M Myckling skrev:
Förstår att du ser det så. Själv är jag helt övertygad om att om situationen vore den omvända, dvs att det var elområde 1 som drabbats av de höga priserna hade frågan om ersättning till kunderna varit en ickefråga.
I övrigt håller jag med om att vi först och främst behöver minska förbrukningen. Oavsett vilken modell att lindra effekterna för konsumenterna som man väljer kommer den aldrig bli helt rättvis.
Jag är inte lika övertygad om att elområde 1 hade tyckt att det vore ok om elområde 4 hade fått nollfakturor eller pengar tillbaka när de betalt 7-8000/mån efter subvention. Men hur som helst så måste det nya stödet uppmuntra till att nå minst 10% besparing av konsumtion.
 
  • Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Tycker det är ännu mer orimligt att subventionera elbils laddning som jag dessutom redan varit med och betalt inköpspriset på. Inför straffskatt på elbilar så kan det bekosta en del av el bidraget.
Elbilssubventionerna är ju en miljöpolitisk åtgärd för att snabba på omställningen. Håller med om att det är skevt att subventionera den elkostnaden i dagsläget, inget jag föreslår. Däremot är det miljömässigt rätt att elda olja i karlshamn för att driva elbilar, jämfört med att tanka bensin eller diesel i bilen direkt, bättre verkningsgrad och rening.
Ditt förslag att straffskatta elbilar förstår jag inte över huvudtaget, av vilken anledning?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Bara för att man beskattas mer betyder inte det att man ska få tillbaka lika stor del i subventioner som el, rot och rut. I så fall kan vi skippa all skatt?
Skatter är till för att det ska finnas en grundtrygghet för alla med välfärd.
Sa jag det någonstans?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Jag har alltid antagit att det är många som skulle det. Jag pluggade till ingenjör för att kunna jobba med sånt som intresserar mig. Det hade jag gjort även om jag tjänade lika mycket som utan examen. Det finns så mycket mer än pengar som kan skilja mellan yrken. Arbetsmiljö, -villkor, anställningstrygghet. Det kan vara en otrolig skillnad mellan den tillfredsställelse jobbet ger.
Jag är övertygad om att det skulle vara betydligt färre när det kan handla om miljonbelopp i förlorad inkomst + lån under studietiden.
 
Unikt namn
L Lakritsianen skrev:
Många har inga besparingar alls för de har låga löner eller höga hyror.
Ja det är synd att vi gått från att spara till konsumption till att låna för konsumption.

Att i praktiken leva på/av morgondagens förväntade inkomst är inte sunt och straffar sig nu. Det är väldigt synd att de låga räntorna och subventioner uppmuntrat ett sådant beteende i över ett årtionde.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
...att den måste inkomstbeprövas annars kommer hela Sveriges välfärd raseras för att vissa vill behålla sitt bekvämliga liv! Ska vi andra straffas?
Vilken brytpunkt skulle du vilja ha för inkomstprövningen? Alltså hur lite ska man ha i inkomst för att få bidrag eller hur mycket ska man tjäna för att inte få ta del av olika subventioner?

Ska bara de som bor i hyresrätt få bidrag och subventioner eller tycker du att BR- och villaägare ska få bidrag och subventioner om de bara tjänar tillräckligt lite?

Ska bostadsort, alltså var i landet man bor, ha någon betydelse för inkomstprövningen? Ska vissa adresser få mer bidrag, andra mindre?

Ska de som har kapital sparat få mindre och de som har 0 kronor på kontot få mer bidrag/subventioner?
 
Redigerat:
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Skatt på arbete i Sverige är visserligen ganska hög, men man får också mycket för pengarna. Men vad gäller skatt på kapitalinkomster där är vi nästan världsledande. Få västländer har skapat så många miljardärer per capita som Sverige. Min personliga åsikt är att dessa, på riktigt rika (ej dyr-bostad-med-lånade-pengar-rika) gott kan bidra lite mer
fast det finns många länder med lägre skatt fast bättre sjukvård bättre skolor och så vidare mer skatt betyder inget idag
 
  • Gilla
  • Älska
Sigfrid och 6 till
  • Laddar…
M
L Lakritsianen skrev:
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Jag håller med om att det lite överdrivet att ta med både poolen, sommarstugan och båten när man reser kors och tvärs i världen! Gör man det behöver man inga extra bidrag!
 
