur totalt :) Nu är det snart slutbesiktning på vårt fina hus som vi ska bo i året runt :) Så kan det gå.

Tomten var full av träd, sned och vind på alla sätt så det har krävts en del arbete (och massa pengar) att få den i ordning (det går åt lite massor för att fylla upp 3 000 m2), men nu är den perfekt. Att få sitta i glasverandan, vid köksbordet och blicka ut mot havet, det gör det hela värt det. :)
 
Hittade tomten genom att hitta platsen först, sedan ta reda på markägare, sedan lock och pock och vara trevlig. Men tänk inte bort kostnader för markbearbetning, sprängning, vägbygge, vatten/avlopp/tele etc som lätt gör att drömtomten blir dyr att bygga på och hela kalaset blir för tungt att bära :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.