G Gabbe1 skrev:
"Ladda" plattan med relativt hög effekt på nätterna när elen är billigare och låt den stora betongmassan fungera som ackumulator.
Vore det inte bättre att sätta in en riktig ackumulatortank då?
 
L lat skrev:
Vore det inte bättre att sätta in en riktig ackumulatortank då?
Det kan ju vara ett alternativ, men bättre vet jag inte. En acktank tar mycket plats och kostar att köpa och installera.

Om vi går tillbaka till TS frågeställning så kan jag bidra med hur JAG tänkt när vi nu bygger ett mindre (ca 100m2 boyta) välisolerat (fritids)hus i Norrland. Jag har valt att värma med ingjuten golvvärme och elpatron. Dels för att det är låg installationskostnad och dels för att det tar väldigt liten plats. Planen är att köra hög effekt (6kW) 2-3 timmar efter midnatt varje dygn.
Återstår att se hur min plan visar sig funka i verkligheten.
 
Redigerat:
G Gabbe1 skrev:
Det kan ju vara ett alternativ, men bättre vet jag inte. En acktank tar mycket plats och kostar att köpa och installera.

Om vi går tillbaka till TS frågeställning så kan jag bidra med hur JAG tänkt när vi nu bygger ett mindre (ca 100m2 boyta) välisolerat (fritids)hus i Norrland. Jag har valt att värma med ingjuten golvvärme och elpatron. Dels för att det är låg installationskostnad och dels för att det tar väldigt liten plats. Planen är att köra hög effekt (6kW) 2-3 timmar efter midnatt varje dygn.
Återstår att se hur min plan visar sig funka i verkligheten.
Där hade det kanske varit bättre med en LLVP istället. Du får väl nästan 2st för kostnaden din elvärme har?
 
Dröm uppvärmningen i Norr:
Isolerad platta. Vattenburen Golvvärme ej injuten.
2-rörssystem till radiatorer under fönstren. ( det upplevs lätt dragit även med isolerglas då det är -30 ute )
Bergvärme.
FTX.
Vattenmantlad kamin
500-1000L acktank

Dröm uppvärmningen i Söder:
Isolerad platta. Vattenburen Golvvärme ej injuten.
Luft/vatten pump
FTX.
Vattenmantlad kamin
500-1000L acktank

För automatiseringen kör man HA.
Knx för dyrt och krångligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Planen är att köra hög effekt (6kW) 2-3 timmar efter midnatt varje dygn.
Och hur långt tror du det räcker?

Vi antar att du behöver 50W/m² vid -18⁰ (rätt normalt effektbehov), huset är 100m².
Då behöver huset i sig 5kW, du hade 6kW tillgängliga, det betyder att du lyckas lagra 1kWh per timme, totalt 3kWh, alltså minde än en timmes behov.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Där hade det kanske varit bättre med en LLVP istället. Du får väl nästan 2st för kostnaden din elvärme har?
Nja, är de så billiga?
Jag har betalat 12245kr för allt som rör golvvärmen och elpannan.
Jag övervägde LLVP men vill gärna slippa fula installationer både utvändigt och invändigt, samt allt som genererar det minsta oljud är totalt svartlistat i detta bygge.

L lat skrev:
Och hur långt tror du det räcker?
Vi antar att du behöver 50W/m² vid -18⁰ (rätt normalt effektbehov), huset är 100m².
Då behöver huset i sig 5kW, du hade 6kW tillgängliga, det betyder att du lyckas lagra 1kWh per timme, totalt 3kWh, alltså minde än en timmes behov.
Min plan är att det ska räcka dygnet runt när huset är obebott och vi håller 13-15º grader invändigt. När vi är på plats ska vi elda i kaminen.

Kanske är naivt planerat, men vi har försökt bygga ett energieffektivt hus, mycket isolering, vart mycket noga med vindduk och diffspärr samt köpt fönster som håller "passivhuskvalitet".
 
G Gabbe1 skrev:
Nja, är de så billiga?
Jag har betalat 12245kr för allt som rör golvvärmen och elpannan.
Jag övervägde LLVP men vill gärna slippa fula installationer både utvändigt och invändigt, samt allt som genererar det minsta oljud är totalt svartlistat i detta bygge.



Min plan är att det ska räcka dygnet runt när huset är obebott och vi håller 13-15º grader invändigt. När vi är på plats ska vi elda i kaminen.

