M
I källarens tvättstuga har vi en gammal vedspis som inte använts på flera decennier. I förhoppningen att den skulle kunna användas i nödfall eller om elräkningen springer iväg totalt såg jag över den och noterade att järnet i ytterhöljet spruckit på två ställen intill luckorna.

Är det ens värt att försöka laga detta eller ska den kasseras? Jag gissar att pannkitt inte blir en hållbar lösning. Lera, bränn-och cisternjärn behöver också bytas innan den eventuellt används.

Tacksam för all input!
 
  • Gammal öppen järnugn med texten "Härråkammar 18=27" på framsidan, som visar insida med räfflor och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rostig öppen spis med synlig spricka och numret 8=27 på en metalldel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av korroderad metall med siffrorna '27' och synlig sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en dammig och rostig cirkelsåg med synlig sågklinga och bult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går alltid att laga. Finns fler kunniga byggnadsvårdaren som kan sånt. Men inte värt det om du tänker dig spara energi. En sån spis är inte så energieffektiv så mesta värmen försvinner ut. Och en elspis idag är bra snål. Men gör det för att ta vara på det gamla och ha det mysigt i köket!
 
M
Tack för svaret! Vedspisen står i källaren och skulle alltså användas i nödfall eller för att värma upp rummet för att torka tvätt.

Jag hörde mig för med en smed som själv inte kunde åta sig arbetet eftersom det är så pass svårt att svetsa i gjutjärn. Vi kommer hålla utkik efter något liknande begagnat och dra det en vända med sotaren.
 
C
M maer031 skrev:
Jag hörde mig för med en smed som själv inte kunde åta sig arbetet eftersom det är så pass svårt att svetsa i gjutjärn.
Nä, svetsa blir sällan bra om man inte har väldigt bra koll på svetsning i gjutjärn. Normalt hårdlöder man. Ofta gör man ingenting då sprickor ofta mest är av kosmetisk betydelse. Kolla med någon som jobbar specifikt med spisar, även vad gäller reservdelar. Och om du inte vill ha den kvar, skänk eller sälj den till någon annan som kan få glädje av den.
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
M
Det var positivt att höra. Jag hoppas du har rätt i att det endast är kosmetiskt. Iom att den står i källaren spelar sånt ingen större betydelse. Vi hör oss för med en fackman. Tack för hjälpen!
 
C
M maer031 skrev:
Jag hoppas du har rätt i att det endast är kosmetiskt.
Bara för att vara tydlig så menade jag inte att jag bedömer att just den där skadan är rent kosmetisk, utan mer i allmänhet. Det där bör du nog kolla upp med någon kunnig innan du börjar elda.
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
Dom där sprickorna är inte lönt att laga. Du kan köpa en begagnad för några tusen på blocket utan sprickor, med någon typ av skönhetsfel som rost e.d. Du kan använda den om du vill, kommer inte fungera perfekt och ryka in en del, men visst går den att elda i. Men det är inte bra och inte lönt att försöka reparera. Det är en livshotande skada om så vill.
 
M
B byabin skrev:
Dom där sprickorna är inte lönt att laga. Du kan köpa en begagnad för några tusen på blocket utan sprickor, med någon typ av skönhetsfel som rost e.d. Du kan använda den om du vill, kommer inte fungera perfekt och ryka in en del, men visst går den att elda i. Men det är inte bra och inte lönt att försöka reparera. Det är en livshotande skada om så vill.
Det är lite vad jag hade väntat mig. Troligen blir det som du föreslår - skumma Blocket efter något passande substitut.
 
Kan även tillägga att just nu är nog sämsta tiden någonsinn att köpa kaminer eller nått som överhuvudtaget kan eldas i.

det är panik bland folk och priserna är långt över rimlighetens gräns.
Går att se på de annonser som säljer byggavfall som ved…
 
M
Appendix Appendix skrev:
Kan även tillägga att just nu är nog sämsta tiden någonsinn att köpa kaminer eller nått som överhuvudtaget kan eldas i.

det är panik bland folk och priserna är långt över rimlighetens gräns.
Går att se på de annonser som säljer byggavfall som ved…
Du har nog helt rätt i detta. Det verkar också som att leveranstiderna för nya kaminer skjutit i höjden så även detta lär påverka begagnatprislistan. Tack för era synpunkter!
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Den där går att reparera och är värd att reparera.

Enklaste settet är att leta efter en annan kasserad vedspis av samma modell. En som är sprucken någon annanstans. Sedan plockar man framsidan av den och sätter dit. De där Norrahammar spisarna är vanliga.
Själv har jag tyvärr bara Högfors delar i lager men någon annan har säkert Norrahammar.
Världen är full av korkskallar som kastar bort nästan hela vedspisar för att en eller två viktiga delar är förstörda. 15 euro stycke brukar jag betala för dem. Av två söndriga får man ofta en hel. Du har redan den ena.

Annars går det att hårdlöda. Nickelsvetsning kan lyckas men eftersom järnet är urkolat så misslyckas det ofta.

Det ser ut som om du behöver nya brännjärn i eldstaden också. Sådana nytillverkar Bröderna Bäcklund i Korsnäs i Finland. Annars kan du svetsa ihop dem själv av hardox plåt som brukar gå att få tag på billigt i form av restbitar från tillverkning av grävmaskinsskopor.
 
Redigerat:
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.