E EriPhi skrev:
Du ska nog inte oroa dig för topparna, för jag tror det går upp och ner så, utan att det bör finnas längre perioder av relativt låg fuktighet som torkar ur vinden. Man kan nog bli tokorolig av att förstå hur det verkligen pendlar när man inte visste om det förut.

Men är du nöjd med enheten? Som du kanske såg, så hittade jag två andra som kanske kunde vara intressanta i tidigare inlägg.
Är mycket nöjd med den. Bra pris, och oväntat smidig att använda med tydlig data. Notera att den använder blåtand och inte wifi så man behöver vara några meter ifrån den för att kunna ta emot uppdaterad info. Är så nöjd med den att jag är sugen på att köpa fler, men vet inte vad de ska användas till :)
 
  • Gilla
EriPhi
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Kan knappast tänka mig att det är en firma som har koll på isolering och hur man ska göra. Isolering ska hållas luftig och inte pressas ihop.

Frågan är ju om dom har koll på resten om dom inte vet en sådan enkel regel?

Sen i frågan om ev fukt efter isoleringen så kan ni ju alltid slänga upp en enklare utsugfläkt på ena gaveln för att få bättre cirkulation.

Sen kan ni ju även låta landgången ligga kvar och bygga en ny ovanför isoleringen sen om ni vill ha 50cm överallt. Dvs "isolera in" den befintliga landgången, men bäst är ju naturligtvis att ta bort den om ni har möjligheten.
Hej!

Vi tror att de har bra koll (det är Eniva www.isolerproffs.se)

Problematiken är att om man behåller gången och inte suger ut kutterspånet så finns det troligen en luftficka mellan kutterspånen och gången där fukt kommer samlas och senare ställa till problem.

Därför är min grundfråga:

Vad jag undrar över är om packad ull av cellusosa har högre isoleringsförmåga än opackad. Det vill säga kan 15 packad ull av cellulosa vara bättre än 15 cm av opackad ull? Eller kan 15 cm packad ull komma i närheten i isoleringsförmåga av cirka 50 cm av opackad ull?

Tack för att du svarade, värdefullt med alla olika vinklingar man får på ens utmaningar :)
 
Tomture61
E EriPhi skrev:
Hej!

Vi tror att de har bra koll (det är Eniva www.isolerproffs.se)

Problematiken är att om man behåller gången och inte suger ut kutterspånet så finns det troligen en luftficka mellan kutterspånen och gången där fukt kommer samlas och senare ställa till problem.

Därför är min grundfråga:

Vad jag undrar över är om packad ull av cellusosa har högre isoleringsförmåga än opackad. Det vill säga kan 15 packad ull av cellulosa vara bättre än 15 cm av opackad ull? Eller kan 15 cm packad ull komma i närheten i isoleringsförmåga av cirka 50 cm av opackad ull?

Tack för att du svarade, värdefullt med alla olika vinklingar man får på ens utmaningar :)
Som ngn påpekade förut , ihoptryckt / packad isolering isolerar sämre .
Cellulosa isolering är mer rätt till ditt hus när du ej har ngn fuktspärr .
Den är tyngre men har en bättre ljudisolerande egenskap (y)
Oavsett vilken sorts isolering så ska den ej packas / tryckas ihop , det är den stillastående luften i isoleringen som isolerar kyla / värme .

Gör rätt från början så slipper du göra om det , blir billigast så ;)
 
Du kommer nog aldrig under isoleringsförmågan hos luft på 0.026, så packat kan aldrig bli bättre.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som ngn påpekade förut , ihoptryckt / packad isolering isolerar sämre .
Cellulosa isolering är mer rätt till ditt hus när du ej har ngn fuktspärr .
Den är tyngre men har en bättre ljudisolerande egenskap (y)
Oavsett vilken sorts isolering så ska den ej packas / tryckas ihop , det är den stillastående luften i isoleringen som isolerar kyla / värme .

Gör rätt från början så slipper du göra om det , blir billigast så ;)
Hej! Jag har pratat med en leverantör - Icell - som förklarade att de packade tätt i väggar där jag förstod att det var viktigt för att materialet inte skulle sjunka ihop, och att det ändå isolerade bra. Men jag har inte fått fram något mer ska jag säga "vetenskapligt" underlag för detta. Har även sökt en annan leverantör av cellulosa-ull för att få reda på det. Återkommer när jag vet mer. Och tack för bollande :)
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Du kommer nog aldrig under isoleringsförmågan hos luft på 0.026, så packat kan aldrig bli bättre.
Hej! Jag har pratat med en leverantör - Icell - som förklarade att de packade tätt i väggar där jag förstod att det var viktigt för att materialet inte skulle sjunka ihop, och att det ändå isolerade bra. Men jag har inte fått fram något mer ska jag säga "vetenskapligt" underlag för detta. Har även sökt en annan leverantör av cellulosa-ull för att få reda på det. Återkommer när jag vet mer. Och tack för bollande :)
 
E EriPhi skrev:
Hej! Jag har pratat med en leverantör - Icell - som förklarade att de packade tätt i väggar där jag förstod att det var viktigt för att materialet inte skulle sjunka ihop, och att det ändå isolerade bra. Men jag har inte fått fram något mer ska jag säga "vetenskapligt" underlag för detta. Har även sökt en annan leverantör av cellulosa-ull för att få reda på det. Återkommer när jag vet mer. Och tack för bollande :)
Ser man på utdraget här, så för hålrum i vägg och tak, så packas det tätt (källa
https://icell.se/wp-content/uploads/Produktblad_iCell_lösull_200625.pdf)

Tabell med tekniska egenskaper för isolering i vägg och tak samt dess densitet och standarder.
 