Kanske är naivt planerat, men vi har försökt bygga ett energieffektivt hus, mycket isolering, vart mycket noga med vindduk och diffspärr samt köpt fönster som håller "passivhuskvalitet".
Kan nog tyvärr garantera att det inte räcker.
Även om du bygger ett så välisolerat hus som mitt (kräver ung 22-25W/m² vid -20⁰), och du håller runt 13⁰ inomhus så skulle det bli gränsfall.
Jag har 345mm isolering i vägg, 5-600 i tak, 300 under plattan men iofs bara 2-glas "lågenergi fönster 1,0 i U-värde.
 
G Gabbe1 skrev:
"Ladda" plattan med relativt hög effekt på nätterna när elen är billigare och låt den stora betongmassan fungera som ackumulator.
Men TS vill ju vara utan vida beroende av el om man läser tråden, då är väl en elberoende lösning med hög effekt inte aktuell i detta fall?
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Ja ett smart hem vore dumt att inte även tänka hela tanken kring. KNX är kanske att föredra i detta fall. Eller vill man bygga med ett mer öppet system?



Så sant, och det är ju drömsystemet jag skulle vilja designa när jag isf ändå skulle bygga från grunden.
Fabrikatsobunden standard med 500 tillverkare, 8000 produkter, gateways till alla möjliga andra system och där allt konfigureras I ett gemensamt program skulle jag kalla för ganska öppet system. ;)
Med nya IoT-standard med öppna API:er m.m. så blir det snart ännu mer öppet.

Bygger man nytt hus med offgrid-möjlighet så kan man med fördel använda KNX för att automatiskt sätta huset I ett "sparläge" vid strömavbrott som stänger av allt förutom det mest vitala som cirkulationspumpar, kyl & frys, utvald belysning, spis m.m. så inte elpatronen i värmepumpen suger ur batterierna av misstag. :rofl:

//Patrik
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Välisolerat hus med 35º i framledning till golvvärmen?
Min erfarenhet är att det räcker med 25º i framledning om slingorna ligger på c-c 30cm i betongplattan i ett nybyggt välisolerat hus i Norrland.
Även vid DUT?
Men ju lägre desto bättre förstås.
 
Vad skulle skälet vara att inte gjuta in vattenburen golvvärme i isolerad platta?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Detta är som sagt ett tankeexperiment. Men för att utveckla det vidare så går mina funderingar kring att skapa ett effektivt boende för mig och min familj (tre små barn, men som kommer bli stora, därav 200m2) Utanför detaljplanerat område, egen brunn, effektiv uppvärmning, solceller etc. gas/el spis etc. Men jag ville hålla denna tråd till själva uppvärmningen. Hur designar man ett effektivt uppvärmningssystem i ett nybyggt hus, helst utan att vara vida beroende av el
Till att börja med, 200 kvadratmeter är ett stort hus åt 5 personer, varav 2 förmodligen har gemensamt sovrum. Är det behöver eller villhöver med en så rejält tilltagen boyta?

Det finns olika vägar att uppnå det du önskar. Rent av olika filosofier. Det går absolut att ha ett hi-tech smart hem med värmepump och solceller, prisanpassning och batteribackup (eller elverk). Du ser på prognosen att det ska bli kallt imorgon, och därför klickar du i din app att värmepumpen ska jobba lite extra inatt. Under ett längre strömavbrott blir det småkallt i huset, även om det ska vara välisolerat. De tänkta solcellerna ger sällan så mycket under vintern.
Eller väljer ni en lösning med eldstäder med stor värmelagrande massa, och/eller ett vattenburet värmesystem med vedpanna, kanske kombinerat med solfångare för gratis varmvatten under sommarhalvåret. En vedspis är perfekt elfri matlagning och bakning under strömavbrottssäsongen. Här består styrautomatiken av att du ser på prognosen att det ska bli kallare imorgon, så då bär du in lite extra ved idag.
Till vattnet grävd brunn med handpump som backup om strömmen går. En elektrisk vattenpump drar mycket av reservkraften!
Avlopp med 3-kammarbrunn och infiltration i sluttning, så vattnet rinner till infiltrationen utan pumpar.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Betongplatta med golvvärme och FTX plus bergvärmepump är det mest energieffektiva. Gör av med ca 3500kwh per år på uppvärming och varmvatten.
 
Passivhus med en eldstad för nödlägen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Passivhus med en eldstad för nödlägen.
Finns det eldstäder/skorstenar som går att montera tillräckligt lufttätt för att kunna monteras i ett passivhus? Vilket märke/modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.