Hej, igår var det varmt vid fönstret där jag brukar sitta och varmt i bilen på eftermiddagen men glasburken med vatten jag satte ut i solen upplevde jag inte hade värmts upp. Det jag vill göra är att värma upp vatten ute när det är soligt och sen ta in i huset på kvällen. Hur löser jag detta? Tänker också att jag skulle vilja förvärma luften till luft luft värmepumpen med sol. Skulle detta kunna ske med nån form av låda runt luft luften? Det är uppenbart att där är massor av gratis energi på söder sidan av huset i form av sol och jag har gott om tid att flytta in den i huset, frågan är bara hur jag gör detta? Ska man kanske stänga in burken/burkarna med vatten i nån större låda som vindskydd och vad bör då denna låda vara av för material? Alltså glas verkar ju funka bra för att värma bilen så konceptet är ju i princip beprövat men det är nåt jag missar uppenbarligen. Känns som frågorna verkligen är av noob karaktär men men :).
 
Bygg ett växthus runt huset. Ingen låda kring VP iaf..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det blir att bära mycket vatten om det skall löna sig.... Men en frigolitlåda klädd invändingt med svart material som man kan ställa ner dunkar med vatten i borde funka. Som lock borde isolerglas vara bäst, kanske går att plocka upp ett par kasserade fönster.

Men är som sagt ingen större ide. Säg att du lyckas värma upp vattnet i lådan till 80grader som du tar in och låter svalna till 20, då behöver du 15l för att tjäna en kWh.

Värmer du till 50 grader, vilket nog är rimligare under vintern så behöver du 30l.

edit: fel i beräkning
 
Redigerat:
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
Googla på luftsolfångare
 
  • Gilla
tslabot och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det blir att bära mycket vatten om det skall löna sig.... Men en frigolitlåda klädd invändingt med svart material som man kan ställa ner dunkar med vatten i borde funka. Som lock borde isolerglas vara bäst, kanske går att plocka upp ett par kasserade fönster.

Men är som sagt ingen större ide. Säg att du lyckas värma upp vattnet i lådan till 80grader som du tar in och låter svalna till 20, då behöver du 15l för att tjäna en kWh.

Värmer du till 50 grader, vilket nog är rimligare under vintern så behöver du 30l.

edit: fel i beräkning
Många tack, det var just råd liknande ditt jag efterfrågade, ska prova detta när jag anskaffat lämpligt material. Du skrev att beräkningen är fel, menar du beräkningen gällande att 30l ger en kwh? Iallafall skulle jag vara väldigt nöjd om jag kan uppnå 1 kwh per 30l. Alltså funkar detta vore det helt otroligt!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Googla på luftsolfångare
Har googlat mycket på dem senaste dagarna, problemet verkar vara att det finns stor risk för att det blir fukt i övergången genom väggen vilket skulle kunna vara dåligt för inomhusluften. Möjligtvis att man skulle kunna byta övergången med jämna mellanrum eller göra rent men det var när jag funderade runt detta jag kom på att det borde vara bättre att helt enkelt samla in värmen ute och bära in den. Då slipper jag risken för fukt, kan placera solupptagarna optimalt, kanske även flytta dem efter solens rörelser, kan utöka systemet till hela trädgården i princip och investeringen mindre.
 
Mycket bära blir det…

Teoretiskt kan du tex ur 1000 liter vatten med temperaturförändring på 25 grader få knappt 30 kWh.
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Mycket bära blir det…

Teoretiskt kan du tex ur 1000 liter vatten med temperaturförändring på 25 grader få knappt 30 kWh.
Jag tycker det låter kanon, sitter och googlar på frigollit lådor :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.