LoweW
Behöver borra och gänga ett hål som passar denna manometern. Enligt specen är det en R 1/4” gänga men jag blir inte klok på vilken jag ska köpa. Hittade en hemma som var rätt diameter men delningen(?) var fel.

Om någon vet tar jag tacksamt emot en länk till gängtappen.
 
  • Däcktrycksmätare och måttband som mäter ett däckventilens gänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW LoweW skrev:
Behöver borra och gänga ett hål som passar denna manometern. Enligt specen är det en R 1/4” gänga men jag blir inte klok på vilken jag ska köpa. Hittade en hemma som var rätt diameter men delningen(?) var fel.

Om någon vet tar jag tacksamt emot en länk till gängtappen.
Ser ut som rörgänga G1/4" då borde bli 11.8 borr och tapp G 1/4"
 
Redigerat:
LoweW
V växelventil skrev:
Ser ut som rörgänga G1/4" då borde bli 11.8 borr och tapp G 1/4"
Toppen! Så denna borde fungera?
 
  • Skärmdump av en produktbeskrivning för en handgängtapp på en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW LoweW skrev:
Toppen! Så denna borde fungera?
Japp och du kan ju mäta stigningen ca 25.5/19 så blir det 1.33(avrunda) eller diametern på manometer gängan ca 13mm utvändigt.
 
C
Det kanske är en synvilla, men är inte gängan konisk?
Vilket antyder R1/4"(?) vilket också är det som står i produktbeskrivningen.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det kanske är en synvilla, men är inte gängan konisk?
Vilket antyder R1/4"(?) vilket också är det som står i produktbeskrivningen.
Japp vet tusan var G kom ifrån.R1/4"ska det vara.Konstigt stod G1/4 först från jula.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Haha skönt att det inte bara är jag som blandar ihop saker :rofl:

Skulle någon av er ha möjlighet att länka en man kan köpa? Har försökt leta själv men hittar ingen då Google verkar tro att 1/4 referar till bitstorleken :sweat:
 
C
Hur som helst är det en j-kla djungel med rörgängor. För mig blir det alltid fel varenda gång. Ibland flera gånger på raken. Som lök på laxen finns det också manometrar med M12x1,5 :mad:
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Haha skönt att det inte bara är jag som blandar ihop saker :rofl:

Skulle någon av er ha möjlighet att länka en man kan köpa? Har försökt leta själv men hittar ingen då Google verkar tro att 1/4 referar till bitstorleken :sweat:
Fråga är gängan trasig eftersom du ska gänga om.Koniska gängtappar är inte direkt gratis.
 
LoweW
V växelventil skrev:
Fråga är gängan trasig eftersom du ska gänga om.Koniska gängtappar är inte direkt gratis.
Ska provtrycka vattenledningar jag själv kopplat. Har allt jag behöver för att provtrycka med luft men vill koppla in en manometer för säker mätning.

Fick förslaget att bara gå efter manometern på tryckluftpistolen men tycker att kontakten mellan pistolen och nipplan skulle bli en för stor felkälla. Litar mer på en ordentligt ditskruvad manometer.
 
Är det inte bättre att köpa rördelar och bygga ihop något då?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte bättre att köpa rördelar och bygga ihop något då?
Som vad? :geek: Jag kan definitivt ha fått tunnelseende på detta problemet så jag är öppen för förslag.
 
Gängtappen du länkar till högre upp kommer funka. Borra bara med rätt diameter på borret först. Cylindrisk invändig gänga funkar fint till konisk utvändig gänga. Det är samma stigning och profil. Så det ska täta i själva gängan. Men gängtätning kan vara bra ändå för att det inte ska smygläcka luft.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
NPT och G / R gängor är tyvärr inte kompatibla. Men har du en bild på vart du vill sätta manometern så kan jag hjälpa dig hitta lämplig rördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.