  • Haha
  • Gilla
MiaV och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
fast det finns många länder med lägre skatt fast bättre sjukvård bättre skolor och så vidare mer skatt betyder inget idag
Karolinska ligger iaf på plats 8 över världens bästa sjukhus och bäst i norden (2022) och generellt ligger vi på plats 10 enlig HAQ index. Dock finns det såklart massa att göra och får vi bort alla köer så lär vi klättra uppåt igen. Dessutom behöver man ingen försäkring a 5000 i månaden som i USA
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Det finns inget smidigt sätt att fördela helt rättvist. Absolut enklast är att sätta ett tak på priset per kWh oavsett förbrukning som är tillräckligt lågt för att utsatta hushåll inte ska drabbas av fattigdom och företagen slås ut eller behöver höja priser så inflationen sticker iväg ännu mer, men att det också är tillräckligt högt för att man inte ska sätta på infravärme hela vintern för att det är nice att sitta på altanen när det snöar ute…

Då blir det åtminstone inte som förra vändan att man kan få en massa pengar även om man har 30öre/kWh i SE1 eller att man vill få tillbaka max genom att konsumera mer om man har bundet lågt pris.
 
  • Gilla
Frida Källgren och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Man når ingen politisk framgång genom att utföra rättvis ekonomisk politik.

Bränslesubventionerna gynnar brett alla oavsett behov av varken bil eller pengar, som rika Djursholmares dollargrin eller husbilsmänniskors soppabrännande. Tusenlappen till alla bilägare (som tack och lov röstades ner) hade även vi med elbil fått, trots att vi inte har något behov av den. Sedan gammalt är det mesta i boendesvängen riktad till egnahemsägare, RUT, ROT, ränteavdrag m.fl. går rakt in i medelklass++ medans medlemmarna i Hyresgästföreningen får bara se falukorv på TV.

Ser därmed absolut ingen som helst anledning till att elsubventionerna skulle utformas med någon rättvis riktverkan. Uppvärmda utomhuspooler och fyrahundra kvadrats boytor blir rätt gnälliga och sådant kommer märkas i nästa val, som ännu kommer att präglas av Europas energikris.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag håller med om att det lite överdrivet att ta med både poolen, sommarstugan och båten när man reser kors och tvärs i världen! Gör man det behöver man inga extra bidrag!
Bättre att försöka lösa det redan vid elproduktionen/elbolagen istället och inte hålla på med bidragen över huvud taget. Bidrag som bara hamnar i elbolagens fickor.

Bättre att de rika får behålla sina pengar och spendera dem på pooler, sommarstugor och resor istället.
Vilka är det som installerar och servar pooler, bygger eller renoverar sommarstugor eller som jobbar på resebolagen. Jo medelklassen. Bättre att pengarna spenderas på rätt ställen.
 
  • Gilla
  • Haha
Ants och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Jag ser fram emot elsubventionerna. De blir ett bra tillskott till semesterkassan till sommaren.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Iggmo och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Karolinska ligger iaf på plats 8 över världens bästa sjukhus och bäst i norden (2022) och generellt ligger vi på plats 10 enlig HAQ index. Dock finns det såklart massa att göra och får vi bort alla köer så lär vi klättra uppåt igen. Dessutom behöver man ingen försäkring a 5000 i månaden som i USA
först bor inte alla i stockholm sen är dom rankingen lite miss visande på många punkter tar inte med vänte tider och annat och det finns många andra länder en usa vet inte riktigt vart du fick det ifrån men okej

om man nu inte bor i stockholm så kan du glömma dom där listorna helt
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
först bor inte alla i stockholm sen är dom rankingen lite miss visande på många punkter tar inte med vänte tider och annat och det finns många andra länder en usa vet inte riktigt vart du fick det ifrån men okej

om man nu inte bor i stockholm så kan du glömma dom där listorna helt
Nejdå, små sjukhus på landsbygden är nedlagda så alla mer komplicerade ärenden sköts på karolinska.
 
  • Haha
MiaV och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.