E EriPhi skrev:
Hej! Jag har pratat med en leverantör - Icell - som förklarade att de packade tätt i väggar där jag förstod att det var viktigt för att materialet inte skulle sjunka ihop, och att det ändå isolerade bra. Men jag har inte fått fram något mer ska jag säga "vetenskapligt" underlag för detta. Har även sökt en annan leverantör av cellulosa-ull för att få reda på det. Återkommer när jag vet mer. Och tack för bollande :)
Ser man detta produktblad, så kan det packas tätt i hålutrymmen:
https://icell.se/wp-content/uploads/Produktblad_iCell_lösull_200625.pdf

Tekniska egenskaper ur produktblad för lösullsisolering, inklusive densiteter och ISO-standard.
 
Tomture61
Lösullen sprutas in med luft till en önskad densitet .
Inte packas tätt .

Saxat från produktbladet :
Användning och installation
Installation av lösullsisolering ska utföras av
behörig installatör med rätt utrustning och
erfarenhet. Lösullen trycks torr till en viss den-
sitet i slutna konstruktioner. Isoleringsskikten
skapas utan skarvar och fyller ut effektivt. Mot
innerutrymmet installeras en ångbroms som
klimatskärm.
 
F Förrådsbo skrev:
Hej,

Jag har nyligen tilläggsisolerat med cellulosa ca 250mm i hus från -44 med självdrag där det sedan tidigare fanns ca 15cm spån och ingen ångspärr. Ångrar förstås att jag inte kollade luftfuktigheten innan tilläggsisoleringen gjordes, men har iaf bra koll nu med hjälp av den här:

[länk]

Är ärligt talat lite nervös nu då luftfuktigheten toppar under förmiddagen på runt 70-75%, men sjunker snabbt när solen värmer på därefter. Hur det ska bli om några veckor när det är 5 grader varmt dygnet runt och duggregn återstår att se. Dygnsmedel ligger däremot runt 60%. Vilket värde tror ni bör beaktas mest?
Står inför ett beslut om jag ska göra något väldigt snarlikt din tilläggsisolering. Hur är din uppfattning, även om det är tidigt, efteråt? Har du hunnit dra någon slutsats om effekt?
 
F fridde skrev:
Står inför ett beslut om jag ska göra något väldigt snarlikt din tilläggsisolering. Hur är din uppfattning, även om det är tidigt, efteråt? Har du hunnit dra någon slutsats om effekt?
Hej!

Har inte genomfört detta än, men troligen är detta något av det billigaste sättet som man både enklast och snabbast kan spara energi och minska sin elförbrukning. Detta bekrfätas av flera.

Vad som är knepigt är verkar vara två saker:

1. Att man lätt kan skapa fuktproblem

2. Oseriösa leverantörer. Vi hade en hos oss som hävdade att vi hade vitmögel och borde fixa det ena och det andra ... vilket till slut skulle ha kostat oss över 250 000.

Så, bra om du låter någon göra en utredning och ser till att du får besök av minst två olika leverantörer. I vårt fall kom de med två rejält olika åtgärdsplaner, där den ena nog får sägas ha varit oseriös och hiskeligt dyr. Hade vi inte undersökt så mycket som vi gjort och gör här, så skulle vi lätt ha kunnat accepterat deras lösning och kanske till och med ha skapat allvarligare problem än de vi har nu.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lösullen sprutas in med luft till en önskad densitet .
Inte packas tätt .

Saxat från produktbladet :
Användning och installation
Installation av lösullsisolering ska utföras av
behörig installatör med rätt utrustning och
erfarenhet. Lösullen trycks torr till en viss den-
sitet i slutna konstruktioner. Isoleringsskikten
skapas utan skarvar och fyller ut effektivt. Mot
innerutrymmet installeras en ångbroms som
klimatskärm.
Ja, de kommer spruta in den men som man gör i "hålutrymmen" och då blir det hög densitet på den. Logiken verkar vara att lösull i vanliga fall sjunker ihop, så om man inte packar den som i faktabladet, så kommer det uppstå hålutrymmen när den sjunker ihop ...
 
Tomture61
E EriPhi skrev:
Ja, de kommer spruta in den men som man gör i "hålutrymmen" och då blir det hög densitet på den. Logiken verkar vara att lösull i vanliga fall sjunker ihop, så om man inte packar den som i faktabladet, så kommer det uppstå hålutrymmen när den sjunker ihop ...
Har vit glasull på min vind , har legat där i 14 år utan att sjunka ihop .
Däremot där jag har varit tvungen att ta bort isoleringen och lagt tillbaks den är ytan lägre .
 
Det jag tycker är svårt i detta är att se igenom säljpratet och förstå vad den verkliga besparingen rimligen kan bli. Hur tänker ni andra kring detta?
 
Tomture61
Vintern 2010 så var min ö-våning helt oisolerad . Mellanbjälklaget hade 200 mm lösull , öppet uppåt .
Trapphålet täkt med plast , skivor + cellplastskivor .
Skillnaden när ö-våningen var isolerad blev 3662 kwh mindre el .
Före 15439 kwh , efter 12049 kwh .
OBS ö-våningen enbart isolerad , ingen uppvärmning .

Huset är vell skapligt modernt ang isolerstandard .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.