Jag är otroligt less på vår spis. Av olika skäl.
Nog om det.

Har hittat en "ny" som vi tycker skulle vara perfekt.
Blir bara lite brydd över effekten, kan detta verkligen stämma?

Närbild på en ugnspersonsetsikette som visar tekniska specifikationer för olika värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter ju som att det snubblats på matematiken där.. Kan det vara något om avgiven värmeeffekt kontra ren elförbrukning..?

14kW är ju mer än vad många elpatroner ligger på för uppvärmning av ett helt hus..
 
A
detta stämmer bra
den sk snbbplattan Höger fram är 1200W
storas stekplatan 2300W
och sen två dubbelzoner så allt är helt okay

avsäkras lätt som vanligt på 3*16A
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag installerade en trefas-spis med liknande effekter på zonerna i hällen, sedan är det en ugn på 77 liter: maxeffekt är 9,5 kW enligt specifikationen. Möjligt att det drar upp maxeffekten litet om man har två ugnar som i detta fall. Nu är det väl inte så troligt att man kör allt på spisen på max samtidigt så det blir knappast problem att köra på 3x16A.
 
V Vardagsrum skrev:
Kan det vara något om avgiven värmeeffekt kontra ren elförbrukning..?
Vad är skillnaden mellan dessa?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ok.. så tillverkaren räknar med att ingen drar på fel kombination på max samtidigt då. Ja det funkar väl.

Den vist vi såg med denna är att den har dubbla ugnar.
Det har vi saknat många gånger.


En fråga. Om man skulle vilja faskompensera lite.
Vi har en fas som är mer utsatt än övriga två.

Hur kan man avgöra fasbelastningen per fas på spisen?

Har försökt att hitta schema på det på nätet...
 
Visst, ska man dimensionera strömförsörjningen efter max så är det ju 3x20A och motsvarande grövre ledningar. Men som sagt, onödigt eftersom ingen någonsin kommer att köra samtliga hällzoner på max samtidigt som man kör båda ugnarna på max med grillelement aktiverat.
 
MultiMan
Min gamla spis är på runt 11kW, körs med 3*10A, 400V. Aldrig lyckats bränna en säkring trots alla fyra plattor + varmluftsugn på samtidigt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min gamla spis är på runt 11kW, körs med 3*10A, 400V. Aldrig lyckats bränna en säkring trots alla fyra plattor + varmluftsugn på samtidigt.

Ojj! Imponerande.
Då kan jag nog lugnt köpa denna.
 
Tack för alla svar!
Känner mig trygg med att det kommer att fungera.

Frågan kvarstår dock var jag kan hitta schema på hur elementen i spisen är kopplad på de olika faserna.
Den minst belastade vill jag koppla mot den högst belastade fasen i huset.

Måste jag koppla in och testa med tångamperemeter?
 
Inget att tveka på vad gäller effekten, 3x16A räcker och blir över.
 
Magnus E K
Håller med. Det som står på typskylten är vad den drar om allt är på max samtidigt och det är det aldrig i praktiken, även om man lagar mat på alla fyra plattorna och kör ugnen. Och även om det är det (man startar allt samtidigt) så klarar säkringarna viss överlast en begränsad tid.
 
Det blir lite kontraproduktivt att ha en avancerad spis med mycket funktioner och ha låg effekt..........Då blir det åt andra hållet istället som en annan tråd visar på. Då slår spisen bakut och begränsar funktionen på funktionerna istället. Och så tycker man att allt är fel för det också.....
14kW är som sagt inte nå speciellt om man har flera ugnar och rejäla plattor.
 
S Stefan1972 skrev:
Det blir lite kontraproduktivt att ha en avancerad spis med mycket funktioner och ha låg effekt..........Då blir det åt andra hållet istället som en annan tråd visar på. Då slår spisen bakut och begränsar funktionen på funktionerna istället. Och så tycker man att allt är fel för det också.....
14kW är som sagt inte nå speciellt om man har flera ugnar och rejäla plattor.
Nu är den där spisen inte speciell avancerad. Det är en gammal modell (vi hade en liknande köpt 2002). Den ena ugnen är liten och den andra normalstor, vi körde aldrig (!) båda samtidigt
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är skillnaden mellan dessa?
ingen
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.